3.7

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

David Blyth
David Blyth, narozen v roce 1956 v Aucklandu na Novém Zélandu, režisér a scenárista. Průkopník novozélandské kinematografie David Blyth se zapsal do dějin novozélandské kinematografie jako jeden z průkopníků experimentálního a žánrového filmu. Jeho místo v novozélandské filmové renesanci si upevnil dvěma snímky, které se výrazně odchýlily od sociálního realismu: experimentálním celovečerním filmem Angel Mine z roku 1978, který natočil ve svých pouhých 22 letech, a snímkem Death Warmed Up z roku 1984, jenž je považován za první domácí novozélandský hororový film. Angel Mine, inspirovaný částečně surrealismem Luise Buñuela, je jedním z mála novozélandských experimentálních celovečerních filmů, které se dočkaly běžné distribuce. Film zobrazuje běžný předměstský pár a jejich osvobozená alter ega a zkoumá témata konzumerismu, sexuality, médií a překračování tabu. Celý film byl dokončen za pouhých 39 000 dolarů, přičemž téměř polovinu poskytla Prozatímní filmová komise, která financovala postprodukci. Novozélandský cenzor vytvořil pro film s certifikací R18 nové varování: "obsahuje punkový kultovní materiál". Moralistická aktivistka Patricia Bartlettová vyjádřila rozhořčení nad tím, že Komise a Umělecká rada na něj vůbec "promrhaly" peníze. Průlom v hororovém žánru V roce 1984 se Blyth vrátil do kin s prvním novozélandským hororovým filmem, splatterovým dílem Death Warmed Up. Tato radostná oslava mutantů, šílených vědců a motocyklových honiček získala hlavní cenu na festivalu fantastických filmů v Paříži (Alejandro Jodorowsky, který byl předsedou poroty, v tehdejším rozhovoru ocenil osobní vizi filmu). Death Warmed Up znamenal filmový debut novozélandského herce Michaela Hursta. Tento film, který předcházel příchodu Petera Jacksona (Bad Taste) o tři roky, sleduje Michaela Hursta v jeho filmovém debutu, jak bojuje s mutanty (včetně Bruna Lawrence) na ostrově Waiheke. Hurstova postava se snaží pomstít šílenému vědci, který ho donutil zabít vlastní rodiče. Blyth's splatterfest byl prvním z mnoha hororů financovaných novozélandskou filmovou komisí a také první místní ukázkou plynule se pohybující steadicamové kamery. Mezinárodní úspěchy a další tvorba Úspěch filmu Death Warmed Up přinesl Blythovi amerického agenta a nabídku na režii kanadského upířího příběhu Red Blooded American Girl (a jeho pokračování). Ve filmu účinkoval Christopher Plummer (The Sound of Music). V tomto nadpřirozeném thrilleru se kombinuje AIDS a upírství. O dva roky později Blyth obsadil Ala Lewise z populárního seriálu 60. let The Munsters jako sladkého starého upíra, který nemá rád krev, do rodinného filmu Moonrise, který byl na Novém Zélandu uveden jako Grampire (objevuje se v něm také budoucí zpěvák skupiny Pluto Milan Borich). Mezi jeho další významné filmy patří Ghost Bride (2013), Wound (2010), Transfigured Nights (2007), Bound for Pleasure (2004), Exposure (2001) a Hit & Run (1997). Pracoval také na televizních seriálech, včetně režie epizod White Fang (1993-1994) a Mighty Morphin Power Rangers (1993). Dokumentární tvorba a novější projekty Blyth je známý především jako hororový filmař, ale během své filmové kariéry natočil také řadu dokumentů zaměřených na tři různé skupiny: válečné veterány, sexuální fetišisty a lidi, kteří tvrdí, že byli uneseni mimozemšťany. První z trilogie dokumentů o Blythově dědečkovi, podplukovníkovi "Curlym" Lawrenci Blythovi, který byl posledním žijícím novozélandským spojením s osvobozením Le Quesnoy ve Francii na konci první světové války po čtyřech letech německé okupace. Zemřel v roce 2001 ve věku 105 let. French Connection (2011) byl natočen v Le Quesnoy u příležitosti 90. výročí bitvy, zatímco závěrečný díl, Grandfather's Footsteps (2018), mapuje Curlyho válečnou cestu z Egypta do Francie. Celkem natočil 11 dokumentů, které byly vysílány na Maori TV, TV 1, TV3, Prime a Sky Arts. Mezi ně patří Our Oldest Soldier, Age of Aquariums, French Connection, Kiwi Servicewomen of WW2, Nancy Wake Remembered, Victor 4 Company, POW Prisoners of War, Between the Memory and the Shadow, Lest we Forget, Grandfather's Footsteps a Paradise Soldiers. Jeho práce za poslední desetiletí zahrnuje více než 80 zaznamenaných rozhovorů s válečnými veterány, z nichž 50 je k dispozici na NZ On Screen pod názvem Memories of Service. V roce 2002 bylo vysílání dokumentu Our Oldest Soldier na Anzac Day nejsledovanějším dokumentem financovaným NZ On Air v daném roce; sledovalo ho více než 780 000 lidí. Jeho nejnovějším projektem je "mimozemský únosový muzikál" Night Freaks (2023), který měl svou novozélandskou premiéru v Aucklandu. Film debutoval v Roswellu - městě, které je středem desetiletí trvající konspirační teorie o tom, že americká vláda zatajila trosky havarovaného UFO. Velká část Night Freaks byla natočena v Blythově domě na poloostrově Whangaparaoa během vrcholu pandemie Covid. Blyth o sobě říká: "Jsem filmař na volné noze. Všichni ostatní jsou v klecovém, konzumně-kapitalistickém modelu." Blyth je považován za "kmotra žánrového filmu" na Novém Zélandu. Night Freaks je žánrový mix založený volně na jeho vlastních zkušenostech s mimozemskými setkáními a byl natočen během pandemických lockdownů s minimálním rozpočtem. V tomto žánrovém snímku hrají Yvette Parsons a Andrew McLennan a objevují se v něm hostující vystoupení Geeling Ching, Iana Mune a Toma Sainsburyho. David Blyth si upevnil své místo v novozélandské filmové renesanci dvěma filmy, které se vzdálily sociálnímu realismu: experimentálním celovečerním filmem Angel Mine z roku 1978 a Death Warmed Up z roku 1984, prvním domácím novozélandským hororovým filmem. Od té doby Blythova tvorba zahrnovala rodinný upíří film Moonrise, řadu dokumentů o válce a různá díla zkoumající sexualitu. Jak sám řekl v rozhovoru s Rogerem Horrocksem v roce 1985: "Film byl pro mě prostředkem k experimentování s emocemi a zkoumání tabu... můj hlavní konflikt spočíval v touze prolomit nové hranice, osobně i umělecky, a zároveň uznávat finanční realitu spojenou s přežitím jako filmař."


David Blyth: Filmy a pořady 24

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.