Černý déšť

67%

Komentáře a recenze 8

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 434 bodů
8
Každý svérázný polda si myslí, že dopravit zatčeného zločince z ciziny do jeho vlasti a předat ho tamní policii je banalita, ale jak se přesvědčí Nick Conklin s tváří Michaela Douglase, zas až tak jednoduché to rozhodně není. Po příletu ještě nestačí z letadla ani vystoupit a je o vězně takřka až směšně připraven. Jeho nátura ho však nutí vězně chytit a to za každou cenu. Musí se však nejdříve poprat s tamní kulturou. Američan v Japonsku. Proto ten název snímku odkazující na svrhnutí atomové bomby Američany, což je Nickovi v jedné scéně dokonce i připomenuto. Osmdesátková klasika, která se hrdě řadí mezi buddy movie. Japonská Yakuza vs. americký policista. Co tak z toho může vzejít. A když se ještě přidá rozdílnost kultury a policejního postupu… No nic. Dějově je cíl jasný. Dostat se Yakuze na kobylku a dopadnout uprchlíka. To se ale daří jen zdánlivě, neboť japonský způsob myšlení a jednání je prostě jiné a spíše to Američanům práci ztěžuje. Takže většina děje tkví ve sporech a snaze japonský styl nějak patřičně uchopit. Policejní partnerství mezi Američanem a Japoncem je pro oba těžkou zkouškou. Nick je agresivní drsňák, zatímco Japonec Charlie je pohodář, který Nicka skrytě v jeho nátuře obdivuje a svým způsobem ho nenápadně podporuje. Akční scény jsou samozřejmě nejdůležitější na celém filmu, neb ty každý očekává, a jako obvykle na sebe strhávají pozornost. Honičky, ve kterých sekundují především motorky, mají drive a akční ctižádost. A jak je u režiséra snímku Ridleyho Scotta zvykem, každá scéna je efektně nasnímána, takže pevné záběry a patřičné scenérie navíc všemu dávají svou kouzelnost. Temný obraz s modrým nádechem se dá považovat za noir styl v barevném tónu. Snímek vlivem toho, že se neodehrává na americké půdě, je v konkurenci buddy movie docela těžkým artiklem a snad podle toho také dopadl. Není to špatný policejní film, neb tomu v žánrové konkurenci nic nechybí, ale byl prostě přijat vlažně a ani dnes se televizní stanice s velkým nadšením o televizní práva zrovna neperou. A je to rozhodně škoda. Snímek tak sice zapadá, ale občas by se vytáhnout mohl. Michael Douglas je v tom prostě skvělý.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
8
Ridley Scott nepotřebuje dobrý scénář k tomu, aby natočil dobrý film. A toto je jasný důkaz. Vizuálně strhující film, kde odevšud něco kouří, odevšad svítí nějaké neony a mezitím uhrávají své party Douglas, skvělý Takakura, krásná Kate Capshaw a zejména Andy Garcia. Ve filmu je jedna naprosto nezapomenutelná scéna a přiznám se, že až po zhlédnutí filmu v originále, bez zmršeného devadesátkového dabingu jsem pochopil o čem film je. Dobrý film.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Režisér Ridley Scott je velké režijní jméno, který má na kontě mnoha filmových klasik- Vetřelec, Blade Runner, Thelma a Louise, Gladiátor........ Většinu Scottových filmů mám opravdu rád (pokud to nejsou filmy, které se blíží úrovně Konzultanta- Scottova nejhoršího filmu) a cením na něm, že si vždy uměl pohlídat vizuální stránku, jeho filmy jsou většinou ukázkou toho, jak ideálně prospívá zdárná komunikace mezi režisérem a herci před kamerou a především Scott umí točit epicky. Ať už točí velké či menší filmy. Přesto i právě Scott, který má na kontě mnoha památných filmových klasik má ve své kariéře slabá místa. A v rámci Scottovy kategorie sem dle mého zapadá i kriminálka Černý déšť. Černý déšť AKA Black Rain vyšel v roce 1989, přičemž v hlavních rolí se objevili Michael Douglas a Andy Garcia. Ten první se již mohl chlubit Oscarem za ztvárnění Gordona Greeka ve Wall Street, ten druhý se zase relativně nedávno (1987) poprvé výrazně objevil v Neúplatných. O kameru se poté postaral Jan de Bont (šlo hned o jeho první film po Smrtonosné pasti) a scénář dvojice Craig Bolotin/Warren Levis (debutující scenáristé, kteří již následně nenatočili žádný film, kvůli kterému byste si je museli zásadně pamatovat) vsadil na prostředí Japonska. To na první dobrou láká na velmi přitažlivé prostředí, které by mohlo vystavět spoustu zajímavých nápadů, potencionální těžení z tamní kultury a představit netypickou a snadno pamětihodnou žánrovku, která by se ideálně nemusela vypařit z hlavy a stát se dalším výrazným kusem, který má legendární Ridley na kontě. Jenže...... Pokud vám stačí, že měl Ridley i v roce 1989 vizuální stránku v malíku a Jan de Bont po Smrtonosné pasti taky neklesl na mysli, je u Black Rain vlastně velmi snadný důvod k spokojenosti. Pokud vám stačí, že Hans Zimmer už v roce 1989 skládal fenomenální soundtracky, budete pravděpodobně spokojeni. Pokud vám stačí, že jsou akční scény velmi slušné, jsou velmi solidně sestříhané a celé to očividně vede schopná ruka za kamerou, i to samotné stačí uzavřít za Black Rain knihu a označit jí za solidní akční záležitost. Jenže to není tak jednoduché. Black Rain je ukázkový film své doby. To ale v tomhle ohledu neznamená pochvalu. Tohle totiž není ten akční vrchol, který by léty neztratil nic ze svého šarmu jako právě zmiňovaná Smrtonosná past. Black Rain je skutečně tím na půdu trochu naivním a ve svém jádru tupým akčním řemeslem, které se navíc musí opřít o bolestivý klišé příběh, velmi slabé dialogy a o víceméně nezajímavé charaktery. Problém tu navíc tkví i v tom, že ačkoliv je Michael Douglas výborný herec (Volný pád!), tahle akční a drsná póza mu nesedí a při snaze být drsný policista je spíše směšný. S Andy Garciou naopak není žádný problém, ten je jako Douglasův parťák v pohodě a celkově je minimálně alespoň fajn vidět, že jejich dvojice Nick Conklin a Charlie Vincent spolu očividně něco zažila a jejich vzájemná chemie je jednou z těch věcí, která film trochu v ohledu scénáře a práce s charaktery obohacuje. Jenomže pak je tu ještě jeden zásadní problém- Black Rain Japonsko a její obyvatele do jisté míry zesměšňuje a z Ameriky a jejich obyvatel naopak dělají ideální lidičky bez šrámů. I v tomhle ohledu je na Black Rain poznat, že vznikl ve své době a jak je zasazení do Japonska skutečně nevyužité. Yūsaku Matsuda si ve filmu nakonec zahrál hlavního záporáka místo původně zvažovaného Jackieho Chana (ten ovšem odmítl ve své kariéře hrát záporáky) a on je jako hlavní záporák vyloženě parádní (bohužel umřel ve stejný rok premiéry a podlehl rakovině). Ken Takahura jako japonský policista, který tlumočí a doprovází hlavní policisty na jejich misi je taky super, problém je ale ten, že japonské postavy do jisté míry skutečně působí karikaturativním způsobem a není divu, že si ve finále oba scenáristé svůj scénář za rámeček nedali. Po obrazové stránce se na to hezky dívá a Scott si vizuální stránku pohlídal. Zvukově to zní parádně, Zimmerův soundtrack je super, herecké výkony nejsou špatné (jen s tím Douglasem mám prostě problém), střih akční sekvence prodává parádně a celkově to vyloženě není špatný film. Je jen strašně zaškatulkovatelný, předvídatelný, nezáživný a je ve finále jedním z nejslabších Scottových filmů. Nevinil bych rovnou samotné tvůrce z rasismu, mnohé aspekty k tomu ale svádí a zrovna od Scotta člověk čeká víc. Pořád je to jistá úroveň v oblasti akčního filmu, nějaký výrazný důvod pro uvědomování si existence tohohle filmu ale vlastně snad fakt neexistuje......
Milandob
Milandob
8 900 bodů
6
absolútne priemerný krimi-thriller. od prepadu do nižšieho hodnotenia ho zachraňuje scott a jeho nesporný vizuálny talent (hlavne v druhej polovici filmu, väčšina záberov vyzerá ako pohladnice). filmu ani príliš nepomáha douglas, ktorý tu je dosť nesympatický a pôsobý dojmom strašne namysleného frajera.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 349 bodů
8.5
Stará škola, která už se dnes bohužel moc netočí. Michael Douglas dává vzpomenout na Posledního skauta Bruce Willise. Černý déšť je pro nutná povinnost pro ty, kteří stále chápou, proč má Joe doma deštník.:) P.S. Andy Garcia je ukázkovým případem parťáka/sympaťáka. Ta postava si zasloužila vlastní film.
cerfik
cerfik
7 890 bodů
6
Ridley Scott a zlatý osmdesátky u konce s dechem, vždyť se taky píše rok 89. Od režiséra takového formátu je to opravdu slabota. Takových kriminálek je habaděj, jen ta tradiční osmdesátková temná Ridleyho atmosféra to lehce zvedá ze dna a pak ještě skvělý herci, ale jinak nic co bych musel vidět.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
6
Možná bych dala víc bodů, kdybych bezprostředně před tímto filmem neviděla horor Alfreda Hitchcocka "Ani stín podezření", který neměl hluché místo. Tato problematika japonských padělatelů peněz a japonské mafie mě zas tolik přece jen nedokázala oslovit jako několikanásobný vrah z dobré americké rodiny. Michael Douglas je zde ještě mladý, Jiří Štěpnička ho pěkně namluvil, ale bohužel to není "moje parketa", jak se říká. Zaujalo mě akorát snad, že Američané nazývali japonského mafiána Sata Seit. Říkala jsem si, jak by asi říkali třeba Lada. Leid? Nebo Leide?! Takže Ridley Scott sice odvedl dobrou práci coby režisér, ostatně jako vždy, ale po obsahové stránce nic moc, řekla bych. Ani hudba Hanse Zimmera mě nijak nezaujala. Ovšem záleží i na tom, v kterou hodinu se divák na film dívá. Když už je moc pozdě a zavírají se mu oči, nedovede si určité partie patřičně vychutnat.
Kamil Fila
Kamil Fila
4 112 bodů
4
Ukázkově xenofobický a rasistický film 80. let. Z Japonska si to bere sotva texturu, o jakémkoli pochopení nebo aspoň vykreslení tamní kultury nemůže být řeč. Douglas je zcela nesnesitelný a komický, ať už má na hlavě helmu nebo ne. Důkaz toho, že Scott se rozhodl vytřískat z vizuality Blade Runnera i poslední zrnko. Marně. Ten film je podobně hnusný jako Black Hawk Down.