Alan Maxson, narozený 22. června 1984 v Bay City v Michiganu, je americký herec specializující se na ztvárnění monster a nadpřirozených bytostí, režisér a střihač. Proslavil se především díky svým rolím v kostýmech, maskách a motion capture technologii.
Počátky kariéry
Maxson začal s herectvím již na základní škole a pokračoval v něm během středoškolských studií. Po přestěhování do Los Angeles v roce 2007 pracoval v různých pozicích před i za kamerou, aby se postupně etabloval v zábavním průmyslu. V roce 2012 se stal členem filmařského cechu a začal se profesionálně věnovat herectví, přičemž se specializoval na role monster a nadpřirozených bytostí.
Průlomové role
Skutečný průlom v Maxsonově kariéře přišel v roce 2019, kdy ztvárnil jednu ze tří hlav ikonického monster King Ghidorah ve filmu Godzilla: King of the Monsters. Maxson byl zodpovědný za motion capture pravé hlavy tohoto třihlavého draka, což vyžadovalo úzkou spolupráci s dalšími dvěma herci, Jasonem Lilesem a Richardem Dortonem, kteří ztvárnili zbývající hlavy. Tato náročná role vyžadovala precizní koordinaci pohybů a výrazů, aby společně vytvořili přesvědčivého antagonistu pro titulního Godzillu.
Významné filmové role
Kromě role v Godzilla: King of the Monsters se Maxson objevil v řadě hororových a sci-fi filmů. V roce 2017 ztvárnil titulní monstrum ve filmu The Raking, kde díky speciálním maskám a kostýmům vytvořil děsivou bytost známou jako "The Rake". Kritici ocenili jeho schopnost vdechnout život této postavě, přičemž recenzent Joseph Perry z Gruesome Magazine napsal, že "Creature actor Alan Maxson brings the beast to life beautifully."
V roce 2024 Maxson ztvárnil mýtickou bytost Orang Ikan ve filmu Monster Island. Tento hororový snímek, inspirovaný malajskou mytologií a klasickým filmem Creature from the Black Lagoon, se odehrává během druhé světové války a sleduje příběh japonského vojáka a britského válečného zajatce, kteří musí spolupracovat, aby přežili na ostrově obývaném nebezpečným tvorem.
Jedním z nejneobvyklejších vystoupení Maxsona byla jeho role v přímém přenosu 97. ročníku udílení Oscarů v roce 2025, kde ztvárnil písečného červa z filmu Dune: Part Two. Během ceremoniálu, moderovaného Conanem O'Brienem, se objevil v propracovaném kostýmu navrženém Scottem Cronickem a zahrál na klavír a harfu, čímž se stal jedním z nejzapamatovávatelnějších momentů večera.
Režisérská tvorba
V roce 2023 Maxson debutoval jako režisér a scenárista s nezávislým sci-fi filmem Alien Planet. Tento nízkorozpočtový snímek, který byl financován prostřednictvím crowdfundingové kampaně na Indiegogo, vypráví příběh dvou znepřátelených mimozemských druhů, které jsou nuceny spolupracovat, aby přežily na nepřátelské planetě. Film byl oceněn za kreativní využití praktických efektů, make-upu a propracovaných kostýmů, které vytvořily přesvědčivý mimozemský svět navzdory omezenému rozpočtu.
Další významné role
Maxson je také známý svou rolí Cookie v sérii hororových komedií Christmas with Cookie, kde nejen hrál, ale také se podílel na režii. Za tuto roli získal ocenění "Best Actor" během Off The Rails Podcast Boobah Awards v roce 2017. Dále ztvárnil zombie v úvodní sekvenci dokumentárního seriálu AMC Visionaries: Eli Roth's History of Horror a bytost v hororovém projektu Sugar Pine 7's The Woods.
Komerční a televizní práce
Vedle filmových rolí se Maxson objevil v řadě komerčních projektů, včetně reklam pro The Walking Dead: Survivors, Call of Duty a Visa/NFL, kde ztvárnil mladší verzi maskota týmu Pittsburgh Steelers. Pracoval také jako dabér pro anglické verze zahraničních filmů na Netflixu, včetně snímků I Am Not an Easy Man, Nothing to Hide a Jefe.
Ocenění a uznání
V říjnu 2016 Maxson obdržel "Independent Community Arts Award" od The Long Beach Acting & Film Association za svůj přínos nezávislé filmové komunitě. Toto ocenění uznalo jeho schopnost "myslet mimo zaběhnuté koleje" a podporovat kreativitu a umělecké vyjádření.
Specializace a přístup k herectví
Maxson je známý svou schopností pracovat v náročných podmínkách, často v těžkých kostýmech, maskách a protetických doplňcích. Jeho specializace na role monster vyžaduje nejen fyzickou zdatnost, ale i schopnost vyjádřit emoce a charakterové rysy postavy navzdory omezeným možnostem mimiky. V rozhovorech Maxson zdůrazňuje, že jeho přístup k hraní monster se příliš neliší od hraní lidských postav – stále musí vytvořit motivace a zázemí postavy, ale musí počítat s fyzickými omezeními, která přináší nošení těžkých kostýmů a masek.