Vic Diaz (Victor Sunico Diaz), 29. července 1932 – 15. září 2006, byl filipínský charakterní herec, známý především svým ztvárněním záporných postav.
Počátky kariéry
Narodil se v Manile na Filipínách a původně plánoval kariéru právníka, stejně jako jeho otec, který byl předsedou odvolacího soudu. Po čtyřech letech právnické praxe však Diaz zjistil, že ho tato profese nenaplňuje, a rozhodl se věnovat herectví. S herectvím začal již v roce 1949 v amatérském divadle. Jeho první filmová role, ačkoli nešlo o hlavní postavu, přišla v roce 1950 ve snímku American Guerrilla in the Philippines režiséra Fritze Langa, kde ztvárnil japonského generála. Svou oficiální filmovou kariéru zahájil koncem 50. let válečným filmem The Day of the Trumpet (1958).
Zlatá éra v exploatačních filmech
Vic Diaz se stal ikonickou postavou filipínské kinematografie především v 70. letech, kdy se objevil v řadě exploatačních a hororových filmů. Díky svému charakteristickému vzhledu – širokému úsměvu, tmavým očím, upravenému vousu a knírku, snědé pleti a výraznému hlasu – se stal neodmyslitelnou součástí žánrových filmů této éry. Quentin Tarantino ho později označil za "filipínského Petera Lorreho", což vystihuje jeho schopnost ztvárňovat charismatické záporné postavy.
Mezi jeho nejvýznamnější role patří zákeřný pašerák diamantů ve filmu Flight to Fury (1964), ďábel Satan v hororu Beast of the Yellow Night (1971), sympatický mechanik v akčním snímku The Losers (1970) a homosexuální vězeňský dozorce v kultovním ženském vězeňském filmu The Big Bird Cage (1972) režiséra Jacka Hilla. Dále se objevil v dalších exploatačních filmech jako Black Mama White Mama (1972) s Pam Grier, Night of the Cobra Woman (1972), kde ztvárnil němého, hrbatého vesnického blázna, a Beyond Atlantis (1973) s Patrickem Waynem.
Spolupráce s významnými režiséry
Diaz často spolupracoval s filipínskými režiséry Eddie Romerem a Cirio H. Santiagem, kteří natáčeli filmy pro americký trh. Objevil se také v hororech jako Daughters of Satan (1972) s Tomem Selleckem, Blood Thirst a dalších. Jeho filmografie zahrnuje desítky filmů, kde většinou ztvárňoval padouchy nebo výrazné vedlejší postavy. Díky své všestrannosti a charakteristickému projevu se stal vyhledávaným hercem pro žánrové filmy natáčené na Filipínách.
Pozdější kariéra
V 80. letech pokračoval v natáčení akčních a exploatačních filmů. Objevil se například v kultovním snímku Raw Force (1982) s Cameronem Mitchellem, dobrodružném Pacific Inferno (1982) s Jimem Brownem a akčním filmu Silk (1986). V roce 1987 si zahrál v akčních filmech Eye of the Eagle a Equalizer 2000 s Richardem Nortonem.
V roce 1989 se objevil ve filmu Bloodfist, kde ztvárnil postavu policejního detektiva. Tento snímek s Donem "The Dragon" Wilsonem v hlavní roli odstartoval úspěšnou sérii bojových filmů. Diaz se objevil také v hororové komedii Vampire Hookers (1978), kde hrál postavu jménem Pavo, a v dalších žánrových filmech jako Wonder Women a Superbeast.
Divadelní kariéra a osobní život
Kromě filmového herectví se Vic Diaz věnoval i divadlu, kde ztvárnil širokou škálu rolí včetně Jaga v Shakespearově "Othellovi" a krále Siamu v "Král a já". Byl otcem Teddyho Diaze, zakládajícího kytaristy filipínské rockové skupiny The Dawn.
Závěr kariéry
Jedním z jeho posledních filmů byl horor Bats (1999) s Lou Diamondem Phillipsem. V roce 2001 musel kvůli vysokému věku a zdravotním problémům ukončit svou hereckou kariéru. Vic Diaz zemřel 15. září 2006 ve věku 74 let. Jeho ostatky byly uloženy spolu s jeho synem v Santuario de San Antonio Parish v Makati.
Za svou dlouhou a plodnou kariéru se Vic Diaz zapsal do historie jako jeden z nejpopulárnějších filipínských charakterních herců, jehož filmový odkaz nadále baví fanoušky béčkových filmů po celém světě.