V sobotu večer se v pražském Divadle Archa uskutečnilo slavnostní vyhlášení 14. ročníku Cen české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Ceny se snaží odlišit od ještě zavedenějších Českých lvů, což potvrdily i letošní nominace. Zatímco u lví konkurence získalo nejvíce nominací drama Bratři, u kritiků příběh bratrů Mašínů vyšel naprázdno a nejvíc želízek měla před dnešním večerem hororová komedie Přišla v noci. Nakonec dominovala i během samotného večera.
Články 9
Celkem osmnáct titulů se letos uchází o Ceny české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Nejvyšší počet – pět nominací – obdržela černá hororová komedie Přišla v noci od režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka, která po úspěchu na karlovarském festivalu pobavila publikum v listopadu také v českých kinech.
Letos to bylo opravdu pestré. Tradičně spousta dobrých dokumentů, dva animované filmy světové úrovně, výtečná černá komedie, dvě solidní psychologická dramata, výjimečné retro či vážná solidní sci-fi.
V sobotu odvysílala Česká televize svou štědrovečerní pohádku z roku 2018 s obzvlášť špatnou pověstí. Kouzelník Žito si na filmových databázích včetně Kinoboxu drží tragicky nízká hodnocení a nyní se lze o jeho (ne)povedenosti přesvědčit na iVysílání. Svým způsobem jsou však odpadní čísla nefér. Ne, nejde o dobrý film, ale na rozdíl od mnoha jiných žánrových zářezů snímek Zdeňka Zelenky vynakládá zjevnou snahu dosáhnout nadstandardu. Jenže čím víc to dělá, tím víc se ukazuje, že česká pohádka je mrtvý koncept, jemuž bez ochoty k výrazné revizi život už nikdo nevdechne.
Absurdní anekdoty O malých věcech debutujícího devětadvacetiletého Denise Šafaříka přináší přesvědčivou hříčku tuzemského nezávislého filmu. V několika svébytných mikropříbězích se stylistickou jistotou otevírá téma frustrace, tolerance, smrti či ran minulosti. Pomocí absurdity a stylizace se noří do vztahů blízkých každému z nás.
Kromě komediálních snímků Jiřího Vejdělka, o kterých jsme už psali, a návratu populárního seriálu Případy 1. oddělení Česká televize na podzim přichystala mnoho dalších zajímavých projektů.
Mezi českým publikem jsou detektivky oblíbeným a vyhledávaným žánrem. Navazují totiž na bohatou tradici kvalitních českých detektivních či kriminálních snímků a seriálů, které se na obrazovkách opakovaně reprízují. Když se tedy objeví nový seriál s touto tematikou, jsou očekávání poměrně vysoká. Letos však zatím vyšla naprázdno.
V právě vysílaném dobovém seriálu České televize Zločiny velké Prahy hraje Jaroslav Plesl roli inspektora Hynka Budíka, zkušeného rakousko-uherského kriminalisty, který se po převratu v roce 1918 stává Čechoslovákem a příslušníkem kriminální policie nově vzniklého státu. A v roce 1922, kdy se děj seriálu začíná odvíjet, se dočká i toužebně očekávaného povýšení. Má to ovšem háček: toho roku totiž z obcí, obklopujících tehdejší Prahu, vzniká sloučením takzvaná Velká Praha. A právě ta výrazně zasáhne do osudu Pleslova hlavního hrdiny.
Co se stane, když se čertice zakouká do obyčejného smrtelníka a ten se zase zamiluje do princezny? Vyřeší milostný trojúhelník samotný Lucifer? O letošní štědrovečerní pohádce je jasno. Představuje se Kouzelník Žito (2018) v režii Zdeňka Zelenky.