MFF v Cannes

MFF v Cannes 1961: nominace a vítězové

14. ročník

Předávání cen: 16. 5. 1961

Cena Gary Coopera

Vítěz
  • A Raisin in the Sun
    A Raisin in the Sun
    • iTunes
    Sociální drama z černošského prostředí rodiny, která se chce vymanit z dosavadních poměrů, v nichž byla nucena žít, a odstěhovat se do prestižnější bílé čtvrti. Vykresleny jsou výrazné rodinné typy - starostlivá matka, její poněkud lehkovážný syn s manželkou a malým dítětem, intelektuálněji zaměřená dcera s nápadníkem. Dobový maloměšťácký americký rasismus je pak hlavním hybatelem děje (vedle finanční nezodpovědnosti syna) v zobrazované snaze slušných bílých zabránit černým hrdinům změnit bydliště. (raroh)
    80%
    Sociální drama z černošského prostředí rodiny, která se chce vymanit z dosavadních poměrů, v nichž byla nucena žít, a odstěhovat se do prestižnější bílé čtvrti. Vykresleny jsou výrazné rodinné typy - starostlivá matka, její poněkud lehkovážný syn s manželkou a malým dítětem, intelektuálněji zaměřená dcera s nápadníkem. Dobový maloměšťácký americký rasismus je pak hlavním hybatelem děje (vedle finanční nezodpovědnosti syna) v zobrazované snaze slušných bílých zabránit černým hrdinům změnit bydliště. (raroh)

Zlatá palma

Cena za celkovou režii

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Matka Johana od Andělů
    Matka Johana od Andělů
    Kawalerowiczovo historické drama, dějově situované do konce 17. století, se řadí do skupiny evropských filmů, které v 60. letech poukazovaly na náboženský fanatismus, ale také pověrčivost a pokušení lidského individua. Do popředí zájmu staví tvůrce ústřední ženskou postavu zvanou Matka Johana od Andělů, jeptišku posedlou ďáblem, která svádí kněze k nečistým a zločinným skutkům. Obtížnou zkouškou musí projít také nový příchozí kněz do ženského kláštera, jehož předchůdce byl za své činy pod vlivem posedlé jeptišky odsouzen k trestu smrti upálením na hranici. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    76%
    Kawalerowiczovo historické drama, dějově situované do konce 17. století, se řadí do skupiny evropských filmů, které v 60. letech poukazovaly na náboženský fanatismus, ale také pověrčivost a pokušení lidského individua. Do popředí zájmu staví tvůrce ústřední ženskou postavu zvanou Matka Johana od Andělů, jeptišku posedlou ďáblem, která svádí kněze k nečistým a zločinným skutkům. Obtížnou zkouškou musí projít také nový příchozí kněz do ženského kláštera, jehož předchůdce byl za své činy pod vlivem posedlé jeptišky odsouzen k trestu smrti upálením na hranici. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]

Cena za herecký ženský výkon

Cena za herecký mužský výkon

FIPRESCI Prize

Vítěz

Zvláštní uznání od Vyšší technické komise

Zlatá palma za nejlepší krátkometrání film

Zvláštní cena poroty za krátkometrážní film

Vítěz

Cena OCIC

Vítěz
  • Hoodlum Priest
    Hoodlum Priest
    Otec Charles Dismas Clark, jezuitský kněz, se vydává do nejdrsnějších slumů St. Louis, aby se věnoval pomoci mladým bývalým vězňům, kteří se snaží znovu začlenit do společnosti, jež se jich bojí a odmítá je. Zvláště bolestný případ pro otce je Billy Lee Jackson, problémový zloděj, jehož osobní démoni ho neustále pokoušejí zpět k životu zločinu – a který možná nakonec zaplatí nejvyšší cenu za několik zoufalých rozhodnutí.
    65%
    Otec Charles Dismas Clark, jezuitský kněz, se vydává do nejdrsnějších slumů St. Louis, aby se věnoval pomoci mladým bývalým vězňům, kteří se snaží znovu začlenit do společnosti, jež se jich bojí a odmítá je. Zvláště bolestný případ pro otce je Billy Lee Jackson, problémový zloděj, jehož osobní démoni ho neustále pokoušejí zpět k životu zločinu – a který možná nakonec zaplatí nejvyšší cenu za několik zoufalých rozhodnutí.