Karel Reisz se narodil 21. července 1926 v Ostravě v Československu a byl britským filmařem a filmovým kritikem českého původu, jedním z průkopníků nového realistického proudu v britské kinematografii během 50. a 60. let. Reisz se stal uprchlíkem, jedním ze 669 dětí zachráněných a evakuovaných ze země sirem Nicholasem Wintonem. Byl převezen do Anglie v roce 1938, téměř nemluvil anglicky a co nejrychleji se zbavil svého cizího přízvuku. Po skončení války se dozvěděl, že oba jeho rodiče byli zavražděni v Osvětimi.
Počátky kariéry a Free Cinema
Karel Reisz pracoval jako učitel na londýnské gramatické škole v letech 1947-49, poté se stal filmovým kritikem pro časopisy Sequence a Sight and Sound od roku 1950. Spolu s Lindsay Andersonem a Gavinem Lambertem spoluzaložil v roce 1947 časopis Sequence. Reisz byl zakládajícím členem dokumentárního filmového hnutí Free Cinema. Jeho kniha The Technique of Film Editing byla poprvé publikována v roce 1953 a stala se standardní učebnicí v oboru. Jeho první krátký film Momma Don't Allow (1955), napsaný a režírovaný společně s Tony Richardsonem, byl zařazen do prvního programu Free Cinema promítaného v National Film Theatre v únoru 1956.
Průlom s Saturday Night and Sunday Morning
Reiszův první celovečerní film Saturday Night and Sunday Morning (1960) byl založen na sociálně-realistickém románu Alana Sillitoa a používal mnoho stejných technik jako jeho dřívější dokumenty. Zejména scény natočené v továrně Raleigh v Nottinghamu mají vzhled dokumentu a dodávají příběhu živý pocit věrohodnosti. Film vyhrál Grand Award za nejlepší celovečerní film na Mezinárodním filmovém festivalu Mar del Plata v roce 1961. Byl úspěšný v kinech a udělal z Alberta Finneyho filmovou hvězdu. Poté produkoval Andersonův režijní debut This Sporting Life (1963), následně se s Finneyem znovu spojil na filmu Night Must Fall (1964). Reisz režíroval Morgan – A Suitable Case for Treatment (1966) adaptovaný Davidem Mercerem z jeho televizní hry z roku 1962.
Pozdější tvorba a mezinárodní úspěch
Jeho čtvrtým celovečerním filmem jako režisér byla Isadora (1968), biografie tanečnice Isadory Duncan se scénářem Melvyna Bragga v hlavní roli s Vanessou Redgrave. Reiszův první film natočený v Americe byl The Gambler (1974) s Jamesem Caanem. Natočil Who'll Stop the Rain (1978) s Nickem Noltem a Tuesday Weld. Zpět v Londýně Reisz režíroval The French Lieutenant's Woman (1981), který byl možná nejúspěšnějším z jeho pozdějších filmů. Adaptovaný z románu Johna Fowlese Haroldem Pinterem, hrály v něm Jeremy Irons a Meryl Streep. Režíroval Sweet Dreams (1985), založený na životě country zpěvačky Patsy Cline s Jessicou Lange v hlavní roli. Reiszův poslední celovečerní film byl Everybody Wins (1990) se scénářem Arthura Millera, založený na jeho hře. Karel Reisz zemřel 25. listopadu 2002 v Londýně.