David Boutin, narozený 12. listopadu 1969 v Montréalu v Québecu, je kanadský herec, který se stal významnou postavou québecké kinematografie a televizní tvorby. Absolvent Národní divadelní školy (École nationale de théâtre) z roku 1996 se rychle prosadil jak na divadelních prknech, tak na filmovém plátně i v televizních produkcích.
Filmové začátky a průlom
Svůj filmový debut zaznamenal v roce 1998 v romantické komedii The Countess of Baton Rouge (La Comtesse de Bâton Rouge) režiséra Andrého Forciera. Skutečný průlom v jeho kariéře však přišel v roce 2000 s filmem Hochelaga, drsným kriminálním dramatem o dlouhotrvajícím sporu mezi dvěma znepřátelenými motorkářskými gangy. Za svůj výkon v roli Fingera v tomto filmu získal prestižní cenu Jutra za nejlepšího herce ve vedlejší roli na 3. ročníku udílení cen Jutra v roce 2001.
Mezinárodní úspěch
Jedním z jeho nejvýznamnějších filmů je Seducing Doctor Lewis (La grande séduction) z roku 2003, québecká komedie režírovaná Jean-Françoisem Pouliotem podle scénáře Kena Scotta. Film, který získal Cenu diváků na filmovém festivalu Sundance v roce 2004, vypráví příběh malé rybářské vesnice, která se snaží přesvědčit lékaře, aby se v ní usadil. Boutin zde ztvárnil hlavní roli montrealského plastického chirurga Dr. Christophera Lewise, který je okolnostmi donucen strávit měsíc v této odlehlé komunitě. Obyvatelé vesnice se snaží doktora Lewise přesvědčit, aby zůstal natrvalo, a přizpůsobují celou komunitu jeho zálibám - miluje kriket, hovězí stroganoff a ženy v otevřených sandálech. Tento film se stal jedním z nejúspěšnějších québeckých snímků své doby a pomohl Boutinovi získat mezinárodní uznání.
Významné filmové role
V roce 2008 ztvárnil hlavní roli ve filmu The Broken Line (La Ligne brisée), kde hrál Sébastiena Messiera, celoživotního přítele a konkurenčního boxera, jehož vztah a kariéra jsou vystaveny zkoušce, když s přítelem po noci plné bujarého veselí náhodně srazí cyklistu. Tento dramatický snímek režiséra Louise Choquetta mu přinesl další uznání kritiky.
V roce 2016 se objevil ve filmu 1:54, kanadském dramatickém snímku režiséra Yana Englanda, který se zabývá problematikou šikany ve školách. Boutin zde ztvárnil roli Pierra, otce hlavního hrdiny Tima (Antoine Olivier Pilon), šestnáctiletého plachého, ale brilantního studenta, který trpí šikanou ve škole. Tim žije se svým otcem po předčasné smrti matky, ale nedokáže se mu svěřit se svými problémy navzdory otcovým snahám zjistit, co jeho syna trápí.
Televizní kariéra
Vedle filmové tvorby se David Boutin výrazně prosadil i v televizních produkcích. K jeho významným televizním rolím patří Franco Castigliani v seriálu Temps dur (2004), detektiv Michel Duguay v H2O (2004) a Frederick v mezinárodní produkci Human Trafficking (2005). V letech 2005-2006 ztvárnil postavu Françoise v seriálu Rumeurs a v letech 2009-2013 hrál Louise Cadieuxa v seriálu Le gentleman.
V novější době se objevil jako Jean Daniel v seriálu Nouvelle Adresse (2015), jako patolog Sylvio Branchini v seriálu Séquelles (2016) a jako Tom Calastagne v populárním seriálu District 31 (2017-2019). V letech 2021 se připojil k obsazení historického dramatu Les pays d'en haut, kde ztvárnil postavu Pata Pessela. Jeho televizní filmografie zahrnuje také účinkování v seriálech Bunker, Tout sur moi a Faits divers.
Všestranný talent
David Boutin je považován za všestranného herce, který dokáže přesvědčivě ztvárnit role napříč žánry. Jeho herecký rejstřík sahá od dramatických rolí přes komedie až po kriminální thrillery. V roce 2008 získal hlavní roli ve filmu La ligne brisée (The Broken Line), dramatu o dvou dlouholetých přátelích (Boutin a Guillaume Lemay-Thivierge), kteří se živí boxem.
Během své více než dvacetileté kariéry se David Boutin etabloval jako jeden z nejvýraznějších québeckých herců své generace. Jeho schopnost přesvědčivě ztvárnit širokou škálu postav, od dramatických po komediální, z něj činí vyhledávaného herce jak pro filmové, tak televizní produkce. Svým talentem a oddaností hereckému řemeslu významně přispěl k rozvoji québecké kinematografie a pomohl ji představit mezinárodnímu publiku.