Vít Zapletal

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Vít Zapletal, narozen 17. 8. 1986 v Hustopečích u Brna, je český filmový režisér a scenárista. Absolvoval užitou malbu na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti a pod pseudonymem Jaroslav Kutrna natáčel amatérské videofilmy, například Miluju tě, Kateřino (2006) a Smutná žena (2006), ve které si také zahrál. V letech 2007–2014 vystudoval režii na FAMU. Studoval v dílně Jana Němce a Petra Marka. Již během studia na sebe upozornil svými studentskými filmy - jeho snímek Pokoj (2008) získal Stříbrného dinosaura na festivalu Etiuda & Anima v Krakově, zatímco film Pět měsíců a tři dny (2008) byl oceněn na Famufestu jako nejlepší cvičení studentů prvního ročníku. Od začátku svého studia na FAMU byl Zapletal považován za jednoho z největších talentů katedry režie. Jeho prvácký film Pokoj byl kromě ocenění v Krakově promítán i v soutěži na festivalu v ruském Petrohradě. V roce 2011 natočil bakalářský snímek Život přede mnou, který se objevil v české soutěžní sekci Fresh Film Festu. Jeho film z prvního ročníku Pět měsíců a tři dny byl oceněn na FAMUfestu 2008. Svůj absolventský snímek, který se po uvedení v sekci Na Východ od Západu na MFF v Karlových Varech 2015 nakonec dostal i do distribuce, připravoval několik let. Kromě vlastních scenáristických a režijních projektů se podílí na cizích titulech jako spoluscenárista. Zapletal je spoluautorem scénáře k filmům Entertainment (2010) a Road-Movie (2015) režiséra Martina Jelínka a Holka 180 (2010) a Cesta do Říma (2015) režiséra Tomasze Milenika. Jeho celovečerní debut Prach z roku 2015 je českým filmem, který měl premiéru na filmovém festivalu v Karlových Varech v roce 2015 a do kinodistribuce se dostal o rok později. Byl také uveden na Febiofestu a Finále Plzeň. Film vypráví o dvou synech a jejich rodinách, kteří se přijeli starat o svého otce poté, co utrpěl mrtvici. Toto komorní psychologické vztahové drama navazuje na filmy tvůrců pracujících s pomalým tempem vyprávění a se spiritualitou (např. Robert Bresson). Snímek natočený na 35mm materiál vznikal jako absolventský studentský film již od konce srpna 2012. Původně byl plánován jako čtyřicetiminutový experiment. Kromě nedostatku finančních prostředků a více než půlročního přerušení se natáčení protáhlo i kvůli tomu, že nebylo možné pokračovat v původních interiérech, jež se proto musely postavit v ateliérech FAMU. Vít Zapletal soutěžil na filmovém festivalu v Karlových Varech v sekci Na východ od Západu se svým celovečerním debutem Prach. Drama o jedné rodině, v níž umírá otec, představuje tišší, přemýšlivější vhled do tématu umírání. Film byl inspirován obrazem Jakuba Schikanedera, na němž je namalovaný kamenný dům a před ním stará žena. Režiséra zajímalo, co se děje v tom domě, a napadlo ho, že by tam mohl být její muž, který je nemocný a nemůže chodit. Celovečerní debut s názvem Prach byl poprvé představen v Karlových Varech v soutěžní sekci Na Východ od Západu. Příběh o zrychlené době, která ztrácí Boha, víru a rodinnou tradici, navrací do české kinematografie duchovní rozměr. Prach je volně inspirovaný jedním méně známým obrazem od Schikanedera. "Chtěl jsem natočit film v er-formě a oprostit se od antropocentrického pohledu a od postmoderny," říká režisér, kterého během studia na FAMU formovaly především francouzské filmy - Roberta Bressona, Jeana Renoira, Jacquesa Rivetta a dalších. "A termín spirituální film mi nic neříká," tvrdí Vít Zapletal. "Jestli z Prachu někdo cítí nějakou duchovnost, tak asi proto, že ta je jen součástí reality. Svůj filmový styl bych nazval spíš katolickým realismem." Po filmu Prach Zapletal připravoval další projekt s producenty Radimem Procházkou, Radimem Valakem a Mikulášem Novotným. Podle jeho slov se tento film nebude příliš lišit od Prachu. "I když původně měl být klasičtěji vyprávěný, opět bude pomalejší a meditativní. Jde o dobovku ze sedmdesátých let, kluk nechce jít na vojnu, ale nestihne emigrovat, tak se rozhodně schovat v blázinci. Bude se skládat ze tří částí. Část ve společnosti, část v blázinci a poslední, trochu thrillerová část s pokusem o útěk přes hranice."



Vít Zapletal: Filmy a pořady 24


Dodatečné informace

Narození:
17. 8. 1986

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.