matka!

65%

Zajímavosti 24

  • Když si představitelka Michelle Pfeifferové popálí ruku o pánev, její manžel řekne "matce", aby přinesla led. Jako lékař (předtím řekl, že je chirurg) by měl vědět, že přikládání ledu na popáleninu může tkáň ještě více poškodit. Lepší by bylo prohnat jí ruku studenou vodou.
  • Společnost Paramount zrušila chystaný film Pátek třináctého, aby mohla pokračovat v přípravě tohoto filmu.
  • Po natáčení scény, v níž se Jennifer Lawrence hyperventila a zlomila si žebro (a natáčení bylo pozastaveno, zatímco byla napojena na kyslík), přišli členové štábu s nápadem vytvořit Lawrence její vlastní "šťastné místo", malou místnost, která ji během natáčení udrží v klidu a stabilitě. Byl to stan s vonnými svíčkami, žvýkačkami a televizí s klipy seriálu "Keeping Up with the Kardashians", které se přehrávaly v neustálé smyčce.
  • Původní název filmu byl Den 6, což měl být název odkazující na biblickou zprávu o tom, že Bůh stvořil Zemi a vesmír za 7 dní, a události ve filmu měly být alegorií na šestý den Božího stvoření světa.
  • Jennifer Lawrence a Darren Aronofsky spolu začali chodit během natáčení tohoto filmu.
  • Darren Aronofsky uvedl, že vykřičník v názvu je odkazem na posledních 30 minut filmu.
  • Jennifer Lawrence se do své postavy vžila natolik, že během vrcholných scén začala hyperventilovat a dokonce si zlomila žebro.
  • Jennifer Lawrence pomohla přijít s nápadem, aby její postava chodila po celý film bosa, a zdůraznila tak spojení své postavy s domem.
  • Michelle Pfeifferová přiznala, že když četla scénář poprvé, nerozuměla mu a označila ho za "esoterický". Nicméně herečka se projektu věnovala poté, co ji nadchla postava, kterou měla hrát.
  • Při premiéře na filmovém festivalu v Benátkách sklidil film jak bouřlivý potlesk, tak ovace ve stoje.
  • Vzhledem k tomu, že před uvedením traileru a premiérou v kinech bylo o filmu zveřejněno jen málo informací, začaly kolovat četné teorie, že jde o remake filmu Rosemary má děťátko (1968), a to především proto, že jeden z plakátů filmu je kopií plakátu zmíněného filmu.
  • Následující prohlášení Darrena Aronofského bylo zveřejněno týden před premiérou: "Je to šílená doba, být naživu. Světová populace se blíží k osmi miliardám a my čelíme problémům, které jsou příliš vážné na to, abychom si je dokázali představit: ekosystémy se hroutí a my jsme svědky vymírání nebývalou rychlostí; migrační krize narušují vlády; zdánlivě schizofrenní Spojené státy pomáhají zprostředkovat přelomovou dohodu o klimatu a po několika měsících od ní odstupují; dávné kmenové spory a víra jsou nadále příčinou válek a rozdělení; největší ledovec, jaký byl kdy zaznamenán, se odlomí od antarktického šelfového ledu a odpluje do moře. Současně čelíme problémům, které jsou příliš směšné na to, abychom je pochopili: v Jižní Americe turisté dvakrát zabijí vzácná mláďata delfínů, která vyplavilo moře na břeh, a udusí je v šílenství selfie; politika se podobá sportovním událostem; lidé stále umírají hlady, zatímco jiní si mohou objednat jakékoli maso. Naše stopa jako druhu je nebezpečně neudržitelná, přesto žijeme ve stavu popírání vyhlídek naší planety a našeho místa na ní. Z této prvotní polévky úzkosti a bezmoci jsem se jednoho rána probudil a tento film se ze mě vylil jako horečnatý sen. Všechny mé předchozí filmy se mnou gestikulovaly mnoho let, ale první verzi Matky! (2017) za pět dní. Do roka jsme točili kamery. A nyní, o dva roky později, je mi ctí vrátit se na Lido na světovou premiéru. Dovedu si představit, že se lidé mohou ptát, proč má film tak temnou vizi. Hubert Selby mladší, autor Requiem za sen (2000), mě naučil, že skrze nazírání do nejtemnějších částí sebe sama nacházíme světlo. "Matko!" začíná jako komorní příběh o jednom manželství. V jeho středu stojí žena, po níž se chce, aby dávala a dávala a dávala, dokud už nemůže nic dát. Nakonec komorní příběh nedokáže zadržet tlak, který v ní vře. Stává se z něj něco jiného, co se těžko vysvětluje nebo popisuje. Nedokážu úplně přesně určit, kde se to všechno ve filmu vzalo. Něco přišlo z titulků novin, kterým čelíme každou vteřinu každého dne, něco přišlo z nekonečného bzučení notifikací na našich chytrých telefonech, něco přišlo z prožití výpadku proudu při hurikánu Sandy v centru Manhattanu, něco z mého srdce, něco z mého nitra. Dohromady je to recept, který nikdy nebudu schopen reprodukovat, ale vím, že tato porce se nejlépe pije jako jedna dávka v panákové sklenici. Vraťte ji zpátky. Pozdravte!" [Srpen 2017]
  • Jennifer Lawrence v pořadu Howarda Sterna řekla, že má tendenci zamilovávat se do mužů, se kterými točí filmy, což vysvětluje její vztah s režisérem filmu Mother! Darrenem Aronofskym, který je o více než 20 let starší než ona. Řekla: "Jste nastaveni tak, abyste se do sebe zamilovali. A to se netýká jen režisérů nebo herců. To samé platí i pro, víte, třeba pro ty zasraný kameramany. Já se dívám všude. Ano, když se zamilujete, tak se zamilujete. Prostě se k tomu chovejte profesionálně."
  • První film Darrena Aronofského, ve kterém nehraje Mark Margolis. Dvojice spolupracovala na všech režisérových filmech od jeho debutu Pí (1998).
  • Symbol na mužově zapalovači, který se objevuje i na jeho černé tašce, je symbolem Berberů ze severní Afriky.
  • Herci Brian Gleeson a Domhnall Gleeson, kteří ve filmu hrají oba bratry, jsou bratry i ve skutečném životě.
  • Ve filmu se opakovaně objevuje téma žlutých tekutin. Matka opakovaně pije nejmenovaný žlutý lék. Natírá stěny žlutou barvou. Žena dělá velký povyk kolem své limonády a nechává po kuchyni ležet žluté citrony. A několik scén evokuje moč, postavy buď používají toaletu, nebo se pomočují.
  • Marketingový tým filmu se dostal pod palbu kritiky poté, co najal umělce, aby namaloval nástěnnou malbu filmu v australském Sydney. Podle všeho nástěnná malba zakryla 20 let starou malbu místního umělce, která zobrazovala zvířata v městské krajině pod slovy "někdy je to jako v džungli". Tato věta odkazuje na píseň Grandmastera Flashe a skupiny The Furious Five. darren Aronofsky byl z toho, že nástěnná malba překryla historické umělecké dílo, rozpačitý a jménem reklamní agentury Apparition Media se omluvil. Mluvčí agentury uvedl, že si nebyli vědomi ikonické povahy nástěnné malby a litují své "strašné chyby". agentura od té doby kontaktovala původního autora nástěnné malby a nabídla mu pomoc při obnově uměleckého díla do původní podoby.
  • Zlaté maliny, anti-Oskary, které udělují ceny špatným filmům, se setkaly s odporem, když nominovaly Jennifer Lawrence na nejhorší herečku a také Javiera Bardema na nejhoršího herce a Darrena Aronofského na nejhoršího režiséra. Dokonce i odpůrci, kterým se film nelíbil, uvedli, že její výkon byl jednou z mála kladných stránek filmu.
  • Jennifer Lawrence označila Michelle Pfeifferovou ve filmu za svůj nejlepší výkon a prozradila, že během jedné scény, kdy k ní Pfeifferová kráčela, zapomněla své repliky, protože ji zaujala barva jejích očí.
  • Plakát k filmu Mother! je replikou plakátu k filmu Rosemary má děťátko (1968) (horor režiséra Romana Polanského).
  • Jennifer Lawrence je celý film bosá.
  • Jennifer Lawrence si po této práci na filmu vzala roční pauzu, která pro ni byla velmi vyčerpávající.
  • V celém filmu není nikdy zmíněno ničí jméno a ani jedna postava není označena žádným jménem. Postavy jsou v závěrečných titulcích uvedeny podle svých rolí v příběhu.