Wojciech Golczewski

5.2
Wojciech Golczewski, narozen 2. ledna 1980 v Polsku, je uznávaný hudební skladatel specializující se především na filmovou hudbu, zejména pro hororové a sci-fi snímky. Jeho charakteristický hudební styl kombinuje elektronickou hudbu se syntetizátory a klasičtější orchestrální prvky. Hudební začátky a vzdělání Golczewski se o hudbu začal zajímat již v raném věku. V roce 1991, kdy mu bylo pouhých 11 let, dostal od matky svůj první počítač Commodore 64, což odstartovalo jeho zájem o tvorbu hudby pomocí počítačové technologie. Během dospívání experimentoval s různými programy jako Protracker, Fasttracker a Scream Tracker. Přestože studoval výtvarné umění na Akademii výtvarných umění v Poznani, rozhodl se profesionálně věnovat výhradně hudbě. Jeho hudební kariéra začala v evropské demoscéně, umělecké subkultuře, kde tvůrci předvádějí své programátorské a hudební dovednosti. Během tohoto období také hrál na kytaru v několika menších kapelách, než se kolem roku 2002 plně vrátil ke komponování. Filmová kariéra Svou první filmovou hudbu složil v roce 2009 pro australský sci-fi film Eraser Children. Následně se jeho kariéra rozvinula a začal skládat hudbu pro filmy produkované v různých zemích. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří hudba k hororovému filmu We Are Still Here (2015), která byla nominována na cenu Fangoria Chainsaw Award. Film vypráví mrazivý příběh o domě, který každou generaci vyžaduje oběť, a Golczewského hudba kombinuje tradiční a syntetizátorové prvky, které dokonale doplňují atmosféru snímku. Dalším významným dílem je hudba k filmu Beyond the Gates (2016), která je poctou hororové hudbě z raných dob VHS. Tento soundtrack mu přinesl druhou po sobě jdoucí nominaci na cenu Fangoria Chainsaw Award za nejlepší hudbu. Mezi jeho další významné filmové projekty patří 400 Days (2015), psychologický sci-fi film o čtyřech astronautech vyslaných na simulovanou misi na vzdálenou planetu, kde Golczewski vytvořil klaustrofobickou a znepokojivou atmosféru. Další významná díla a styl Golczewski je také autorem hudby k filmům jako Tonight She Comes, Late Phases, Mohawk (2018), Dark Souls (2010) a Undergods (2021). Jeho hudba k filmu Mohawk představuje směs ambientní elektroniky řízené syntetizátory a klasičtější orchestrální filmové kompozice, což je styl, který přispěl k počátkům Golczewského charakteristického zvuku, když začal skládat téměř před dvěma desetiletími. Kromě filmové hudby vydává Golczewski také originální alba pod vlastním jménem, včetně Reality Check, End of Transmission, MonoLogs a The Priests of Hiroshima. Tato díla jsou vytvořena pomocí analogových syntetizátorů a vyznačují se melodickým, melancholickým a retro-futuristickým zvukem, který ukazuje jeho kompoziční dovednosti. Jeho nejnovější album Inert představuje obrat k ambientní hudbě, ale stále si zachovává Golczewského obratné melodické dotyky. Wojciech Golczewski je považován za tajnou zbraň režisérů, jehož hudba dodává filmům hloubku a emocionální složku. Vytváří zvukové světy s analogovým zvukem, které organicky vtahují diváka do filmové krajiny, což z něj činí jednoho z nejzajímavějších současných skladatelů filmové hudby.


Wojciech Golczewski: Filmy a pořady 16


Dodatečné informace

Narození:
2. 1. 1980
Polsko

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.