Martin Henry Balsam se narodil 4. listopadu 1919 v Bronxu v New Yorku jako americký herec. Měl plodnou kariéru v charakterních rolích ve filmu, v divadle i v televizi. Jeho otec byl ruský židovský imigrant a matka se narodila v New Yorku ruským židovským rodičům.
Divadelní začátky a Actors Studio
Martin Balsam se dostal k herectví na střední škole, kde se účastnil dramatického kroužku. Po střední škole pokračoval ve svém zájmu o herectví studiem na progresivní New School na Manhattanu. Když vypukla druhá světová válka, byl Martin povolán do služby ve svých dvaceti letech. Po válce měl štěstí a získal místo uvaděče v Radio City Music Hall v New Yorku. V roce 1947 si brousil řemeslo v Actors Studio, které tehdy vedli Elia Kazan a Lee Strasberg. Jeho čas v Actors Studio v New Yorku mu umožnil výcvik ve slavné Stanislavského metodě.
Průlom ve filmu 12 Angry Men
Jeho průlomová role přišla o několik let později, když hrál porotce č. 1 ve filmu 12 Angry Men (1957). Spolupracoval s režisérem filmu Sidneyem Lumetem ještě dvakrát ve filmech The Anderson Tapes (1971) a Murder on the Orient Express (1974). Martin Balsam se tak etabloval jako spolehlivý charakterní herec schopný přesvědčivě ztvárnit různorodé postavy.
Spolupráce s Alfredem Hitchcockem
Při účinkování v epizodě Alfred Hitchcock Presents (1955) byl Hitchcock tak ohromen jeho prací, že mu nabídl klíčovou vedlejší roli detektiva Miltona Arbogasta ve filmu Psycho (1960). V roce 1960 se objevil v jedné ze svých nejzapamatovatelnějších rolí jako soukromý vyšetřovatel Arbogast v Hitchcockově filmu Psycho, který vyvrcholil scénou, kdy ho paní Batesová pronásleduje po schodech a pobodá k smrti. Jeho práce s Hitchcockem mu otevřela svět dalších hereckých příležitostí.
Úspěšná šedesátá léta
Mnoho silných filmových rolí se mu dostalo v 60. letech, včetně částí ve filmech Breakfast at Tiffany's (1961), Cape Fear (1962) a The Carpetbaggers (1964). Jedním z nejhrdějších okamžiků jeho života bylo, když obdržel Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli za film A Thousand Clowns (1965). Spolu s Gregory Peckem a Robertem Mitchumem se Martin Balsam objevil jak v původním filmu Cape Fear (1962), tak v remaku Martina Scorseseho z roku 1991.
Další významné filmové role
Martin Balsam se také objevil v takových významných filmech jako Time Limit s Richardem Widmarkem, Breakfast at Tiffany's s Audrey Hepburn a Georgem Peppardem, The Carpetbaggers s Georgem Peppardem a Alanem Laddem, Seven Days in May s Burtem Lancasterem a Kirkem Douglasem, The Bedford Incident s Richardem Widmarkem a Sidneyem Poitierem, The Man s Jamesem Earlem Jonesem, Hombre s Paulem Newmanem a Fredricem Marchem, Catch-22 s Alanem Arkinem a Jonem Voightem, Tora! Tora! Tora! (jako admirál Husband E. Kimmel), Little Big Man s Dustinem Hoffmanem, The Taking of Pelham One Two Three s Walterem Matthauem a Robertem Shawem, All the President's Men s Dustinem Hoffmanem a Robertem Redfordem, The Delta Force s Lee Marvinem a The Goodbye People.
Pozdější kariéra a italské filmy
Brzy poté začal přijímat role v evropských filmech. Brzy si zamiloval Itálii a žil tam většinu svých zbývajících let. Hrál ve více než tuctu italských filmů a svůj pozdější život trávil cestováním mezi Hollywoodem a Evropou kvůli svým mnoha rolím. Martin Balsam byl také populárním charakterním hercem v italských filmech, počínaje rokem 1960, kdy hrál v hlavní roli ve filmu Luigiho Comenciniho Everybody Go Home. Hrál v několika poliziottesco filmech v průběhu 70. let, režírovaných takovými jmény jako Fernando Di Leo a Enzo G. Castellari. Po kariéře, která trvala více než padesát let, Martin Balsam zemřel z přirozených příčin ve své milované Itálii ve věku 76 let. Martin Balsam zemřel na mrtvici v Římě v Itálii v únoru 1996.