Některé motivy, třeba večeře v rodině němé korejské herečky, se zdají být nadpočetné a jejich prodlužování až rafinovaně rituální. Jenomže Drive My Car patří k filmům, které se za trpělivost a vnímavost bohatě odmění. Počínaje silnou pointou Šeherezádina posledního příběhu a konče divadelní zkouškou v parku, kde se čistě pocitově odehraje malý zázrak.
Komentáře a recenze 22
Lidé, kteří mají rádi Murakamiho a Čechova (popř. kultivovaná japonská melodramata), zřejmě budou z filmu upřímně nadšení, protože v něm pravděpodobně najdou mnoho sofistikovaných odkazů a spojitostí s díly obou autorů. Jeho formální skromnost a pomalost hraničící s utahaností mi však bránily se na něj patřičně napojit a nechat se jím okouzlit tak, jako se to povedlo všem těm, kteří mu udělují vysoké hodnocení.
Přes délku ke třem hodinám a velmi pozvolné tempo nedává film režiséra Rjúsuke Hamagučiho ani chvilku oddechu. I když to na první pohled vypadá, že je to rozvláčná nuda, Drive My Car velmi rychle diváka chytí a už nepustí.
Rjúsuke Hamaguči stvořil na první pohled nenápadné, ale do detailu promyšlené, vyzrálé a pohlcující veledílo, jehož vyváženost dává každému divákovi prostor, aby se zaměřil na to, co je pro něj podstatné.
Kamera pracuje výborně s detaily i celky, umí si najít přesný úhel pohledu, jak ho scénář nabízí. Herci jsou přesně vybraní a režisér je vede s rozmyslem tak, aby například postupné sbližování obou hlavních hrdinů, divadelníka a řidičky, bylo pozvolné a překvapivé od počáteční nechuti a chladu, přes odstup, který si zejména mladá žena od zákazníka udržuje, až k pochopení, že oba se mají ze své minulosti s čím vyrovnávat, a že si snad mohou pomoci.
Pomalé až meditativní tempo vyprávění nám umožňuje se na takové vnímání naladit, aby nás v závěru odměnilo více vrstevnatým katarzním zadostiučiněním, jehož součástí je i pandemický epilog. Kamera tuto vnitřní dynamiku filmu podporuje a ilustruje, stejně jako herecké výkony, které tlumenými prostředky dovedou hodně vypovědět o emocích postav.
Drive My Car se vlastně v průběhu může jevit i jako dílo, na které je nutno aplikovat nějakou tu filozofii. A tou si tak nějak vytvořit svůj osobní pohled na to, jak se ústřední postavy chovají, jak moc realistické/lidské to je, jak by v jejich případě jednal on a zda to celé je velmi nepřirozené či vlastně nikoliv. A především, jak moc mají některé věci význam.
Drive My Car je zkrátka působivé a líbivé konverzační drama, kterému škodí akorát tříhodinová stopáž a statičnost děje. Mimo to však v něm Hamaguči nabízí silný a kvalitně zpracovaný příběh, který stojí především na dvou hlavních postavách a jejich představitelích, jež se sebe dávají skutečně vše (zvláště pak v emocionálně nabité poslední třetině). Je tak jen dobře, že se díky tomuto snímku konečně dostává více prostoru japonské kinematografii, která si to nepochybně zaslouží.