5.6

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Beth B.
Beth B, narozená 14. dubna 1955 v New Yorku, USA, je americká režisérka, producentka a multimediální umělkyně, která se proslavila svými avantgardními, dokumentárními a hranými filmy. Jako dcera uznávané malířky Idy Applebroog vystudovala Školu vizuálních umění v New Yorku, kde v roce 1977 získala titul BFA. Počátky kariéry a No Wave hnutí Beth B explodovala na newyorskou uměleckou a filmovou scénu v pozdních 70. letech jako jedna z nejvýznamnějších představitelek undergroundového filmového hnutí No Wave. V této době spolupracovala se svým tehdejším manželem Scottem B (vzali se v roce 1977, později se rozvedli), s nímž vytvořila řadu osobitých krátkých 8mm filmů kombinujících temné, zlověstné obrazy s tématy násilí. Jejich tvorba zkoumala, jak může být jednotlivec omezován společností. Společně založili nezávislou filmovou produkční společnost B Movies a natočili celovečerní film Vortex na 16mm film, ve kterém účinkovala Lydia Lunch a další osobnosti newyorské undergroundové scény. Jejich filmy jako Black Box (1978) a G-Man se zabývaly mocenskými strukturami společnosti, sexuálním útlakem a politickým násilím. Sólová filmová kariéra Po rozchodu se Scottem pokračovala Beth B v tvorbě experimentálních filmů, které se zabývaly tématy sexuálního útlaku, násilí a zkoumaly psychologii osob v mocenských pozicích. V roce 1987 režírovala film Salvation! Have You Said Your Prayers Today?, který byl jedním z jejích prvních samostatných celovečerních projektů. Významným milníkem v její kariéře byl psychologický thriller Two Small Bodies (1993), natočený podle divadelní hry Neala Bella, ve kterém hráli Fred Ward a Suzy Amis. Film, který měl rozpočet 1 milion dolarů, vypráví příběh barové hostitelky, jejíž dvě děti zmizí, a detektiva, který ji podezřívá z jejich vraždy. Snímek byl promítán na filmovém festivalu Sundance v roce 1994 a nominován na cenu Golden Leopard na Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu v roce 1993. Dokumentární tvorba Beth B se postupně přesunula k dokumentární tvorbě, kde často spolupracovala se svou matkou Idou Applebroog na projektech jako Belladonna (1989) a Stigmata (1991). Její dokumentární filmy se vyznačují zkoumáním sociálních témat a lidských práv. Mezi její významné dokumenty patří Voices Unheard (1998) o mladistvých sexuálních delikventech, Breathe In/Breathe Out (2000) o vietnamských veteránech vracejících se do jihovýchodní Asie se svými dospělými dětmi, a Exposed (2013), který profiluje osm umělců, kteří používají svou nahotu k překonávání sexuálních a sociálních tabu. Exposed měl premiéru na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu a byl nominován na cenu Teddy Award. Nedávná tvorba a uznání V roce 2016 natočila Beth B intimní portrét své matky Call Her Applebroog, který zkoumá její uměleckou cestu a osobní boj. Její zatím poslední významný film Lydia Lunch: The War Is Never Over (2019) je první retrospektivní dokumentární film mapující kariéru Lydie Lunch, konfrontační a vždy elektrické umělkyně newyorské No Wave scény. Film získal ocenění mezinárodní poroty na festivalu Barcelona In-Edit a byl nominován na cenu IDA za nejlepší hudební dokument. Beth B je držitelkou významných ocenění a grantů, včetně stipendia Guggenheimovy nadace (2022), grantu "Made in NY" Women's Film, TV and Theatre Fund (2019) a mnoha dalších. Její dílo bylo vystaveno v prestižních institucích jako Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art, Hayward Gallery a Wexner Center. V roce 2021 získala společnost Kino Lorber Distribution celý katalog filmů Beth B pro restaurování a distribuci. Její tvorba se vyznačuje provokativními a inovativními přístupy, které zpochybňují společenské konvence a zaměřují se na sociální problémy a lidská práva.


Beth B.: Filmy a pořady 45

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.