Clive Curtis, britský kaskadér, koordinátor kaskadérských scén a příležitostný herec, je významnou osobností filmového průmyslu. Jako první černošský britský kaskadér zapsaný v oficiálním kaskadérském registru Equity se prosadil v Hollywoodu a vybudoval si pozoruhodnou kariéru.
Počátky kariéry
Curtis, který se před vstupem do filmového průmyslu věnoval profesionálnímu zápasu a vzpírání, začal svou kaskadérskou kariéru v polovině 70. let. V roce 1975, kdy přijal své první kaskadérské zakázky, se stal prvním černošským kaskadérem ve Velké Británii. Jeho všestranné dovednosti zahrnují boxování, judo a různé bojové umění, což mu umožnilo specializovat se na kaskadérské scény zahrnující potápění, jízdu na koni, pády a různé druhy bojových scén včetně šermu a boje beze zbraní.
Filmová kariéra
Curtisova filmografie je mimořádně bohatá. Pracoval na kultovních sci-fi filmech jako Alien (1979), kde byl kaskadérským doublerem Yapheta Kotta v roli Parkera, a Aliens (1986), kde zastupoval Ricca Rosse jako vojáka Frosta. Významná je jeho spolupráce na komiksových adaptacích, včetně filmů Superman II (1980), Superman III (1983) a Batman (1989), kde nejen koordinoval kaskadérské scény, ale také si zahrál jednoho z Jokerových přisluhovačů, který brutálně napadne Batmana.
Curtisova práce zahrnuje i řadu filmů ze série o Jamesi Bondovi, včetně The Spy Who Loved Me (1977), For Your Eyes Only (1981), kde ztvárnil Gonzalesova přisluhovače, Never Say Never Again (1983), A View to a Kill (1985) a v novější době Skyfall (2012). Mezi jeho další významné projekty patří Robin Hood: Prince of Thieves (1991), kde působil jako double Morgana Freemana v roli Azeema, Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (2011) a Kingsman: The Secret Service (2014).
Další významné filmy
Curtis se podílel také na filmech jako An American Werewolf in London (1981), Brazil (1985), Good Morning, Vietnam (1987), Four Weddings and a Funeral (1994) a mnoha dalších. Jeho všestrannost a profesionalita z něj učinily vyhledávaného odborníka na akční scény v Hollywoodu. Od roku 1983 začal působit také jako koordinátor kaskadérských scén, čímž rozšířil svůj vliv na filmovou produkci.
Odkaz
Clive Curtis je uznáván jako průkopník ve svém oboru, který otevřel dveře dalším černošským kaskadérům ve Velké Británii. Jeho práce na některých z nejslavnějších filmů posledních desetiletí, ačkoli často nedoceněná širší veřejností, významně přispěla k úspěchu těchto snímků a k rozvoji kaskadérského umění ve filmovém průmyslu.