Neviditelný

74%

Komentáře a recenze 35

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
7
Popravdě jsem čekal více. O snímku jsem nevěděl vůbec nic, jen to, že má slušné divácké hodnocení. První půlhodinu příběh opravdu tajemný a když se objeví neviditelný ex, váhal jsem, jestli je to duch, nebo má opravdu neviditelný oblek, což bohužel naznačila sama hlavní hrdinka na začátku příběhu. Atmosféra hutná, je celkem děsivé, že je vedle vás někdo neviditelný. Věc, která se objevuje v příbězích a pohádkách od nepaměti v novém hávu působí dobře. 70%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 284 bodů
4
Neviditelný je film tvůrce, který chce o všem hodně přemýšlet, chce hodně přinést důmyslnou formální stránku, ale prostě na to nemá. Stejně jako Upgrade to postrádá jakoukoliv finesu a cit, je to jen spousta smutné snahy, hyperaktivní mávání rukama s cílem, abychom si ho někdo všimnul, ale bez talentu na jakékoliv frontě. Vím, že je kruté to takhle říct, ale život je někdy krutý.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Po dlouhé době fakt dobrý thriller, který si navíc vystačí s málem. Whanell dokázal, že Upgrade nebyla náhoda, servíruje hutnou nepříjemnou atmosféru v každé druhé scéně a přitom nesklouzává k laciným lekačkám (tohle mají s Wanem společné).
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
7
Jak natočit permanentně vystresovanou mladou ženu? Zkombinovat scénáře k filmům Noci s nepřítelem, Muž bez stínu a mixnout minimalistickým režijním stylem Johna Carpentera, kterému by měl Jason Blum platit doživotně rentu. Obecně platí, že pokud tvůrci pracují s limitovaným rozpočtem, tak by se měli dopustit něčeho originálního. Tady se mohlo tak krásně operovat s tím, že ona je magor a přijít s nějakou údernou pointou, jenže je z toho zase jen rádoby korektní thriller. Pokud by se z tohoto filmu vystřihlo 40 minut výplně, zejména scén typu - Vím, že to udělal Adrien, tak by se to podstatně zrychlilo a bylo by to záživnější. Mimochodem ta věta ve filmu zazní snad 60 krát. Jinak naprosto klasické béčko, kde by se měl střihač přiznat, že úplně nevěděl co dělá.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Ten tolik vypichovaný feministický podtext je samozřejmě funkční, ale mě spíše bavila chytře variovaná transtextuální forma, v rámci níž se s neviditelnou maskulinní hrozbou zachází. Skvělým tahem je hned pomyslná absence prologu a okamžité navázání na hledisko ztrápené ženy, která se chce zoufale vyprostit z okovů svého manžela - hned úvodní sekvenci ostatně po prvním zhlédnutí považuji za filmařsky nejlepší z celého snímku. Nepřítel se tak stává postupně vyprofilovaným především skrze dialogy ostatních postav, skrze úvodní představení jeho honosného sídla a prostřednictvím uvědoměle vkloubené MeToo kampaně, zatímco hlavní hrdince jsme vyloženě nuceni držet palce již od prvních vteřin a Whannell může v druhé polovině upouštět od dominantního vytváření napětí na úrovni jednotlivých scén (odkazujících k známým duchařinám více, než se na první pohled a při absenci viditelného nepřítele zdá) a přesouvat se k motivům překvapení a vyvolávání zvědavosti na úrovni příběhu jako celku (jak to všechno narafičil a jak přimět ostatní, aby Cecilii uvěřili?). Díky oné transtextuální žánrové vyhraněnosti jde o dílo mnohem sofistikovanější než jen 'únik zneužívané ženy před bohatým tyranem' a divák si v jeho průběhu může klást interpretační výzvy, ale na druhou stranu se na většinu otázek odpoví příliš brzy či se dají snadno vytušit a závěr funguje spíše jako nutná satisfakce než jako odvážné završení různých žánrových a motivačních konceptů. Musím ale uznat, že to celé drží celkem suverénně pohromadě a s výjimkou pár scén, jejichž účinek napodruhé předem zpochybňuji, je to výborně (byť vlastně nenápadně) zrežírovaný průsečík mezi klasickým hororem od Universalu a moderní žánrovou hrou s divákem, jakých v současnosti opravdu moc nevzniká. Scéna s barvou na půdě a konkrétně její vyvrcholení mě vystrašila skoro jako pasáž ve ventilaci z prvního Vetřelce.
sabule
14 227 bodů
8.5
Po dlouhé době zajímavý a napínavý horor,který mě potěšil.Výborně vygradovaná akce s lehce vyšinutou hlavní hrdinkou,které samozřejmě nikdo nevěří až když se s neviditelným zlem utkají sami.A nakonec povedený a zajímavý závěr,který jsem tak trochu nečekal.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Zrod série Saw je sice přikládán aktuální hororové legendě Jamesi Wanovi, spousta lidí ale zapomíná na to, že Wan u startu své kariéry nebyl sám- Saw totiž napsal jeho kamarád a scénárista Leigh Whannell a strůjci dodnes nekonečné série, která se příští rok dočká už 9. dílu jsou tudíž oni dva. Společně s Wanem se poté stal také strůjcem hororové série Insidious a v roce 2018 se Whannell poté vytasil se svým režijním debutem Upgrade. Nebyl jsem z Upgradeu nadšení, Whannell už ale tehdy ukázal, že v sobě něco má. A když dostal u studiu Universal možnost zvolit s jakou z klasických Universal postav monster pracovat, vybral si Whannell právě Neviditelného muže. A právě až Neviditelný muž je ta pravá ukázka toho, že by se Whannell nemusel ztratit i jako režisér a má v sobě něco čemu by se dalo říkat autorský talent. Neviditelný muž hned zvládá jednu věc a to fakt, že má něco čemu by se dala říkat silná ženská postava. Silnou roli v tom hraje fakt, že hlavní hrdince pochopitelně nikdo nevěří, že jí nahání její přítel prohlášený za mrtvého a to ještě v podobě neviditelného muže. Cecilia v podání Elizabeth Moss si tak musí většinu času vystačit sama se sebou a snažit se vyrovnávat s faktem, že jí okolí začíná pokládat za blázna a že její stalker může být skutečně kdekoliv. Tomuhle faktu pomáhá fakt, že je Elizabeth Moss v hlavní roli skvělá a dokáže zároveň fungovat jako hrdinka se kterou se dá sympatizovat a i jako člověk, který by skutečně mohl být blázen. Finišem je tak fakt, že si divák úplně v pohodě nemusí být jistý jestli je všechno to řádění neviditelných paží skutečné nebo jestli není hlavní hrdinka skutečně blázen. Whannell při tom všem jako scénárista a zároveň režisér ve finále sice nenasadí kdovíjaký mind-fuck, celý film ale má svou sílu v tom, že hlavní padouch může být skutečně kdekoliv a Whannell tak dokáže naservírovat několik opravdu funkčních lekaček a především nabízí skutečně napínavé momenty kde může být neviditelný zabiják být kdekoliv. U Neviditelného muže jde snadno řvát na fakt, že se hodně záběrů skládá z pohledu na prázdné místnosti či pohovky, právě to je ale to funkční budování atmosféry, které Whannell dodává. Whannell zároveň občas nasadí slušnou fyzickou akci, které pochopitelně není tolik, jakmile na ní ale dojde tak to stojí za to. Neviditelný muž je v jádru film o girl power. Zároveň je to ale funkční film o girl power. Utlačovaná žena v sobě musí skutečně probudit silnou ženu, která se musí poprat nejenom s neviditelným psychopatem ale i s reakcemi okolí, svých přátel a především své sestry. Není to snadný úkol a je to snadná cesta k zhroucení, právě to ale ještě více podtrhuje odvahu této hlavní hrdinky. Dojde si Elizabeth Moss pro nominaci na Oscara? Už jen kvůli ne zrovna velké konkurenci spojené s pandemií to vůbec není vyloučené, faktem ale je, že Moss je tu opravdu parádní a z té prozatímní chudé nabídky je zatím na jasném vrcholu. Upřímně bych jí to přál a definitivně by to ze seriálové hvězdy mohlo udělat hvězdu filmovou a žádná z hereček by si to aktuálně asi nezasloužila tak jako Moss. Právě ona je jen třešničkou na dortu parádně budovaného thrilleru, který sice obsahuje nějakou tu lekačku, spíše ale sází na budování atmosféry a strach z toho, že hrozba může být skutečně kdekoliv. Whannell se klidně může stát režijní jistotou pokud si udrží své kvality a především převedl, že i filmy o Universal monstrech můžou mít svou hloubku a styl. Neviditelný muž je možná trochu delší než by měl být a dá se diskutovat nad tím zda je finále úplně šťastně uchopené, jinak jde ale o super horor, který to dost možná bude mít u aktuální hororové cílovky těžké, fanoušci pomalejších, parádně budovaných a velmi slušně natočených hororů by ale radost mít mohli.....
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
7
Film, u kterého jsem si uvědomil, že ač oceňuji všechno to pečlivě budované napětí, prokreslenou psychologii i VELMI dobré zaznamenání toho, s čím se vyrovnává oběť šíleného manipulátora, stejně mi nakonec udělá největší radost béčkové šlápnutí do plynu, kdy se "hlavní hrdina" konečně utrhne ze řetězu. Evidentně je to to, co od podobné látky chci především.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
8
Film má napětí, hutnou atmosféru, sem tam cool natočené scény, za mě hodně muziky za málo peněz. Jediná chyba pro mě je hlavní herečka, která sice dobře hraje, věříte jí to, ale není vůbec přitažlivá, spíše naopak.
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
8
Přiznám se, že samotné sledování mě kdovíjak nebavilo. Více než dvouhodinová stopáž je v tomhle případě celkem úmorná a nikým nezpochybňované nelogičnosti jsou taky otravné. Jenže ze zpětného pohledu má ten film celou řadu kvalit. Předně Elisabeth Moss, která patří mezi současnou špičku nejen chytrým výběrem rolí, ale i suverénní přirozeností při prezentaci zcela obyčejných žen, kterým se dějí divné věci. Dále je třeba ocenit, že jakkoli výsledkem mohl být rutinní béčkový horor, laciných lekaček je pomálu a budování atmosféry si vystačí s chytrou kamerou, efektně využívající neviditelnosti titulního záporáka. S tím souvisí i pár akčních scén, pečlivě choreograficky naaranžovaných, a je třeba uznat, že z minima finančních prostředků se podařilo vyrazit opravdu maximum. No a samozřejmě nesmím opomenout ani zábavu s interpretacemi kolem ženské emancipace – vymezení se vůči kontrolujícím, mocným a bohatým mužům je málokdy tak příjemně doslovné jako zde. Technofobická linka je už jen třešničkou na dortu a je jenom škoda, že se Leigh Whannell nepustil ještě do odvážnějších rovin a nenechal dobrou půlhodinu materiálu na podlaze střižny. Pak by z mojí převažující spokojenosti zmizela pachuť rozpačitosti, která tam teď nezanedbatelně je.