Případ Goldman

70%

Zajímavosti 11

  • Film byl uveden při zahájení kategorie " Director's Fortnight" na filmovém festivalu v Cannes 2023.
  • Věnováno otci režiséra.
  • Režisér Cédric Kahn objevil Pierra Goldmana patnáct let před natáčením filmu prostřednictvím jeho biografie "Souvenirs obscurs d'un juif polonais né en France" ("Obskurní vzpomínky polského Žida narozeného ve Francii"). Byl ohromen jeho talentem a chtěl o něm natočit film, ale měl pocit, že jeho život je sledem neúspěchů a dramat, takže když došlo na psaní scénáře, rozhodl se raději zaměřit na soudní proces.
  • Film byl natočen chronologicky, s několika desítkami komparzistů v publiku, kteří dostali role (tj. pro nebo proti Goldmanovi). Nedostali scénář ani jim nebylo řečeno, co se bude dít, a neměli žádné vedení kromě toho, že měli přirozeně reagovat na scény podle svých rolí.
  • Scenáristka Nathalie Hertzbergová zahájila dlouhý dokumentační proces shrnutí soudního procesu, který skončil nejprve 300stránkovým shrnutím, jež bylo zkráceno na 90 stran, z nichž pak vznikl scénář. I když si autorka dovolila jistou míru volnosti, většina dialogů je doslovně převzata ze zápisu ze soudního přelíčení.
  • Pracovní název zněl "Je suis innocent parce que je suis innocent", což v angličtině znamená "Jsem nevinný, protože jsem nevinný".
  • Pierre Goldman byl starším nevlastním bratrem francouzského zpěváka Jeana-Jacquese Goldmana, který je ve filmu několikrát ukázán během soudního procesu, hraje ho Ulysse Dutilloy-Liégeois.
  • film bagatelizuje bratrské vztahy mezi Kiejmannem a Goldmanem, takže Goldman vypadá jako nezvladatelný klient.
  • v první scéně je vynechána skutečnost, že jedním z hlavních důvodů, proč chtěl Goldman Kiejmanna vyhodit, je to, že zapomněl včas podat odvolání u civilního soudu (stejně jako u trestního soudu), což Goldmana stálo spoustu peněz;
  • její přítomnost u soudu (a vymyšlené dialogy, které říká);
  • Vdova po Pierru Goldmanovi Christiane Succab-Goldmanová, s níž tvůrci filmu nic nekonzultovali, zveřejnila svůj nesouhlas s filmem v rozhovoru pro deník Le Monde na začátku října 2023, v němž prozradila, že zažalovala producenty, aby do filmu přidali titulní kartu zdůrazňující fiktivní aspekt scénáře. Žaloba byla zamítnuta s odůvodněním, že již v titulcích je uvedeno, že několik scén bylo vymyšlených. Její tři hlavní výtky vůči němu jsou následující: