Michael Kearns, narozen 8. ledna 1950 v St. Louis, Missouri, je americký herec, spisovatel, režisér, pedagog, producent a aktivista. Je známý jako jeden z prvních otevřeně homosexuálních herců v Hollywoodu a v roce 1991 se po oznámení v pořadu Entertainment Tonight stal prvním otevřeně HIV pozitivním hercem v Hollywoodu.
Vzdělání a začátky kariéry
Kearns studoval na Goodman School of Drama v Chicagu, než se v roce 1972 přestěhoval do Los Angeles, kde si udržoval úspěšnou mainstreamovou filmovou a televizní kariéru spolu s rozsáhlým divadelním působením po více než 25 let. Jeho kariéra však začala mnohem dříve, již v jeho rodném městě, kde jako devítiletý pracoval profesionálně v St. Louis Municipal Opera (přezdívané "Muny"). Jako mladý herec se objevil v řadě středoškolských produkcí (Bye Bye Birdie, Carousel) a také v komunitním divadle (Critic's Choice), což mu vytvořilo působivý životopis pro přijetí na nejlepší herecké školy v zemi. Na Goodman Theatre School v Chicagu se mu dostalo důkladného výcviku od renomovaného pedagogického sboru včetně Eugenie Leontovich a Belly Itkin.
Filmová a televizní kariéra
Kearns se objevil v řadě televizních a filmových produkcí. Jeho filmografie zahrnuje role v seriálech jako Cheers, Murder, She Wrote, The Waltons, Knots Landing, General Hospital, Days of Our Lives a The Fall Guy. Ztvárnil Cleve Jonese v HBO adaptaci knihy Randyho Shiltse And the Band Played On, objevil se ve filmech A Mother's Prayer, It's My Party a měl opakující se roli v seriálu Beverly Hills, 90210 - v různých pořadech, které zobrazovaly HIV/AIDS. Mezi jeho další filmové role patří Kentucky Fried Movie a Body Double režiséra Briana De Palmy.
V souvislosti s jeho filmovou kariérou stojí za zmínku jeho účinkování ve filmu Body Double (1984), kde ztvárnil roli pornoherce. Zajímavostí je, že před tím se Kearns objevil v gay pornografickém filmu L.A. Tool & Die (1979). L.A. Tool & Die je americký gay pornografický film režírovaný Timem Kincaidem (pod pseudonymem Joe Gage). Jedná se o závěrečný film v Gageově "Working Man Trilogy", přičemž první dva byly Kansas City Trucking Co. (1976) a El Paso Wrecking Corp. (1978). Film přišel na samém konci předaidsové filmové tvorby, kdy "všechny úrovně erotických zkušeností byly věrně dokumentovány pornografickým průmyslem... muži mohli být prostituti, monogamní nebo se mohli pohybovat ve spektru mezi tím."
Jako jeden z přeživších členů obsazení přelomového gay pornografického filmu L.A. Tool & Die by pro Michaela Kearnse možná stačilo "spočinout na vavřínech", protože jeho místo v historii gay (nebo "queer") kinematografie bylo poměrně jisté. On však pokračoval ve své práci jako herec a dramatik, přičemž jeho otevřeně gay a HIV pozitivní status ovlivňoval velkou část jeho tvorby. Příkladem je film Nine Lives (2004), který je založen na jeho hře "Complications".
V roce 1997 se objevil ve filmu River Made to Drown In, který sleduje příběh Allena Haydena (hraného Michaelem Imperiolim), bývalého prostituta snažícího se prosadit jako moderní malíř. Allen se dvoří bohaté majitelce umělecké galerie, Evě Kline (hrané Ute Lemper). Pak se objeví Thaddeus MacKenzie (hraný Richardem Chamberlainem), bohatý právník a Allenův klient z minulosti. Thaddeus, který uzavírá svůj život před smrtí na AIDS, žádá, aby mohl zůstat u Allena, a žádá ho o poslední laskavost - najít jiného, současného prostituta jménem Jaime.
Divadelní tvorba a aktivismus
Kearns byl aktivně zapojen do losangeleské umělecké a politické komunity, přičemž do svých divadelních děl začleňoval aktivismus. V roce 1984 spoluzaložil organizaci Artists Confronting AIDS a je současným komisařem organizace Parents, Families and Friends of Lesbians and Gays (PFLAG). Jako autor přispíval do různých časopisů a novin a napsal pět divadelních knih, z nichž dvě byly nominovány na Lambda Literary Awards.
V roce 1993 ztvárnil Kearns titulní roli v Camille Charlese Ludlama v Highways v Santa Monice, což mu vyneslo nadšené recenze od losangeleských kritiků a také nominaci na cenu Los Angeles Drama Critics Circle za jeho výkon. "Herec podávající výkon svého života," řekl Richard Shelton, divadelní recenzent pro Los Angeles Times. Kromě získání ceny Drama-Logue Award a Robby Award byl nominován Los Angeles Drama Critics Circle za hlavní výkon. Umělec získal četná herecká ocenění, včetně ceny Garland Award z roku 1999 za svůj kritiky oceňovaný výkon v Bill and Eddie Roberta Harderse. Kearns režíroval i účinkoval v Jerker (Los Angeles, San Diego, Des Moines) a vytvořil roli Christophera, na jevišti i na videu, v Pickettově Dream Man (který se hrál v New Yorku, San Franciscu, Des Moines, L.A., Portlandu, Washingtonu D.C., Atlantě, Edinburghu, Düsseldorfu, Frankfurtu a Londýně).
Jak se jeho práce v televizi a filmu zmenšovala, jeho práce v divadle mu dala postavení herce, po kterém toužil. S touto sebedůvěrou napsal svůj první sólový kus, The Truth Is Bad Enough, který odehrál stovky představení, místně i po celé zemi. Když byla země zlomena náporem AIDS, Kearns byl připraven aplikovat se na emocionální stránku této epidemie v sérii sólových kusů (intimacies, more intimacies, Rock, Tell-Tale Kisses), které ho proslavily jako nadaného divadelního umělce.
Jeho dva široce oceňované sólové divadelní kusy, Intimacies a More Intimacies, ve kterých ztvárňuje tucet kulturně rozmanitých lidí s HIV/AIDS, byly uvedeny v Los Angeles, San Franciscu, Chicagu, Portlandu, Eugene, Minneapolisu, Santa Barbaře, San Antoniu, Austinu, San Diegu, St. Louis, Tucsonu, Phoenixu, Washingtonu D.C., New Yorku, San Diegu, Hartfordu, New Havenu, Northamptonu, Sydney (Austrálie), Liverpoolu, Londýně a Manchesteru (Anglie).
Je autorem sedmi knih: T-Cells & Sympathy, Acting = Life, Getting Your Solo Act Together, The Truth is Bad Enough, The Solo Performer's Journey, The Drama of AIDS a Life Expectancies. V roce 2002 získal cenu Playwright's Arena Award za vynikající přínos losangeleskému divadlu, která ocenila tři desetiletí jeho práce jako herce, spisovatele, producenta, režiséra, učitele a fundraisera. Kromě svých uměleckých příspěvků byl Kearns oceněn za své filantropické úsilí řadou organizací. Mezi jeho filantropické úspěchy patřilo vytvoření Southland Theater Artists Goodwill Event (STAGE), který od roku 1984 vybral miliony dolarů pro služby a charity související s HIV/AIDS po celé jižní Kalifornii.
Dlouho předtím, než bylo coming out považováno za kariérní tah v zábavním průmyslu, byl Kearns prvním hollywoodským hercem, který se v polovině sedmdesátých let veřejně přiznal ke své homosexualitě, a to uprostřed šokujícího množství homofobie. Následně vytvořil televizní historii v roce 1991, když v pořadu Entertainment Tonight oznámil, že je HIV pozitivní, a poté v roce 1992, jako otevřeně HIV pozitivní herec, hostoval v segmentu televizního seriálu ABC Life Goes On, kde hrál postavu, která měla virus.
V roce 1995 Kearns zahájil řízení, které v roce 1997 vyústilo v adopci dítěte. V březnu 2013 při vystoupení v pořadu The Howard Stern Show na Sirius XM Radio Kearns přiznal aféry s hercem Rockem Hudsonem a Barrym Manilowem. V současnosti žije v Los Angeles se svou dcerou, která se narodila v roce 1994.