Mahadevan K.V.

7.6

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Krishnankoil Venkadachalam Mahadevan se narodil 14. března 1918 v Nagercoilu v Tamilnadu a byl jedním z nejvýznamnějších skladatelů filmové hudby v jihoindické kinematografii. Zemřel 21. června 2001 v Čennaí . Mahadevan komponoval filmovou hudbu více než 50 let, od roku 1942 až do roku 1993, a získal čestný titul „Thirai Isai Thilagam" (Pýcha filmových hudebních režisérů) v tamilském filmu . Začátky kariéry a první úspěchy Mahadevan začal svou kariéru v roce 1942 filmem Manonmani a během čtyř desetiletí složil hudbu k více než 600 filmům . Proslavil se svými díly v tamilských, telugských, malajálamských a kannadských filmech . V telugském filmovém průmyslu získal titul „Swara Brahma" (Stvořitel hudebních not) a díky populární písni „mama mama mama" z filmu Manchi Manasulu z roku 1962 ho začali láskyplně nazývat „Mama" . Nejvýznamnější filmová díla Mahadevan se stal prvním držitelem Národní filmové ceny za nejlepší hudební režii v roce 1967 za film Kandan Karunai . Mezi jeho nejznámější díla patří Manchi Manasulu (1962), Lava Kusa (1963), Thiruvilaiyadal (1965), Saraswathi Sabatham (1966), Kandan Karunai (1967), Thillana Mohanambal (1968), Adimai Penn (1969), Balaraju Katha (1970), Athiparasakthi (1971), Sankarabharanam (1979), Saptapadi (1981), Sirivennela (1986), Sruthilayalu (1987), Sutradharulu (1989), Pelli Pustakam (1991) a Swathi Kiranam (1992) . Spolupráce s režisérem K. Viswanáthem Mahadevanovy nejslavnější kompozice v telugštině vznikly ve filmech režiséra K. Viswanátha, jako jsou Sankarabharanam, Saptapadi, Sirivennela, Chelleli Kapuram, Jeevana Jyothi a Swathi Kiranam . Film Sankarabharanam z roku 1980, pro který Mahadevan složil hudbu, mu přinesl druhou Národní filmovou cenu za nejlepší hudební režii . Tento film se stal velkým úspěchem, běžel více než 25 týdnů v mnoha kinech, v Tamilnadu způsobil senzaci a v Bangaloru se promítal více než rok bez dabingu . Hudební styl a přístup Mahadevan byl znám jako jeden z mála skladatelů, kteří dokázali přinést čistotu klasické hudby k masám, přičemž jeho písně dávaly primární důležitost textům . Jeho oblíbeným hudebním nástrojem byl nadaswaram podobný šehnái, což mohlo být důvodem, proč jeho kompozice vždy odrážely jeho melodické vzorce . Spolupracoval s významnými textaři jako Acharya Atreya, Arudra, CNR, Sirivennela, Veturi, Kosaraju, Dasaradhi, Srirangam Srinivasa Rao, Devulapalli a Mysore Vasudevachar . Práce se zpěváky Mahadevan pravidelně dirigoval mistry zpěvu Ghantasalu, P. Suselu a Leelu, přičemž byl velmi opatrný s výběrem zpěváků, čímž dal četné příležitosti k rozvoji velikánů jako S. P. Balasubrahmanyam, Yesudas, Janaki, Chithra a Vani Jayaram, z nichž někteří získali národní cenu za nejlepší playback zpěv několikrát s jeho písněmi . S. P. Balasubrahmanyam často říkal, že film Sankarabharanam byl vrcholem jeho kariéry a získal za něj svou první Národní cenu . Spolupracovníci a pozdní kariéra Mahadevanův asistent známý jako Pukazhenthi byl s ním po celý život jako životní partner a obvykle psal partitury a aranžoval orchestr poté, co Mahadevan složil melodii . Zdravotní problémy uspíšily konec jeho kariéry v polovině devadesátých let a jeho posledním filmem byl Swathi Kiranam v roce 1992 . V době své smrti ho přežila manželka, dva synové a tři dcery .


Mahadevan K.V.: Filmy a pořady 83


Dodatečné informace

Úmrtí:
21. 6. 2001

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.