Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 1992: nominace a vítězové

Předávání cen: 23. 2. 1992

Nejlepší krátký film

Vítěz
  • Grand Canyon
    Grand Canyon
    Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním nárazu se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět za ně, nemůže pomoci prostému člověku v nouzi...
    67%
    Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním nárazu se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět za ně, nemůže pomoci prostému člověku v nouzi...

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší režie

Outstanding Artistic Achievement

Zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Milá Emo, drahá Bětko
    Milá Emo, drahá Bětko
    Tragický příběh dvou vesnických dívek, které za bývalého režimu vyučovaly ruštinu na jedné základní škole. Zvrat dějin a změna režimu způsobily zrušení ruštiny jako povinného jazyka, a tak, aby mohly dál vyučovat, navštěvují večerní kurzy angličtiny. Ze svého platu si nemohou dovolit vlastní byt či pronájem, a tak spolu žijí sedm let v ubytovně. Ema udržuje beznadějný milostný vztah s ženatým ředitelem školy a Bětka se dostává do potíží s policií kvůli prostituci. Zápas obou mladých žen o znovuzískání sociálního postavení, které si tvrdě vydobyly za předešlého režimu, vykreslil Szabó esejistickým, impresivně mozaikovitým stylem. Snímek získal Zvláštní cenu poroty a Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1992. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama
    69%
    Tragický příběh dvou vesnických dívek, které za bývalého režimu vyučovaly ruštinu na jedné základní škole. Zvrat dějin a změna režimu způsobily zrušení ruštiny jako povinného jazyka, a tak, aby mohly dál vyučovat, navštěvují večerní kurzy angličtiny. Ze svého platu si nemohou dovolit vlastní byt či pronájem, a tak spolu žijí sedm let v ubytovně. Ema udržuje beznadějný milostný vztah s ženatým ředitelem školy a Bětka se dostává do potíží s policií kvůli prostituci. Zápas obou mladých žen o znovuzískání sociálního postavení, které si tvrdě vydobyly za předešlého režimu, vykreslil Szabó esejistickým, impresivně mozaikovitým stylem. Snímek získal Zvláštní cenu poroty a Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1992. [44. MFFKV 2009]
    Žánry:Drama

Outstanding Single Achievement

Vítěz

Kamera Berlinale

Vítěz

Nejlepší krátký film

Vítěz
  • Caught Looking
    Caught Looking
    **Přistižen při pohledu** sleduje osamělého gaye, který se pokouší prozkoumat své sexuální fantazie pomocí interaktivní počítačové hry. Svou postavu ve virtuální realitě provází řadou potenciálních setkání (námořnický drsňák, "klon" s knírkem, svalovec z 50. let) a zároveň nabízí ironický komentář k proměnlivé krajině queer seznamování. Hledá ale skutečně lásku?
    Žánry:Sci-fi
    52%
    **Přistižen při pohledu** sleduje osamělého gaye, který se pokouší prozkoumat své sexuální fantazie pomocí interaktivní počítačové hry. Svou postavu ve virtuální realitě provází řadou potenciálních setkání (námořnický drsňák, "klon" s knírkem, svalovec z 50. let) a zároveň nabízí ironický komentář k proměnlivé krajině queer seznamování. Hledá ale skutečně lásku?
    Žánry:Sci-fi

Nejlepší dokumentární film

Vítěz

Nejlepší celovečerní film

Soutěž

Vítěz
  • Zimní příběh
    Zimní příběh
    Čtvrtý příběh, kterým se završuje tetralogie režiséra Erica Rohmera Příběhy čtyř ročních období, v níž se autor zabývá lidskou tendencí nutit vlastní vůli druhým. Zimní příběh je inspirovaný Shakespearovou Zimní pohádkou. Félice prožije během prázdnin velkou lásku. Nikdy si nepamatovala jména a názvy a nikdy tomu nepřikládala velkou důležitost. Není divu, že si při loučení poplete adresu a pak celá léta čeká na to, zda se její přítel z prázdnin a otec jejího dítěte objeví. Aniž by si to přiznala, žije Félice se svou holčičkou velmi osamoceně. A nyní se rozhoduje mezi dvěma muži - intelektuálem Loicem a dobře situovaným majitelem kadeřnického salonu.
    Žánry:Drama
    68%
    Čtvrtý příběh, kterým se završuje tetralogie režiséra Erica Rohmera Příběhy čtyř ročních období, v níž se autor zabývá lidskou tendencí nutit vlastní vůli druhým. Zimní příběh je inspirovaný Shakespearovou Zimní pohádkou. Félice prožije během prázdnin velkou lásku. Nikdy si nepamatovala jména a názvy a nikdy tomu nepřikládala velkou důležitost. Není divu, že si při loučení poplete adresu a pak celá léta čeká na to, zda se její přítel z prázdnin a otec jejího dítěte objeví. Aniž by si to přiznala, žije Félice se svou holčičkou velmi osamoceně. A nyní se rozhoduje mezi dvěma muži - intelektuálem Loicem a dobře situovaným majitelem kadeřnického salonu.
    Žánry:Drama

Forum of New Cinema

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Trys dienos
    Trys dienos
    Dva mladí muži opouštějí zapadlý, ale útulný rodný kout a vydávají se do zvláštního přístavního města Královec. Tam potkávají dvě dívky, které jsou jim podobné – cizinky. Jakýkoli pokus o nalezení normálního lidského kontaktu vede k nedorozumění. Nebo jsou možná také osamělé a nešťastné. Reality, které provokují vynucený individualismus, se rozpouštějí v atmosféře města, na kterém leží pečeť historických a lidských katastrof.
    70%
    Dva mladí muži opouštějí zapadlý, ale útulný rodný kout a vydávají se do zvláštního přístavního města Královec. Tam potkávají dvě dívky, které jsou jim podobné – cizinky. Jakýkoli pokus o nalezení normálního lidského kontaktu vede k nedorozumění. Nebo jsou možná také osamělé a nešťastné. Reality, které provokují vynucený individualismus, se rozpouštějí v atmosféře města, na kterém leží pečeť historických a lidských katastrof.

Soutěž

Vítěz

Forum of New Cinema

Vítěz

Soutěž

Forum of New Cinema

Vítěz
  • Trys dienos
    Trys dienos
    Dva mladí muži opouštějí zapadlý, ale útulný rodný kout a vydávají se do zvláštního přístavního města Královec. Tam potkávají dvě dívky, které jsou jim podobné – cizinky. Jakýkoli pokus o nalezení normálního lidského kontaktu vede k nedorozumění. Nebo jsou možná také osamělé a nešťastné. Reality, které provokují vynucený individualismus, se rozpouštějí v atmosféře města, na kterém leží pečeť historických a lidských katastrof.
    70%
    Dva mladí muži opouštějí zapadlý, ale útulný rodný kout a vydávají se do zvláštního přístavního města Královec. Tam potkávají dvě dívky, které jsou jim podobné – cizinky. Jakýkoli pokus o nalezení normálního lidského kontaktu vede k nedorozumění. Nebo jsou možná také osamělé a nešťastné. Reality, které provokují vynucený individualismus, se rozpouštějí v atmosféře města, na kterém leží pečeť historických a lidských katastrof.

Alfred Bauer Award

Vítěz

Caligari Film Award

Vítěz

Peace Film Award

Vítěz

Wolfgang Staudte Award

Vítěz

Prize of the Guild of German Art House Cinemas

Reader Jury of the "Berliner Morgenpost"

Vítěz

Reader Jury of the "Berliner Zeitung"