Jan Večeřa, herec, režisér a pedagog, se narodil v Brně. Studium na Katedře autorské tvorby na DAMU dokončil v roce 2016. Jeho školní prací byla například parafráze slavného Rostandova dramatu Dohráno, Cyrano!
Jan Večeřa se na filmovém plátně objevil již v 70. letech, kdy ztvárnil menší role v několika československých filmech. Mezi jeho první filmové počiny patří psychologické drama Stín létajícího ptáčka (1977) režiséra Jaroslava Balíka, kde se objevil po boku Petra Haničince, Věry Galatíkové a Evy Sitteové. Film vypráví příběh rodičů, kteří ztratí jediného syna při havárii na motorce a následně se vyrovnávají se vztahem k jeho přítelkyni. Ve stejném období si zahrál také v dramatu Radost až do rána (1978), které režíroval Antonín Kachlík podle literární předlohy Vladimíra Párala. Snímek zachycuje život obyčejných lidí v průmyslovém socialistickém Mostě a jejich touhu po štěstí. Z jeho další filmografie stojí za zmínku film Rytmus 1934 (1980).
Divadelní kariéra
Výraznou část profesního života Jana Večeři tvoří jeho působení v divadle. Členem Studia Ypsilon se stal ještě v době studií na DAMU. V tomto legendárním pražském divadle, které je známé svým experimentálním přístupem a improvizací, ztvárnil řadu zajímavých rolí. V Ypsilonu hrál v inscenacích TGM aneb Masaryk mezi minulostí a dneškem (Herbert Masaryk), Faust a Markétka (Peklo) a výrazně se podílel na improvizačním večeru Šlapeme zelí neboli Budeme vařit a vyblbneme se.
V současnosti účinkuje v představeních Swing se vrací neboli O štěstí (Humus), Varieté Freda A. aneb Chytání větru (Archivář Večeřa, Jerome Kern), Kostky jsou vrženy aneb Don Juan a hlavně Pocta Jaroslavu Ježkovi (Guvernér), Jezinky a bezinky (Dr. Einstein), Utíkejte, slečno Nituš! (Ředitel divadla, Schovanka), Spálená 16 (Adolf Hoffmeister, Karel Purkyně, Otec Werich), Národní tragédie aneb Překrásný nadhasič pražský (2. Pepek), Sen noci svatojánské, jak se nám zdá (Miky Šroubek, Pyramus) a Černá voda a Komedianti (Večeřovský, herec).
Autorská a režijní tvorba
Jan Večeřa se kromě herectví věnuje také autorské a režijní tvorbě. V rámci malé studiové řady Studia Ypsilon je autorsky, režijně i herecky spojen s inscenacemi Deník aneb Ropuchant je v pohodě, Klub lhářů pana E. a s dalšími tituly pro menší děti jako Až opadá listí z dubu, Vosička anebo Škola Ypsilon, která vznikla původně jako on-linový projekt z doby jarního lockdownu 2020 a později byla proměněna v běžné repertoárové představení.
V roce 2022 založil spolu s herečkou Lumírou Přichystalovou, kterou znal již z DAMU, divadelní soubor +/- VeDvou. Jejich první inscenací bylo Ionescovo Třeštění ve dvou. Následovala autorská inscenace Já, Diagnóza a další projekty. Soubor se zaměřuje na komorní inscenace, které se na malé ploše a ve skromném obsazení věnují velkým tématům.
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Jan Večeřa objevil v populárním kriminálním seriálu Případy 1. oddělení (2014), který je inspirován skutečnými kriminálními případy řešenými pražskou mordpartou. Seriál se těší velké divácké oblibě a je oceňován za svou autenticitu a kvalitní herecké výkony.
Jan Večeřa je všestranným umělcem, který se kromě herectví věnuje také režii a pedagogické činnosti. Jeho tvorba je charakteristická experimentálním přístupem, improvizací a zájmem o závažná společenská témata, která dokáže zpracovat s lehkostí a humorem typickým pro Studio Ypsilon.