7.0

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Raida Adon
Raida Adon, narozená 10. listopadu 1972 v Akře v Izraeli, je palestinská herečka, režisérka, multimediální umělkyně a filmařka. Narodila se do multináboženské rodiny s židovským otcem a muslimskou matkou, což významně ovlivnilo její uměleckou tvorbu i hereckou kariéru. Herecká kariéra Raida Adon zahájila svou hereckou kariéru v roce 1990, kdy začala účinkovat v dětských hrách a televizních seriálech. Postupně se vypracovala mezi uznávané herečky izraelské a palestinské kinematografie. Mezi její nejvýznamnější filmové role patří účinkování ve snímku A Trumpet in the Wadi (2002), kde ztvárnila postavu Mery v příběhu o lásce mezi arabskou ženou a přistěhovalcem z Ruska. Dále se objevila ve filmu Yellow Asphalt (2000), který se skládá ze tří příběhů zasazených mezi beduíny v judské poušti. V roce 2015 ztvárnila roli Shulamit v oceňovaném palestinsko-libanonském filmu 3000 Nights, který vypráví příběh mladé palestinské učitelky, jež porodí syna v izraelském vězení. V roce 2007 získala ocenění za rozvoj a pěstování hereckého talentu za svůj výkon ve hře Plonter v divadle Cameri v Tel Avivu. Kromě toho účinkovala také v palestinském národním divadle Al-Hakawati. V televizní tvorbě se proslavila rolí Umm Nidal v populárním izraelském seriálu Fauda (2015) a rolí Layly Al-Kelani v mezinárodně úspěšném seriálu The Girl from Oslo (2021), který byl uveden na platformě Netflix. Významná byla také její role v seriálu Pillars of Smoke (2009). Umělecká tvorba Raida Adon studovala umění na Bezalel Academy of Arts and Design (1999-2002), School of Visual Theatre (2001-2002) a Academy of Music and Dance (2003) v Jeruzalémě. Od roku 2000 se vedle herectví věnuje také tvorbě videoartových projektů, které se zabývají tématy náboženství, identity a exilu. Její video Rebirth (2010) je založeno na tradičních hinduistických, muslimských a křesťanských pohřebních rituálech. V roce 2020 se stala první palestinskou umělkyní, která měla samostatnou výstavu Strangeness v Izraelském muzeu. Tato výstava nesla stejný název jako její epické poetické dílo z roku 2018, které se zabývá identitou, exilem a hledáním domova. V narativní sekvenci složené z dojemných, snových obrazů odehrávajících se v surreálním a fantastickém prostředí zprostředkovává různé vrstvy interpretace: ačkoli je hluboce zakořeněná v kontextu místní krajiny, vyvolává kontrastní pocity křehkosti a stability – nomádské a trvalé – a osciluje mezi osobní a kolektivní identitou, jak palestinskou, tak izraelskou. Ocenění a výstavy Raida Adon získala několik významných ocenění, včetně ceny za vynikající tvůrkyni a herečku na festivalu v Akře (2001), Ceny ministra školství pro palestinského umělce (2008) a Ceny ministra školství pro nejvýznamnějšího umělce (2011). Byla první ženou, která po 72 letech existence státu Izrael představila samostatnou výstavu v Izraelském muzeu, což je významný milník, neboť žádný Arab nikdy neměl v tomto muzeu samostatnou výstavu kvůli složitému politickému konfliktu mezi oběma národy. Její díla byla vystavena v Muzeu umění v Tel Avivu, Izraelském muzeu v Jeruzalémě, Banksyho galerii v Betlémě v Palestině a také v New Jersey a nedávno v Bostonu v Rose Museum. Mezi další mezinárodní galerie a muzea, které představily Adonové umělecká díla, patří Mana Contemporary (Jersey City, New Jersey), Tokyo Metropolitan Art Museum (Tokio, Japonsko) a Philip Van Rosen Gallery (Kolín nad Rýnem, Německo). V současnosti žije a tvoří mezi Jaffou, Paříží a Palestinou. Její videoart, často zaměřený na palestinskou a izraelskou zkušenost od roku 1948, odráží hluboký osobní a politický závazek. Prostřednictvím svých vrstvených příběhů zkoumá složitosti paměti, vysídlení a sounáležitosti. Její díla vycházejí z její komplexní biografie, zabývají se konflikty národů a vztahem mezi dvěma vzájemně propojenými společnostmi. Adonové tvorba se zabývá její rozpolcenou identitou, která se pohybuje mezi polyvalentními sférami vlivu, jež jsou propletené, ale zachovávají nerovnováhu moci.


Raida Adon: Filmy a pořady 11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.