V 94 letech zemřel v Paříži spisovatel Milan Kundera. V exilu zde žil od roku 1975 a do Česka zavítával jen sporadicky a inkognito. Psal francouzsky, nikdy neposkytoval rozhovory pro česká média a donedávna nedával ani svolení k českým překladům svých knih. Zfilmovány byly čtyři jeho texty. Po americké adaptaci Nesnesitelné lehkosti bytí z roku 1988 se zařekl, že už nikdy neposkytne filmařům práva na zfilmování jakéhokoli svého románu či povídky.
Články 9
Ke kinu Světozor neodmyslitelně patří jeden filmový skvost. Vytvořil jej Radúz Činčera a pojmenoval Kinoautomat. Na plátno se vrátí na dva večery, 12. a 20. října ve 20:30. Multimediální komedie Člověk a jeho dům z roku 1967 se vždy v určitém napínavém momentě zastaví, na jeviště vstoupí moderátor a vyzve diváky, aby pomocí hlasovacího zařízení sami rozhodli, jak se děj bude vyvíjet dál. Příběhem pana Nováka v podání Miroslava Horníčka i osudy jednoho obyčejného pražského činžáku diváky naživo provede herec Tomáš Matonoha.
Ve středu 28. listopadu zemřel ve věku 91 let herec Lubomír Kostelka. O smrti následkem náhlé srdeční příhody informoval redakci iDnes.cz syn Martin Kostelka. Lubomír Kostelka, rodák z Přerova, za svou uměleckou dráhu ztvárnil na 160 filmových, seriálových a televizních rolí. U filmu se prvně představil v roce 1957, Kostelkova kariéra tedy obsáhla téměř šest aktivních dekád.
Ve věku 56 let zemřel v úterý český herec Milan Šimáček, který hrál například ve filmech Tankový prapor a Černí baroni na začátku devadesátých let. Postavou dvoumetrový patriot Prahy napsal i pro kinobox.cz pár článků. Dnes bychom jeden z nich rádi vzpomněli, kdy on sám vzpomíná na filmová setkání a skládá poctu kolegům, režisérům, kteří odešli též z našeho světa.
Kultovní sci-fi Ikarie XB 1 je prvním zástupcem české kinematografie v historii, který byl vybrán do festivalové sekce Cannes Classics. Ikarie XB 1 se tak vrací na plátna kin v exkluzivní společnosti nejzdařilejších digitálně restaurovaných filmů z celého světa. V sekci nechybí Tarkovského Solaris (1972) nebo Valmont (1989) Miloše Formana.
Již od včerejška promítají tuzemská kina nebývalé množství novinek, restaurovaných filmů a jednu obnovenou premiéru oscarové klasiky. Jsou tu noví Coeni, tuzemské námluvy s hororovým žánrem, povedený animák, italská kriminálka, francouzská komedie, kultovní filmy Pavla Juráčka nebo první díl Kmotra (1972). Je z čeho vybírat!
Organizátoři filmového festivalu Finále Plzeň představili program 28. ročníku oblíbené jarní přehlídky. Ta začne již v neděli 26. dubna a návštěvníkům během 7 dnů přinese jedinečné filmové zážitky v atraktivních kulisách. V premiéře se představí nová česká pohádka Malý Pán (2015). Filmy se budou promítat v unikátních interiérech architekta Adolfa Loose. Ve zdigitalizované podobě budou divákům uvedeny Staré pověsti české (1952) Jiřího Trnky. Ale to není zdaleka vše.
Vzhledem k tomu, že (vpravdě zasloužený) rozruch kolem udílení Medailí za zásluhy nijak neutichá a pravděpodobně bude kulminovat pouličními boji 17. listopadu, rekapitulujme, cože se to vlastně stalo. Dvěma filmařům středního věku – Filipu Renčovi a Robertu Sedláčkovi – byly uděleny Medaile za zásluhy. Nedalo mi to, abych se nepodíval, co se za tím vágním názvem metálu skrývá.
Psal se 18. květen 1990 a já stál na pódiu hlavního zlínského kinosálu. Vrcholil 30. ročník Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež. Největší a nejstarší svého druhu na světě. Tehdejší jubilejní ročník vyhrála žižkovská balada z 50. let režiséra Karla Kachyni Blázni a děvčátka a moje maličkost dostávala za ztvárnění titulní role „blázna Pepíčka“ cenu za nejlepší herecký výkon.