Yves Montand

7.6

Články 3

Bouchne, nebouchne? Netflixovský remake legendární Mzdy strachu je béčkově přímočarý výtažek
Recenze30. 3. 2024

Existují bezchybné filmové tituly, na které se prostě nesahá. Mzda strachu (The Wages of Fear) z roku 1953, v níž Yves Montand převáží kamión plný výbušného nitroglycerinu k hořícímu naftovému vrtu, je ovšem příliš neodolatelným soustem. V sedmdesátých letech se ji na vrcholu své arogantní slávy znovu chopil režisér Vymítače ďábla William Friedkin, jehož projekt, v originále nazvaný Sorcerer, dostal požehnání od francouzského tvůrce originálu Henriho-Georgese Clouzota. Byl z toho obdivuhodný finanční propadák, na který sami Francouzi po takřka půl století navazují moderním a akčnějším zpracováním Mzda za strach (Le Salaire de la peur). Nebezpečnou zásilku nyní převáží rozhádaní bratři přes nepřátelské separatistické území kdesi uprostřed pouště a jejich mise bohužel vůbec není o tom, co učinilo předchozí verze tak ikonickými.

Nejnapínavější filmový thriller míří na Netflix. Remake mu zřejmě udělá ostudu
Filmy4. 2. 2024

Pokud považujete za vrchol filmového napětí duchařské horory, pravděpodobně jste ještě neviděli ani jednu ze dvou filmových adaptací románu Mzda strachu od Georgese Arnauda. Tu první natočil s Yvesem Montandem roku 1953 francouzský režisér Henri-Georges Clouzot a strhující snímek o převozu výbušného nitroglycerinu přes nehostinný terén ohromil příští generace evropských i hollywoodských režisérů. Tvůrce Vymítače ďábla (The Exorcist) William Friedkin obstaral vlastní a rovněž památnou verzi roku 1977. Žezla se nyní chopil Netflix a francouzský filmař Julien Leclercq, kteří novou a o poznání akčnější Mzdu za strach (The Wages of Fear) doručí na konci března. První minutový trailer napovídá, že skvostného završení trojlístku se opravdu nedočkáme.

Mzda strachu je 70 let esencí thrilleru i předobraz pro videoherní legendu
Filmy22. 4. 2023

Francouzská masterclass v dávkování napětí a drásání diváckých nervů je i sedm dekád od premiéry strhující. Mzdou strachu se inspirovaly desítky pozdějších filmařů a v současných thrillerech či road movie můžeme její stopy najít dodnes.