Don McKellar se narodil 17. srpna 1963 v Torontu v Ontariu v Kanadě a je kanadský herec, scenárista, režisér a dramatik. Narodil se jako syn Marjorie Kay (Stirrett), učitelky, a Johna Duncana McKellara, firemního právníka. Navštěvoval Glenview Senior Public School, Lawrence Park Collegiate Institute a později studoval angličtinu na Victoria College Univerzity v Torontu.
Počátky kariéry a spolupráce s Brucem McDonaldem
McKellar se poprvé objevil na filmovém plátně v roce 1989 ve filmu Roadkill režiséra Bruce McDonalda, pro který také napsal scénář, což mu vyneslo nominace na Genie Award za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli a nejlepší scénář. McKellar znovu spolupracoval s McDonaldem na jeho filmu Highway 61 z roku 1991, pro který napsal scénář a hrál holiče Pokeyho Jonese. McKellarova práce opět získala široké uznání a vynesla mu druhou nominaci na Genie za nejlepší scénář a nominaci za nejlepší mužský herecký výkon.
Spolupráce s Atomem Egoynem
McKellar se objevil ve filmech Atoma Egoyana The Adjuster (1991) a Exotica (1994), přičemž za druhý jmenovaný získal Genie Award za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli. Exotica je kanadský film z roku 1994 napsaný a režírovaný Atomem Egoynem, v němž McKellar hrál po boku Bruce Greenwooda, Mia Kirshner a dalších. McKellar v tomto filmu podal výkon charakterizovaný jako nervózní plachý a hrál Thomase, majitele obchodu se zvířaty, který provozuje lukrativní pašeráckou operaci.
Režijní debut a Last Night
McKellar je známý především díky režii a napsání filmu Last Night, který získal Prix de la Jeunesse na filmovém festivalu v Cannes v roce 1998. Last Night je kanadský apokalyptický černě komediální dramatický film z roku 1998, který McKellar režíroval a v němž také hrál po boku Sandry Oh a Calluma Keitha Rennieho. McKellar napsal scénář poté, co ho oslovila francouzská producentka Caroline Benjo s projektem nazvaným „2000, Seen By..." sestávajícím z filmů zobrazujících blížící se milénium z perspektiv 10 různých zemí. Film získal ocenění na festivalech v Cannes a Torontu a tři Genie Awards, včetně nejlepší herečky pro Oh.
Scénáristická práce na významných filmech
McKellar spolupracoval s Françoisem Girardem na scénářích k jeho filmům Thirty Two Short Films About Glenn Gould (1992) a oceněnému The Red Violin (1998), v němž McKellar také hrál po boku Samuela L. Jacksona. Scénář k The Red Violin, inspirovaný historickými houslemi Stradivarius z roku 1720 přezdívanými „Red Mendelssohn", napsal McKellar společně s Girardem. Skladatel John Corigliano byl dříve nominován na Academy Award za nejlepší původní hudbu k filmu Altered States z roku 1980, než vyhrál za The Red Violin.
V roce 1999 navštívil producent Niv Fichman a McKellar spisovatele José Saramaga na Kanárských ostrovech; Saramago povolil jejich návštěvu pod podmínkou, že nebudou diskutovat o koupi práv. McKellar vysvětlil změny, které zamýšlel udělat oproti románu, a o dva dny později odešel s Fichmanem ze Saramagova domova s právy. Výsledkem byla adaptace Blindness z roku 2008, thriller režírovaný Fernandem Meirellesem a hrající Julianne Moore. McKellar, který napsal scénář k filmu, také v něm hrál postavu zloděje.
Televizní tvorba
McKellar a McDonald také vytvořili kultovní televizní seriál Twitch City, v němž McKellar hrál Curtise, televizního maniaka a samotáře. Twitch City je kanadský sitcom produkovaný CBC Television, který byl vysílán ve dvou krátkých sériích v letech 1998 a 2000. Seriál byl podceňovanou komedií zachycující muže (McKellara) žijícího těsně nad hranicí chudoby v torontské čtvrti Kensington Market, který zřídka opouští svůj byt a žije prostřednictvím televize.
McKellar se objevil ve všech třech sezónach televizního seriálu Slings & Arrows jako divadelní režisér Darren Nichols. Slings & Arrows je kanadský televizní seriál odehrávající se na fiktivním New Burbage Festival, shakespearovském festivalu podobném skutečnému Stratford Festival. Tennant také konfrontuje s pretenciózním režisérem Darrenem Nicholsem (Don McKellar) ohledně režie Hamleta.
Divadelní úspěchy
McKellar vyhrál Tony Award v roce 2006 za nejlepší libreto muzikálu spolu se spoluautorem Bobem Martinem za The Drowsy Chaperone. Představení je spolunapsané Bobem Martinem, jeho spolupracovníkem na muzikálu The Drowsy Chaperone, za který McKellar vyhrál Tony Award 2006 za nejlepší libreto muzikálu a Drama Desk Award za vynikající libreto muzikálu.
V roce 2016 byl McKellar jmenován členem Řádu Kanady „za své příspěvky ke kanadské kultuře jako herec, spisovatel a režisér". Je osminásobným nominantem a dvojnásobným držitelem Genie Award.