John Wilden Hughes Jr. (18. února 1950, Lansing, Michigan, USA – 6. srpna 2009, New York, USA) byl americký filmový scenárista, režisér a producent, který se proslavil především svými komediálními filmy z 80. a 90. let 20. století.
Začátky kariéry
Hughes vyrůstal v Grosse Pointe v Michiganu a později se s rodinou přestěhoval do Northbrooku v Illinois, předměstí Chicaga. Svou profesionální dráhu zahájil jako autor humoristických esejí a povídek pro časopis National Lampoon. Jeho první významný úspěch přišel v roce 1983, kdy napsal scénář ke komedii National Lampoon's Vacation (Bláznivá dovolená). Ve stejném roce zaznamenal úspěch i s filmem Mr. Mom, což mu vyneslo smlouvu na tři filmy se studiem Universal Pictures. V roce 1984 debutoval jako režisér s filmem Sixteen Candles (Šestnáct svíček), který získal uznání kritiky za svůj upřímný pohled na dospívání a sociální dynamiku středoškolského života.
Zlatá éra teenagerských filmů
Hughes se rychle etabloval jako přední tvůrce filmů o dospívajících. V polovině 80. let vytvořil sérii kultovních snímků, které definovaly celou generaci a zásadně ovlivnily žánr teenagerských komedií. V roce 1985 napsal a režíroval The Breakfast Club (Snídaňový klub), příběh pěti středoškoláků z různých sociálních skupin, kteří spolu tráví sobotní školní trest. Ve stejném roce následoval film Weird Science (Podivná věda) a v roce 1986 natočil Ferris Bueller's Day Off (Volný den Ferrise Buellera), komedii o vynalézavém středoškolákovi, který předstírá nemoc, aby si mohl užít den ve městě.
Rozšíření záběru
Aby se vyhnul zaškatulkování jako tvůrce pouze teenagerských filmů, Hughes v roce 1987 napsal, režíroval a produkoval komedii Planes, Trains and Automobiles (Letadla, vlaky, automobily) s Johnem Candym a Stevem Martinem v hlavních rolích. Film o dvou mužích, kteří se snaží dostat domů na Den díkůvzdání, se stal dalším hitem. V roce 1989 následoval úspěšný snímek Uncle Buck (Strýček Buck) s Johnem Candym v hlavní roli, který vydělal přibližně 80 milionů dolarů. Posledním filmem, který Hughes režíroval, byla komedie Curly Sue (Kudrnatá Sue) z roku 1991.
Fenomén Home Alone
Největší komerční úspěch Hughesovi přinesl film Home Alone (Sám doma) z roku 1990, který se stal nejvýdělečnějším filmem roku a zůstal nejvýdělečnější rodinnou komedií všech dob až do roku 2018, kdy ho překonal Dr. Seuss' The Grinch. Film udělal z Macaulaye Culkina dětskou hvězdu, přestože při uvedení získal od kritiků smíšené recenze. Home Alone vydělal celosvětově více než 470 milionů dolarů a byl Hughesovým největším komerčním úspěchem. Inspiroval tři pokračování: Home Alone 2: Lost in New York (1992), Home Alone 3 (1997) a televizní film Home Alone 4: Taking Back the House (2002). Trvalá obliba filmu je připisována Hughesově schopnosti pamatovat si, jaké to je být mladý, a jeho umění zobrazit nostalgické pocity, které Vánoce vyvolávají.
Spolupráce s herci
Hughes pomohl nastartovat kariéry mnoha herců, včetně Johna Candyho, Molly Ringwaldové, Matthewa Broderika, Anthonyho Michaela Halla a Macaulaye Culkina. Je považován za ikonu, která definovala 80. léta svými příběhy o dospívání, zachycením teenagerských zkušeností a formováním žánru teenagerských filmů. Zvláště blízký vztah měl s Johnem Candym, se kterým spolupracoval na filmech jako National Lampoon's Vacation (1983), Planes, Trains and Automobiles (1987), The Great Outdoors (1988), Uncle Buck (1989), Home Alone (1990) a dalších. Candyho náhlá smrt na infarkt v roce 1994 Hughese hluboce zasáhla.
Pozdější kariéra a odkaz
V 90. letech Hughes pokračoval jako scenárista a producent. Napsal scénáře k filmům Home Alone 2: Lost in New York, Home Alone 3, Dennis the Menace (Dennis postrach okolí, 1993) a dalším. Používal také pseudonym Edmond Dantes, pod kterým napsal scénáře k filmům jako Maid in Manhattan (2002) a Drillbit Taylor (2008). Úspěch filmu Home Alone však přinesl do Hughesovy kariéry určitou formuli, které se již nedokázal zbavit. "Formule Sám doma" je ztělesněna v postavě Kevina McCallistera, vynalézavého dítěte, které je náhodně ponecháno samo doma a musí bránit dům proti dvojici neschopných zlodějů. Tuto formuli Hughes aplikoval prakticky ve všech svých zbývajících filmech.
Hughes postupně omezoval svou práci a stal se poměrně samotářským. Zemřel 6. srpna 2009 v New Yorku na infarkt ve věku 59 let. Na 82. ročníku udílení Oscarů v roce 2010 byl vzdán hold Hughesově práci. Retrospektivu ukázek z jeho filmů následovalo shromáždění herců z několika jeho filmů, včetně Molly Ringwaldové, Matthewa Broderika, Macaulaye Culkina, Judda Nelsona, Ally Sheedyové, Anthonyho Michaela Halla a Jona Cryera, kteří se sešli na pódiu, aby uctili Hughese a jeho přínos filmovému průmyslu.
Hughesovy filmy jsou charakteristické svým citlivým pohledem na dospívání, kombinací slapstickové komedie s dojemnými momenty a zasazením do prostředí Chicaga a jeho předměstí. Jeho dílo zásadně ovlivnilo žánr teenagerských komedií a rodinných filmů a dodnes zůstává oblíbenou součástí populární kultury.