Jana Zatloukalová, narozena 1. února 1941, česká herečka, která se proslavila především dětskými rolemi v československé kinematografii konce 50. a počátku 60. let 20. století.
Filmový debut a spolupráce s Karlem Zemanem
Jana Zatloukalová vstoupila do světa filmu v roce 1958, kdy ji režisér Karel Zeman obsadil do role Jany ve svém průlomovém snímku Vynález zkázy. Režisér si ji vybral pro její přirozenou nevinnost a naivitu, která dokonale odpovídala charakteru postavy. Vynález zkázy, natočený podle stejnojmenného románu francouzského spisovatele Julese Verna, se stal jedním z nejvýznamnějších československých vědeckofantastických filmů. Tento snímek, který v roce 1958 doslova obletěl celý svět, je považován za nejúspěšnější československý film historie. Film byl v Severní Americe distribuován společností Warner Bros. Pictures v roce 1961 pod anglickým názvem The Fabulous World of Jules Verne. Celkem byl distribuován v 72 zemích po celém světě, kde získal značnou pozornost, a je považován za nejúspěšnější český film všech dob.
Další filmová kariéra
Po úspěšném debutu pokračovala Jana Zatloukalová v herecké kariéře a objevila se v několika významných československých filmech počátku 60. let. V roce 1960 účinkovala v dramatu Policejní hodina, režírovaném podle stejnojmenného románu Gézy Včeličky. Film zachycuje život dělnické třídy v období Rakousko-Uherska, kdy společnost sužovala bída a vyčerpávající, špatně placená práce. Příběh se soustředí na osudy sedřené ženy, která se živí jako pomocná síla v noční kavárně, a jejích revoltujících dětí.
V roce 1961 ztvárnila Boženku Librovou, dcerku z prominentní vesnické rodiny v rodinném filmu Malý Bobeš, režírovaném Janem Valáškem. Tento film byl natočen podle románu Josefa Věromíra Plevy, který si udržoval dlouholetou oblibu a byl součástí povinné školní četby. Vypráví příběh šestiletého hrdiny, do jehož idylického dětství před první světovou válkou pozvolna proniká tíživá sociální realita. V jedné z klíčových scén filmu Bobeš zachrání Božence život, když ji nafoukaný Vašík z myslivny strčí do rybníka. Výběr hereckých představitelů dětských partů, včetně Jany Zatloukalové, byl velmi zdařilý a díky jisté přirozenosti se herci naplno sžívali se svými postavami.
Téhož roku se objevila také v kriminálním dramatu Tereza, kde ztvárnila Irenku, dceru Bernardových . Film vypráví příběh nadporučice Terezy Machátové (Jiřina Švorcová), která vyšetřuje případ Ing. Bernarda (Vladimír Ráž), jenž oznámí, že se jeho žena (Viola Zinková) nevrátila z návštěvy příbuzných v Berlíně. Tereza, která společně s kapitánem Landou (Gustav Heverle) záležitost vyšetřuje, si zjištěná fakta dá do souvislosti s nálezem těla utopené ženy.
Svou filmovou kariéru završila Jana Zatloukalová v roce 1965 rolí Pavly jako dítěte v psychologickém dramatu Místenka bez návratu, které režírovali Dušan Klein a Miroslav Sobota. Film vypráví příběh Marie Vláčilové (Jiřina Šejbalová), která je padesát šest let stará. Ztratila manžela během druhé světové války, sama strávila několik let v koncentračním táboře, a její jediné dítě, malá Pavla, bylo umístěno do německé rodiny na převýchovu. Po válce je Pavla (Karla Chadimová) nalezena a vrácena k biologické matce, ale není schopna k ní navázat vřelý vztah. Když je jí sedmnáct let, odjíždí do Berlína na exkurzi.
Význam a odkaz
Přestože filmografie Jany Zatloukalové čítá pouze pět filmů, její role v nich byly významné a zapamatovatelné. Zvláště její debut ve Vynálezu zkázy jí zajistil místo v historii české kinematografie, neboť se podílela na jednom z nejúspěšnějších a mezinárodně nejuznávanějších československých filmů všech dob. Její dětské role v dalších filmech pak dokládají její přirozený herecký talent a schopnost ztvárnit různorodé postavy v dramatických i dobrodružných příbězích. Jana Zatloukalová tak patří mezi pozoruhodné dětské herecké osobnosti české kinematografie přelomu 50. a 60. let 20. století.