Petr Zuska

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Petr Zuska
Petr Zuska, narozen 3. srpna 1968 ve Frýdku-Místku, je významný český choreograf, režisér, tanečník a pedagog, který patnáct let (2002-2017) působil jako umělecký šéf Baletu Národního divadla v Praze. Narodil se do rodiny právníka a bývalého pražského primátora Zdeňka Zusky (1931-1982) a lékařky, hlavní hygieničky ČR Dany Zuskové (1932-1999). Vzdělání a počátky kariéry Zuska vystudoval choreografii a režii neverbálního divadla na HAMU u profesora Ctibora Turby, kde absolvoval v roce 1994. S tancem začal již v Tanečním divadle souboru VUS Univerzity Karlovy. Na rozdíl od většiny profesionálních tanečníků nezačal s klasickým baletem v dětství, ale až ve svých dvaceti letech. Svou profesionální dráhu zahájil v Pantomimě Ladislava Fialky v Divadle Na zábradlí (1987-1989). Významnou fází v jeho kariéře se stalo angažmá v Pražském komorním baletu (v letech 1989-1992 jako sólista, od roku 1994 jako hostující umělec). V letech 1992 až 1998 působil jako sólista Baletu Národního divadla v Praze, kde ztvárnil mnoho významných rolí, například Normana Batese v baletu Psycho (za tuto roli získal cenu Českého literárního fondu a Cenu Thalie za rok 1993) nebo Dona Josého v baletu Carmen (oceněn Thalií za rok 1997). Mezinárodní kariéra Po úspěšném působení v Národním divadle přijal v roce 1998 angažmá v Mnichovském baletu a v roce 1999 nastoupil do baletního souboru divadla v Augsburgu. V roce 2000 se stal sólistou Les Grands Ballets Canadiens v kanadském Montréalu. Během své taneční kariéry vystoupil nejen v baletech klasického repertoáru, ale především v dílech renomovaných současných tvůrců. Spolupracoval s významnými choreografy jako Jiří Kylián, Pavel Šmok, Libor Vaculík, Alvin Ailey, Gerhard Bohner, Robert North, Mats Ek, Hans van Manen, Christopher Bruce, Ohad Naharin, Nacho Duato či Itzik Gallili. Jako tanečník vystupoval v mnoha zemích po celém světě a v 90. letech byl rovněž stálým hostem baletu Národního divadla v Brně a Slovenského národního divadla v Bratislavě. Umělecký šéf Baletu Národního divadla Od roku 2002 do roku 2017 zastával Petr Zuska pozici uměleckého šéfa Baletu Národního divadla v Praze. Během tohoto patnáctiletého období vytvořil pro Národní divadlo šest celovečerních baletů a řadu kratších jednoaktových děl. K jeho nejvýznamnějším choreografiím pro Balet ND patří Mezi horami (2002), Ways 03 (2003), celovečerní balet Ibbur aneb Pražské mystérium (2005), Mozartovo Requiem (2006) a především celovečerní Brel – Vysockij – Kryl (Sólo pro tři) z roku 2007, který se stal jedním z nejnavštěvovanějších titulů v Národním divadle a získal i mezinárodní renomé díky úspěšným hostováním v Petrohradě (2010) a Paříži (2016). Dalšími významnými díly byly jeho choreograficko-režijní verze klasických baletů - Romeo a Julie (2013) a Louskáček a Myšák Plyšák (2015), kde originálním způsobem přepracoval tradiční vánoční pohádku. Choreografická tvorba a mezinárodní úspěchy Jako tvůrce má Petr Zuska na svém kontě (od roku 1990) více než šedesát inscenací pro zahraniční i domácí soubory. Jeho choreografie byly uváděny na prestižních světových scénách, včetně Hamburg Ballett, Ballett Augsburg, Semperoper v Drážďanech, Lotyšské národní opery v Rize, Mariinského divadla v Petrohradě, Královského dánského baletu v Kodani, Deutsche Oper am Rhein, West Australian Ballet v Perthu, Finského národního baletu, Les Ballets de Monte-Carlo a Boston Ballet. K jeho mezinárodně úspěšným dílům patří Les Bras de Mer (2002), které se dostalo do repertoáru Mariinského divadla v Petrohradě a Královského baletu v Kodani, Mariin sen (2002), Clear Invisible (2002), Requiem (2006), A Little Extreme (2006), Svěcení jara (2010) a Smrt a dívka (2012). V roce 2016 vytvořil pro Lappeenranta Ballet Gala ve Finsku choreografii Route 50 a v témže roce měl v New Yorku premiéru projekt Prague-New York Effects, kde spolupracoval s newyorskou vokalistkou a multiinstrumentalistkou Jen Shyu. Ocenění a umělecký přínos Za svou interpretační práci a choreografickou tvorbu získal Petr Zuska řadu význačných ocenění, včetně Ceny Thálie (1993 a 1997), Prix Dom Perignon (1999), ceny Originální choreografie v Soutěžní přehlídce moderního tance (2006, 2008), ceny za Nejlepší choreografii roku 2002, Ceny Českého literárního fondu (1993) a Ceny Opery Plus (2015) za výsledky vedení Baletu ND a 25 let choreografické tvorby. V roce 2017 získal Cenu Opery Plus také za inscenaci Chvění, která měla premiéru v roce 2016 v Národním divadle v Brně a poté i v Národním divadle v Praze. Petr Zuska představuje tvůrce evropského formátu, který v českém tanečním kontextu zosobňuje výjimečného choreografa. Ve svých dílech využívá širokou škálu tvůrčího rukopisu od vysokého bel canta neoklasického stylu přes inovativní přístup k moderní tvorbě až po celistvé uchopení dějového baletu. Jeho inscenace jsou promyšlené, plnokrevné, odrážejí svět symbolů a archetypů, duchovní otázky i morální principy. Jako jeden z mála tvůrců dokáže vložit do svých děl humor, vtip a nadsázku. Po ukončení své éry v Národním divadle se věnuje choreografické a režijní práci na volné noze, včetně spolupráce s činoherními soubory. V roce 2021 vytvořil pro herce Dejvického divadla autorskou inscenaci s názvem Terapie.

Petr Zuska: Nejlepší filmy a seriály


Petr Zuska: Filmy a pořady 18


Dodatečné informace

Narození:
3. 8. 1968
Frýdek-Místek, Československo

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.