John Fleck, narozen 7. května 1951, je americký herec a performativní umělec, který se proslavil jak svou filmovou a televizní kariérou, tak i kontroverzní uměleckou tvorbou.
Počátky kariéry a performativní umění
Fleckova umělecká dráha začala v divadelním prostředí, kde dlouho působil jako divadelní herec. Zlomový okamžik v jeho kariéře nastal v roce 1985, kdy vystoupil na punkový bar v losangeleské čtvrti Silverlake a začal provádět striptýz za doprovodu árie z Pucciniho opery Madame Butterfly, kterou zpíval kontratenorem. Toto vystoupení odstartovalo jeho dráhu performativního umělce, kdy začal vytvářet vlastní autorská díla, která získávala kritické uznání. V roce 1990 se stal jedním z tzv. "NEA Four" (spolu s Karen Finley, Holly Hughes a Timem Millerem), když předseda Národní nadace pro umění (NEA) John Frohnmayer vetoval financování jeho performance s toaletou jako rekvizitou. Toto rozhodnutí vedlo k soudnímu sporu s vládou USA, který umělci v roce 1993 vyhráli, ačkoliv případ později postoupil až k Nejvyššímu soudu.
Filmová kariéra
Ve filmovém průmyslu se John Fleck prosadil v několika významných produkcích. Mezi jeho nejznámější filmové role patří postava doktora ve sci-fi filmu Waterworld (1995) s Kevinem Costnerem v hlavní roli. Dále se objevil ve snímku Falling Down (1993), kde ztvárnil pochybného muže v parku, a v komedii The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991). V novějších filmech si zahrál například ve snímku Velvet Buzzsaw (2019). Jeho filmografie zahrnuje také kultovní sci-fi komedii Howard the Duck (1986).
Televizní tvorba
V televizním světě je John Fleck známý především díky svému působení ve sci-fi seriálech. Je jedním z pouhých třinácti herců, kteří se objevili ve všech moderních inkarnacích Star Treku - v seriálech Star Trek: The Next Generation, Star Trek: Deep Space Nine, Star Trek: Voyager a Star Trek: Enterprise. V posledně jmenovaném ztvárnil významnou opakující se roli Silika, Sulibana, který zatáhl posádku lodi Enterprise NX-01 do Temporální studené války. V seriálu Star Trek: The Next Generation hrál romulánského agenta Taibaka.
Další významné televizní role
Fleck se proslavil také rolí Gecka v oceňovaném seriálu Carnivàle od HBO a jako Louis v seriálu Murder One. Objevil se v pilotním díle sci-fi série Babylon 5 s názvem The Gathering. Jeho televizní kariéra zahrnuje také epizodní role v populárních seriálech jako Seinfeld (epizoda "The Heart Attack"), Weeds (šestá sezóna) a True Blood, kde ztvárnil Dr. Overlarka v pěti epizodách. Mezi jeho další televizní vystoupení patří role v seriálech jako The Orville, Criminal Minds, Anger Management a Chuck.
Divadelní tvorba
Vedle filmové a televizní práce John Fleck nadále působí v divadelním prostředí. Vystupoval v prestižních divadlech jako Getty Villa, La Jolla Playhouse, Kirk Douglas Theater, South Coast Rep a Old Globe. Jeho vlastní autorská díla zahrnují oceňované performance jako "Blacktop Highway", "MAD Women", "Nothin' Beats a Pussy", "A Snowball's Chance in Hell", "Dirt" a "Blessed are all the Little Fishes". Za svou performanci "A Snowball's Chance in Hell" získal v roce 1992 ocenění Drama Logue Award a Los Angeles Weekly Award za vynikající výkon.
Umělecký přínos a kontroverze
John Fleck je uznáván nejen jako herec, ale i jako významný performativní umělec, jehož dílo bylo prezentováno v prestižních institucích jako ICA London, ICA Boston, Andy Warhol Museum, New Museum, Public Theater, Guggenheim Museum, PS-122, REDCAT a Getty Museum. Jeho kontroverze s NEA v roce 1990 měla významný dopad na financování umění v USA, kdy po soudním sporu NEA přestala financovat individuální umělce. Fleck je otevřeně gay a jeho dílo často zkoumá témata sexuality, identity a společenských norem.
Současná tvorba
V posledních letech John Fleck pokračuje v propojování performativního umění a divadla. V roce 2024 se objevil ve filmu Dead Mail, který byl uveden na filmových festivalech South by Southwest a Toronto Film Festival. Nadále vytváří inovativní divadelní představení, jako například "It's Alive, It's Alive!" uvedené v Odyssey Theatre, kde kombinuje humor, hudbu a společenskou kritiku.