On se bojí

67%

Komentáře a recenze 18

8 634 bodů
10
Ročně vychází mnoho multimediálních obsahů, ale jen zlomek není radno vynechat. Přál bych si, aby podobných filmů bylo víc a snad i trochu předvídám, že část významných filmů budoucnosti půjde tímto směrem. Film je to interpretačně vděčný, protože pracuje s konceptem nespolehlivého vypravěče a vždy není zcela jasné, proč, jak nebo jestli vůbec se děje to, co se zrovna děje. Cílem však není stírat dějovou souslednost a mást diváka (protože film je to stále velmi pečlivě prokomponovaný, solidně vystavěný a obecně svébytný), nýbrž tematizovat strach a dědičná traumata ryze filmovými prostředky skrze řadu scének, jež přesahují rámec reality, avšak vypovídají mnoho o subjektivní-emocionální poloze protagonisty. Strach má dnes spíše podobu obav a úzkostí, jež Ari Aster demonstruje na příběhu muže, který se z nějakého důvodu bojí. Jeho obavy ho paralyzují, tudíž tento film má velmi pasivního protagonistu: To může řadě filmům škodit, ale zde tomu tak není, páč děj pousouvají absurdní situace, do nichž se Beau vždy dostane sledem událostí, které nemá vůbec pod kontrolou. Dokonce to funguje natolik dobře, že jsem si během celého filmu neříkal: "Proč neřekne nebo neudělá tohle!? Proč se sebou nechá takhle zametat?" - Tvůrci to vše dokázali zpracovat (vyobrazit, rozfázovat) tak zdařile, že mě z imerze nevytrhávaly žádné nesoulady či pochybnosti nad věrohodností viděného. Navíc je ta jeho pasivita velmi opodstatněná a já mu někdy po druhé hodině začal nějaké vykoupení přát, čímž se z něj stal protagonista, s nímž jsem se vlastně zžil. Uvidíme, jak Phoenix z této polohy "mouchy sežerte si mě" přepne do Napoleona. Zde mi však jeho herecký projev připomíná jeho předešlou roli, Arthura Flecka, před tím, než se z něj stal Joker, který onoho vystrašeného chudáka zbavil všeho strachu. Čeho a proč že se to ten Beau vlastně bojí, je zde předmětem vyprávění. Oproti svým předchozím dvoum filmům-hororům (Hereditary, Midsommar) zde tvůrce děsí spíše protagonistu příběhu než diváka, který se naopak často směje tehdy, když je protagonista nejvíc zneklidněn, avšak nutno dodat, že i přes to mi film dokázal citově zprostředkovat to, čím si protagonista prochází a já sám byl tedy filmem lehce znejištěn (nutno dodat, že jsem v kině pozřel nějaké lysohlávky, které umožňují lépe se vnitřně sladit s tím, čemu se uživatel vystaví). Bylo to však příjemné znejištění, protože jsem si užíval, jak si se mnou film pohrává a jak si já mohu svým způsobem pohrávat s ním - dešifrovat jeho významy. I kdybych u toho filmu ale nepřemýšlel, tak bych jím byl baven, jelikož jednotlivé scénky jsou tahounem samy o sobě - i proto film nezačne během svých 3h ani na chvilku nudit. Navíc: I kdyby divák dokonale nechápal celek, tak se vždy dokáže něčeho chytnou v jednotlivých částech. ____Já patřím do generace Z, která je rovněž známá jako internetová generace nebo digitální domorodci a jak víme - internet všechno zrychlil a zpřístupnil, takže jsem zvyklý na rychlé tempo a bizáry (kinematografie však nabízí spektákl). Lidé, kteří potřebují volnější tempo a rozčiluje je, když se plně nechytají, zde nemusí být tak spokojení jako já. Řekl bych, že takoví lidé se uchýlí k frázím typu: "padá pod tíhou vlastních ambicí", ač ve skutečnosti film svých ambic plně dosahuje. Dílu by měl věnovat pozornost každý, kdo někdy přemýšlel nad tím, do jaké míry měla výchova jeho rodičů dopad na to, kým je.
Mikik4444
3 932 bodů
0
Teda to byla taková blbost, že to snad ani není možný
aquiver
aquiver
2 111 bodů
5
Další podivnost by Ari Aster. A nejen že zopakoval některé chyby ze svých předchozích filmů, ale neuhlídal ani stopáž. Přespříliš samoúčelností... nejzajímavější je první hodina a závěr.
JaraSlama
JaraSlama
2 062 bodů
9
Ari Aster je pro studio A24 zaručenou kvalitou a Beau is afraid není výjimkou. Tvůrce Midsommar a Hereditary přichází s psychologickým drama hororem, jenž mapuje ve tříhodinové stopáži neštěstí jednoho nemocného muže. Joaquin Phoenix zde předvádí ještě lepší herecký výkon než u Jokera a u ostatních herců je též vidět, že si svoji roli naprosto užívají. Film vám ukáže absurdní situace, které nejsou vůbec pěkné na pohled, ale vy se přesto smějete na celé kino a v duchu si říkáte, proč se vlastně vysmíváte člověku, který si prochází peklem. Celé to tak dobře funguje díky skvělé režii Ariho. Hlavní hrdina se nachází v absurdních situacích a vy vlastně nevíte, jestli to není celé jen sen nebo zda je to celé krutá realita. Snímek nebude pro každého, protože to má přeci jen 3 hodiny a sází se zde pomalu jen na dialogy a dlouhé záběry.
Duffman97
Duffman97
1 618 bodů
10
Jestli Hereditary a Midsommar berete jako divácky méně vděčné filmy, Beauovi se vyhněte obloukem. Film totiž divákovi může připadat jako nesmyslný slepenec událostí. A ono to tak je............je to totiž účel filmu. Aster ani tentokrát nejde divákovi na ruku a tentokrát to vytěžil na maximum. A je to sakra dobře. Dneska je totiž takto osobitých filmů málo a měli bychom být rádi za každý z nich. Další velké plus je opět brilantní herecký výkon Joaquina Phoenixe, který po Jokerovi nasadil laťku ještě výše. Film má také vynikající soundtrack a vizuál, který je opravdu rozmanitý a zajímavý. Ve výsledku to rozhodně není film pro každého a spousta lidí to označí za nesmyslnou blbost. Pak je tu ovšem ještě ta druhá skupina, která taková díla dokáže ocenit.
  • Joaquina Phoenix, režie Ariho Astera, vizuál, soundtrack
Jto_rating
Jto_rating
1 417 bodů
8
"Beau is afraid" 😨- nejdivnější film co jsem kdy viděl a to jsem nich už nasnímal očima spousta. Takhle by se to dalo shrnout. Film může být u hodně lidí 3 hodinovým zklamáním, nesmyslem či "pí*ovinou". Podle mě je důležité si uvědomit že smysl tohoto snímku je že nemá smysl. Abych to upřesnil nečekejte žádné realistické vyprávění. (naopak formalismus, surrealismus). Ale spíše vybrané momenty ze života a maximalizovat jejich potenciál a přidat dramatičnost a artovost. Např. v Zemeploše autor zpracovává v knize "Sekáč" význam smrti a vezme si to jak to vnímáme v realitě a ohýbáto okolo fikčního světa a přitom zachovává hlavní myšlenky. Tady to tak je se STRACHEM. Skoro vše co se děje je něco co v Beauovi vyvolává strach. Film je jeho noční můra z které nemůže uniknout a tím že se nedokáže žádnému postavit vzniká další. Ve filmů je spoustu zvláštních způsobu storytellingu a autor už od začátku ukazuje že to není realita ale jen její zrcadlo kde všechno vede ke strachu. Popravdě řečeno po delší době další horor co mě zaujal (spolu s "Talk to me"). Strach nevzbuzuje to co je ve filmu ale to co psychicky zažívá postava - Joaquin Phoenix ["Joker" {9/10}, který zase předvedl jak krásně umí zpracovat psychicky jinak rozpoložené postvay (už se těším na Joker 2 juj. (jumpscare bych nazval p*covinou jak někdo nazval tohle). A často scény působí absurdně až směšně, ale podle mě to nepůsobí jako blbost pokud chápete co chce autor říci. Ari Aster ani nezapomněl přidat jednu scénu z jeho pohanského "Slunovratu" {7/10} Reálně já se na tu vlnu dost naladil, protože takhle občas vypadá můj každodenní život. Už jsem se moc rozepsal tak ještě rychle zmíním skvělého kameramana, kterého známé z již zmíněného "Slunovratu".
Michudy
Michudy
1 292 bodů
5
U těhle artových filmů, my přijde že je někdy myšlenka skrytá tak hluboko, že by ji tam už ani autor nerozeznal. Film je rozdělen na části. V té první to vypadá že sledujeme variaci na filmy: Hlasy (2014) nebo Klub rváčů (1999). A kdyby to v téhle rovině zůstalo bylo by to fajn. Musí se filmu nechat, že nikdy nevíte co bude dál. Pořád čekáte co z toho.. no a ono..