Dominique Sanda, narozená 11. března 1951 v Paříži jako Dominique Marie-Françoise Renée Varaigne, je francouzská herečka a bývalá modelka. Pochází ze středostavovské katolické rodiny a již v mladém věku projevila svou nezávislost, když v 16 letech opustila rodinu a vdala se, ačkoliv manželství vydrželo pouhé dva roky.
Počátky kariéry a průlomové role
Po krátkém studiu dekorativního umění pracovala jako modelka pro prestižní časopisy Glamour, Elle a Vogue. Její filmová kariéra začala v roce 1969, kdy ji režisér Robert Bresson obsadil do hlavní role ve filmu A Gentle Woman (Une femme douce). V tomto snímku ztvárnila mladou ženu, která spáchá sebevraždu, když zjistí, že ji manžel nemiluje takovou, jaká skutečně je. Tato role jí vynesla mezinárodní uznání a odstartovala její úspěšnou hereckou dráhu.
Spolupráce s významnými režiséry
Brzy poté jí Vittorio De Sica nabídl hlavní ženskou roli ve filmu The Garden of the Finzi-Continis (Il Giardino dei Finzi-Contini, 1970), kde ztvárnila provokativní dceru z bohaté židovské rodiny. Film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu a Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Téhož roku spolupracovala s Bernardem Bertoluccim na kontroverzním snímku The Conformist (Il Conformista), kde hrála smyslnou manželku antifašistického profesora. Tato role dále upevnila její pozici jako jedné z nejvýraznějších evropských hereček své doby.
Mezinárodní úspěch v 70. letech
V roce 1973 se objevila po boku Paula Newmana ve špionážním thrilleru Johna Hustona The Mackintosh Man. S Maxem von Sydowem si zahrála ve filmu Steppenwolf. V roce 1976 se opět spojila s Bertoluccim při natáčení epického snímku 1900 (Novecento). Téhož roku dosáhla jednoho ze svých největších úspěchů, když získala cenu za nejlepší herečku na filmovém festivalu v Cannes za svůj výkon ve filmu The Inheritance (L'Eredità Ferramonti) režiséra Maura Bologniniho. V tomto snímku ztvárnila ambiciózní a vypočítavou snachu italského patriarchy, kterého hrál Anthony Quinn.
Pozdější kariéra
V 80. letech pokračovala v práci především ve francouzských filmech. Nezapomenutelný výkon podala v originálním muzikálu Jacquese Demyho A Room in Town (Une chambre en ville, 1982), kde ztvárnila femme fatale. Demy ji také obsadil do její první televizní role v adaptaci románu Colette La naissance du jour (1981).
V 90. letech a na počátku nového tisíciletí se objevovala v menších, ale zajímavých evropských produkcích. Mezi nimi vyniká thriller The Crimson Rivers (Les Rivières Pourpres, 2000) režiséra Mathieu Kassovitze s Jeanem Reno a Vincentem Casselem v hlavních rolích.
Divadelní kariéra
Od roku 1993 se Dominique Sanda věnuje také divadlu. V pařížském Théâtre de la Commune hrála roli Melity v inscenaci Madame Klein. V roce 1995 ztvárnila v Itálii markýzu de Merteuil v Nebezpečných známostech (Le relazioni pericolose) pod režijním vedením Maria Monicelliho. V letech 1995-1996 odehrála více než 500 představení jako Lady Chiltern v inscenaci Ideální manžel (Un mari idéal) Oscara Wildea v režii Adriana Brinea.
Osobní život
V 70. letech žila s hercem a režisérem Christianem Marquandem, s nímž má syna Yanna Marquanda (nar. 1972). V roce 2000 se provdala za Nicolaeho Cutzaridu, filozofa a univerzitního profesora rumunského původu. Za své umělecké zásluhy byla jmenována rytířkou Národního řádu za zásluhy (1990), důstojnicí Řádu umění a literatury (1996) a rytířkou Čestné legie (2003).
Dominique Sanda, přezdívaná "francouzská Garbo" nebo jednoduše "la Sanda", je dodnes považována za jednu z nejvýznamnějších evropských hereček své generace, která zanechala nesmazatelnou stopu v kinematografii především díky spolupráci s legendárními režiséry jako Bresson, Bertolucci a De Sica.