Bob Rafelson se narodil 21. února 1933 v New Yorku a zemřel 23. července 2022 v Aspenu v Coloradu. Byl americký filmový režisér, scenárista a producent, který je považován za jednu z klíčových postav při zakládání hnutí New Hollywood v 70. letech.
Počátky kariéry a The Monkees
Rafelson, syn výrobce klobouků, opustil privilegovaný život, aby poznal svět na vlastní kůži - vystupoval v rodeu, plavil se na oceánské lodi a hrál jazz v Mexiku, než mu bylo dvacet let. Studoval filozofii na Dartmouth College a na univerzitě v Benáresu v Indii, poté sloužil v americké armádě v Japonsku, kde byl diskžokejem ve vojenském rádiu a později překládal japonské filmy do angličtiny. Při práci ve Screen Gems se Rafelson setkal s Bertem Schneiderem, se kterým založil nezávislou produkční společnost Raybert. Společně vytvořili bláznivou televizní situační komedii The Monkees (1966-68), inspirovanou Beatles a zejména filmy Richarda Lestera A Hard Day's Night (1964) a Help! (1965). Rafelson a Schneider získali Emmy Award za nejlepší komediální seriál jako producenti v roce 1967.
Přechod k filmu a spolupráce s Jackem Nicholsonem
Jejich dalším projektem byl Head, celovečerní film s The Monkees. Spoluscenář s přítelem Jackem Nicholsonem a s účastí Nicholsona, Victora Matureho, Teri Garr, Carol Doda, Annette Funicello, Franka Zappy, Sonnyho Listona, Timothyho Careyho, Raye Nitschkeho a Dennise Hoppera, to byl Rafelsonův debut jako režisér celovečerního filmu. Head představoval první z mnoha spolupráci Rafelson-Nicholson, později zahrnujících Five Easy Pieces, The King of Marvin Gardens a The Postman Always Rings Twice, mezi dalšími.
Zlatá éra BBS Productions
První film natočený pod touto dohodou, Five Easy Pieces (1970), který Rafelson režíroval, byl široce uznáván jako jeho mistrovské dílo. Střídavě dojemný, veselý a hluboký, sledoval bývalého klasického pianisty (v podání Nicholsona), který se po odchodu do velmi odlišného života jako ropný dělník vrací se svou těhotnou přítelkyní z dělnické třídy (Karen Black) domů ke své bohaté, kultivované rodině ve státě Washington, kde dochází k všemožným psychodramatickým ohňostrojům. Film, Nicholson i Black obdrželi nominace na Oscara, stejně jako Rafelson a scenář Carole Eastman.
BBS také produkovala Rafelsonův následující režijní počin, The King of Marvin Gardens (1972), melancholickou meditaci o páru bratrů, jejichž sny a dilemata se střetávají v předobnovovém Atlantic City v New Jersey, kam jeden z nich, obchodník a podvodník, který je v problémech (Bruce Dern), přivolá druhého, philadelphského rozhlasového monologistu (Nicholson). The King of Marvin Gardens, spoluscenář Rafelson a esejista časopisu Esquire Jacob Brackman a krásně fotografovaný Laszlo Kovacsem (také kameramanem pro Five Easy Pieces), byl přijat smíšenými recenzemi a špatně si vedl v kinech.
Pozdější filmová tvorba
Rafelsonův další režijní počin, Stay Hungry (1976), adaptace stejnojmenného románu Charlese Gainese, se zaměřil na potomka bohaté rodiny v Alabamě (Jeff Bridges), jehož realitní obchody ho zapojí do podsvětí kulturistiky ve fitness centru. Vnímavý a často vtipný film Stay Hungry označil první významné filmové výkony Sally Field (dosud známé ze své práce v televizi) a Arnolda Schwarzeneggera.
Dramatik David Mamet napsal scénář pro The Postman Always Rings Twice (1981), Rafelsonův remake (jako režisér a koproducent) filmového noir klasiku z roku 1946. Mnoho kritiků shledalo Nicholsona a Jessicu Lange méně přesvědčivými v hlavních rolích než John Garfield a Lana Turner v originálu, a film komerčně neuspěl. Asi šest let uplynulo před Rafelsonovým dalším projektem jako režisér, Black Widow (1987), variací na další mezník film noir, Billy Wilderovu Double Indemnity (1944). Film, napsaný Rafelsonem s Harrisonem a prosycený autentickými detaily, byl pravděpodobně Rafelsonovým nejsoudržnějším dílem; ačkoli byl obecně dobře hodnocen, setkal se s komerční lhostejností.
Komplexní, těsně propletený Blood and Wine (1996), noirový příběh o krádeži šperků, který hrál Nicholson, Michael Caine, Judy Davis a Jennifer Lopez, byl mnohem lépe přijat. Další film noir, No Good Deed (2002) - s Samuelem L. Jacksonem jako policistou, který je zajat a poté držen jako rukojmí gangem připravujícím se na velký úlovek - byl Rafelsonovým posledním velkým vydáním jako režisér, když se na počátku 21. století vzdálil od režisérského křesla.