Paul John Hogan (narozen 30. listopadu 1962 v Brisbane, Queensland) je australský filmový režisér a scenárista, známý především svými komediálními a dramatickými filmy.
Počátky kariéry
P.J. Hogan vyrůstal na severním pobřeží Nového Jižního Walesu, kde navštěvoval Mt St Patrick's College. Jeho dětství nebylo jednoduché, ve škole se stal obětí šikany, což později ovlivnilo jeho tvorbu. Svou filmovou kariéru zahájil v roce 1984 krátkým snímkem Getting Wet, který mu vynesl cenu AACTA za nejlepší krátký hraný film. V následujících letech režíroval menší filmy a v roce 1991 působil jako asistent režie u australského filmu Proof. Na počátku 90. let psal scénáře pro několik televizních seriálů, včetně The Flying Doctors (1991) a Lift Off (1992).
Průlom v kariéře
Hoganův první velký úspěch přišel s australským filmem Muriel's Wedding z roku 1994, který pomohl nastartovat kariéru herečkám Toni Collette a Rachel Griffiths. Hogan tento film nejen režíroval, ale také k němu napsal scénář, za což byl nominován na cenu AACTA za nejlepší režii. Úspěch filmu vedl k tomu, že si ho Julia Roberts vybrala pro režii svého amerického debutu My Best Friend's Wedding z roku 1997, ve kterém kromě ní hrály také Cameron Diaz a Dermot Mulroney. Tento film představoval návrat Julie Roberts ke komedii a vyznačoval se silnými hereckými výkony Cameron Diaz (jako Robertsové sokyně v lásce) a Ruperta Everetta (jako jejího homosexuálního redaktora). Oba filmy využívaly populární hudbu (ABBA v Muriel's Wedding, Burt Bacharach v My Best Friend's Wedding) a Hogan prokázal rostoucí schopnost pracovat s různorodým komediálním materiálem.
Další filmová tvorba
Po těchto úspěších následovala komedie Unconditional Love (natočená v roce 1999, ale uvedená až v roce 2002) a velkorozpočtová adaptace Peter Pan z roku 2003, ve které hráli Jason Isaacs jako Kapitán Hook, Jeremy Sumpter jako Peter Pan a Rachel Hurd-Wood jako Wendy. Navzdory pozitivním recenzím film Peter Pan u pokladen propadl. V následujícím roce režíroval pilotní díl pro remake kultovního seriálu Dark Shadows, který však nebyl vybrán pro vysílání, a vytvořil příběh pro hudební film The American Mall z roku 2008. Poté režíroval film Confessions of a Shopaholic (v hlavní roli s Islou Fisher), adaptaci románu The Secret Dreamworld of a Shopaholic.
Návrat k australské kinematografii
V roce 2012 se Hogan vrátil k australské kinematografii s filmem Mental, který byl založen na jeho vlastních zkušenostech. Scénář vycházel z duševního zhroucení jeho matky, když mu bylo 12 let, a z odmítnutí jeho otce, politika, informovat o nemoci své ženy kohokoli, aby to nepoškodilo jeho volební šance. Stejně jako ve filmu, Hoganův otec najal stopařku, aby hlídala rodinu. "Přišel jsem ze školy a byla tam ta divná žena, která si balila cigaretu, měla nůž v botě, vedle ní psa, a řekla: 'Je to tu trochu nepořádek, že?' To byla žena, která se o nás starala," vzpomínal Hogan. Při natáčení Muriel's Wedding Hogan a jeho manželka, producentka Jocelyn Moorhouse, bavili Toni Collette příběhy o skutečné 'Shaz'. "Toni jen řekla: 'Musíš o této ženě natočit film, a pokud to uděláš, budu ji hrát.'" Film Mental, ve kterém skutečně hrála Toni Collette, sleduje příběh stopařky, která transformuje život rodiny, když se stane chůvou pěti dospívajících dívek, jejichž matka se zhroutila kvůli politickým ambicím svého manžela a jeho nevěře.
V roce 2015 Hogan spolupracoval se svou manželkou Jocelyn Moorhouse jako scenárista a výkonný producent filmu The Dressmaker. Pro tento projekt sloužil jako editor scénáře. Film v hlavní roli s Kate Winslet a Judy Davis jako Myrtle "Tilly" a Molly Dunnage byl pro Moorhouse vysněným projektem. Maslin, producentka filmu, měla Winslet a Davis na mysli od začátku projektu pro tyto role, ale věděla, že získat obě nebude snadné: "Kate dostává stovky scénářů ročně a vybírá si dva nebo tři. Zamilovala se do Tilly, takže to bylo všechno díky Jocelyn a jejímu krásnému scénáři."
P.J. Hogan je ženatý s filmovou režisérkou Jocelyn Moorhouse, se kterou má čtyři děti. Jeho filmová tvorba se vyznačuje osobitým stylem, smyslem pro humor a schopností pracovat s herci, což mu vyneslo uznání kritiky i diváků po celém světě.