Milan Peloušek

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Milan Peloušek (8. září 1931, Brno – 22. prosince 2001) byl významný český režisér, kameraman a jeden ze spoluzakladatelů Televizního studia Brno Československé televize. Počátky kariéry a přínos televiznímu studiu Milan Peloušek patřil mezi průkopníky televizní tvorby v Československu. Jako jeden ze zakládajících členů Televizního studia Brno, které vzniklo v červnu 1961, se významně podílel na formování televizní produkce na jižní Moravě. V počátcích své kariéry pracoval jako kameraman, přičemž se stal prvním kameramanem v Československu, který sfáral do uranových dolů, což dokládalo jeho odvahu a inovativní přístup k filmařskému řemeslu. Postupně se vypracoval na pozici režiséra, kde mohl naplno uplatnit svůj tvůrčí potenciál. Dramatická tvorba V oblasti dramatické tvorby se Milan Peloušek prosadil jako režisér několika významných televizních inscenací. Mezi jeho nejznámější díla patří Zmoudření Dona Quijota (1962), adaptace divadelní hry Viktora Dyka, která se stala jedním z jeho nejuznávanějších počinů. Následovala inscenace Nebožtík Nasredin (1964), která potvrdila jeho režisérský talent. V roce 1974 natočil válečné drama Návrat do pekla, které je dodnes považováno za jedno z jeho stěžejních děl. Ve stejném roce vznikl také válečný film Deník psaný na vodu, zachycující hrdinství hrázného a pracovníků elektrárny v bojích za osvobození Kníničské přehrady na konci druhé světové války. V hlavních rolích se představili Otakar Dadák, Miroslav Středa a Sylvie Nitrová. Tvorba pro děti Významnou část Pelouškovy filmografie tvoří pohádky a dětské televizní filmy. V roce 1976 režíroval pohádku Jablíčko z laciného kraje, příběh o dvou chudých chasnících, z nichž jeden zvaný Jablíčko (v podání Svatopluka Skopala) dokáže svou chytrostí přelstít vypočítavou hostinskou (Vlasta Fialová). Mezi jeho další pohádkové tituly patří Náš táta Bezlíček (1973), Krejčí Záševek a Bradatý kámen, O podivném draku na Kamenné Hůrce, Vajíčko z lásky darované a Nevěsta v pytli. Tyto pohádky se vyznačovaly lidovými motivy a morálním poselstvím, které bylo přístupné dětskému divákovi. Folklórní a hudební pořady Milan Peloušek se významně zasloužil o propagaci moravské lidové kultury prostřednictvím televizní tvorby. Jako autor folklórních pořadů přispěl k mezinárodní propagaci moravských souborů, jako byla Mistříňanka nebo tehdy vznikající Hradišťan. V roce 1965 režíroval televizní film Broln v Holandsku, který dokumentoval vystoupení Brněnského orchestru lidových nástrojů v zahraničí. Jeho práce v této oblasti pomohla zprostředkovat moravskou lidovou kulturu jak domácímu, tak zahraničnímu publiku. Sportovní přenosy a publicistika Peloušek vynikal také jako režisér sportovních přenosů, zejména Mistrovství světa motocyklů na Masarykově okruhu v Brně. Jeho technické inovace a režijní postupy přispěly ke kvalitě sportovního vysílání Československé televize. Podílel se rovněž na publicistických pořadech, především na kritickém cyklu To nechce klid (1971), který se nebál poukazovat na nešvary ve společnosti. Spolupracoval také na prvním stereofonním vysílání ve spolupráci s Československým rozhlasem, což bylo v té době průkopnické technické řešení. Technické inovace Milan Peloušek byl autorem významných a ve své době ojedinělých projektů po koncepční i technické stránce. Jeho práce v oblasti televizní techniky a režie přispěla k rozvoji československé televizní tvorby. Zabýval se přenosy divadelních i studiových inscenací v přímém přenosu, což vyžadovalo precizní technickou přípravu a režijní vedení. Odkaz Milan Peloušek zanechal významnou stopu v historii české televizní tvorby. Jeho dílo zahrnuje desítky televizních filmů, inscenací, pohádek a dokumentů, které obohatily československou kinematografii především v 60. a 70. letech 20. století. Jako jeden z průkopníků brněnského televizního studia se podílel na formování televizní kultury a přispěl k rozvoji regionální tvorby, která měla celostátní dosah.


Milan Peloušek: Filmy a pořady 67


Dodatečné informace

Narození:
8. 9. 1931
Úmrtí:
22. 12. 2001

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.