Chan Tai-Li

7.0
Chan Tai-Li
Chan Tai-Li (narozen 1981) je hongkongský scenárista a režisér, který se postupně vypracoval mezi významné tvůrce asijské kinematografie. Počátky kariéry Chan Tai-Li začal svou kariéru v hongkongském filmovém průmyslu jako scenárista. Jeho první scenáristický počin přišel v roce 2004 s komedií Escape from Hong Kong Island režiséra Simona Luie. Tento debut mu otevřel dveře do světa hongkongské kinematografie, kde postupně našel své místo především jako autor akčních filmů, ačkoli sám přiznává, že jeho osobní preference směřují spíše k artovým snímkům. Spolupráce na sérii Ip Man Zásadní zlom v jeho kariéře přišel díky spolupráci s režisérem Wilsonem Yipem. Chan se podílel na scénáři prvního filmu Ip Man (2008), kde pracoval jako autor prvního konceptu scénáře. Tento biografický snímek o legendárním mistrovi bojového umění Wing Chun s Donnie Yenem v hlavní roli se stal kritickým i komerčním hitem a odstartoval úspěšnou filmovou sérii. Chan Tai-Li pokračoval ve spolupráci na této úspěšné franšíze a významně se podílel na scénáři třetího dílu Ip Man 3 (2015), kde spolupracoval se scenáristy Lai-yin Leungem a Edmondem Wongem. Film, v němž se kromě Donnie Yena objevil i bývalý boxerský šampion Mike Tyson, se stal dalším úspěchem série. Chan následně pracoval i na závěrečném dílu Ip Man 4: The Finale (2019), který uzavřel příběh legendárního mistra bojových umění. Režijní debut a vlastní tvorba Přestože se Chan Tai-Li etabloval především jako scenárista akčních filmů, jeho vlastní režijní ambice směřovaly k dramatům s hlubším emocionálním nábojem. V roce 2018 debutoval jako režisér filmem Tomorrow is Another Day, který se zaměřil na příběh ženy pečující o mentálně postiženého syna a nevěrného manžela. V roce 2024 Chan režíroval svůj druhý celovečerní film Fight for Tomorrow, který sám napsal a který je považován za druhý díl jeho plánované "Tomorrow trilogie". Tento snímek vypráví příběh bývalého gangstera Shek Sam-longa (v podání Patricka Tama), který se po propuštění z vězení snaží obnovit vztah se svým odcizeným synem. Film kombinuje prvky gangsterského dramatu s rodinným příběhem a tématem vykoupení. Chan Tai-Li v rozhovorech uvedl, že ačkoli film obsahuje akční scény, ty jsou zde především ve službách dramatu, nikoli naopak. Umělecký přístup a témata Přestože je Chan Tai-Li známý především díky své práci na akčních filmech, sám se označuje za fanouška artových snímků, přičemž mezi své inspirace řadí italský neorealismus a francouzskou novou vlnu. Ve své vlastní režijní tvorbě se zaměřuje na témata budoucnosti, mezigeneračních vztahů a předávání znalostí a hodnot. Jeho filmy často zkoumají rodinné vztahy a osobní vykoupení v kontextu hongkongské společnosti. Chan Tai-Li je považován za talentovaného scenáristu a režiséra, který dokáže skloubit komerční aspekty hongkongské kinematografie s hlubšími tematickými rovinami. Jeho plánovaná "Tomorrow trilogie" má podle jeho slov postupně mapovat různé části Hongkongu a různé typy rodinných vztahů, přičemž spojujícím prvkem je téma naděje v lepší zítřek.


Chan Tai-Li: Filmy a pořady 18


Dodatečné informace

Narození:
29. 4. 1981

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.