Thomas Baptiste (17. března 1929 – 6. prosince 2018) byl guyansko-britský herec a operní pěvec. Narodil se v Georgetownu v tehdejší Britské Guyaně (dnes Guyana) jako syn zámožného statkáře.
Začátky v Británii
Do Británie přišel Baptiste koncem 40. let 20. století. Jeho jediným kontaktem byl labouristický poslanec Tom Driberg, který mu pomohl získat práci v továrně. Baptiste se následně zapsal na Morley College v londýnském Lambethu, kde studoval hudbu, a později získal stipendia na National School of Opera a Royal Academy of Music. Inspirován Paulem Robesonem zahájil svou profesionální dráhu jako barytonista, ale brzy se prosadil i jako herec.
Divadelní kariéra
Baptiste se v počátcích své kariéry připojil k divadelní skupině Theatre Workshop Joan Littlewoodové. V letech 1956-1958 účinkoval v produkci hry Noëla Cowarda Nude with Violin po boku Johna Gielguda, Patience Collierové a Kathleen Harrisonové, nejprve v Dublinu a poté v londýnském West Endu. Významným milníkem v jeho kariéře bylo účinkování v roli Rileyho v první profesionální produkci hry Harolda Pintera The Room v roce 1960, kterou režíroval sám Pinter, jenž si Baptistu pro tuto roli osobně vybral. Tato inscenace byla později v roce 1961 adaptována pro televizní program ITV Television Playhouse.
Průkopnická role v televizi
V roce 1963 se Baptiste zapsal do historie britské televize, když ztvárnil první černošskou postavu v populárním seriálu Coronation Street. Hrál autobusového průvodčího Johnnyho Alexandra, který byl nespravedlivě propuštěn v důsledku rasistické potyčky s postavou Lena Fairclougha (Peter Adamson). Tato role byla průlomová pro reprezentaci černošských herců v britské televizi. V 60. letech Baptiste spoluzaložil poradní výbor British Actors' Equity Association, který zastupoval zájmy černošských herců ve Velké Británii.
Filmová kariéra
Thomas Baptiste se objevil ve více než dvaceti pěti filmech. Svůj filmový debut měl uskutečnit ve snímku Simba (1955), ale byl propuštěn po sporu s asistentem režie. Mezi jeho nejvýznamnější filmové role patří účinkování ve špionážním thrilleru The Ipcress File (1965) s Michaelem Cainem, v dramatu Sunday Bloody Sunday (1971) s Glendou Jacksonovou, v akčním filmu Shaft in Africa (1973) s Richardem Roundtreem a v dobrodružném snímku The Wild Geese (1978) s Richardem Burtonem, kde ztvárnil postavu plukovníka Mboyi.
V 80. letech se objevil v politickém dramatu Amin: The Rise and Fall (1981), kde hrál Dr. Michaela Oloyu, a v dobrodružném filmu The Dogs of War (1980) s Christopherem Walkenem. Jeho filmografie zahrnuje také snímky jako Help! (1965), Ghost in the Noonday Sun (1973), Honeybaby, Honeybaby (1974), Countdown at Kusini (1976), The Class of Miss MacMichael (1978) a The Music Machine (1979). V pozdější fázi své kariéry účinkoval ve filmu Ama (1991) a v komedii The Secret Laughter of Women (1999) s Colinem Firthem, což byl jeden z jeho posledních filmů.
Televizní tvorba
Kromě průkopnické role v Coronation Street se Baptiste objevil v řadě dalších televizních produkcí. Účinkoval v seriálech jako The Saint, The Professionals, Empire Road, Angels a Yes Minister, kde ztvárnil prezidenta Selima Mohammeda. Byl také součástí minisériálu Divorce His/Divorce Hers (1972-73) a televizního filmu Nairobi Affair (1984-85).
Thomas Baptiste strávil posledních deset let svého života v Hove v East Sussexu, kde 6. prosince 2018 zemřel ve věku 89 let. Zanechal po sobě významné dědictví jako jeden z průkopníků černošských herců v britském filmu a televizi.