Barry Lyndon

80%

Komentáře a recenze 11

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 851 bodů
8
Jeden z posledních dílů do kompletní mozaiky filmů Stanleyho Kubricka se jmenuje Barry Lyndon a je to opět skvělá práce. První část velmi živá, má spád a ukazuje bouřlivé mládí a starou válečnou Anglii. Druhá rodinná část už je klidná a lehce uspává, přesto ale divák těžko odtrhne oči od obrazovky a čeká, jak hlavní hrdina nakonec skončí. Brilantně poskládaný příběh.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 284 bodů
10
Toho filmu se nejde nabažit, jsem vtažený každou jeho vteřinou, každým políčkem. Geniálnější po každém zhlédnutí, obzvlášť po těch v kině. Pokaždé, když se vrátím k tomuhle komentáři, skončí o něco kratší a kratší. Brzy tu bude jen jedno slovo: Absolutní.
Fingon
16 886 bodů
8
1x 70% procent a to jen velmi těsně. Není dobré sledovat tříhodinový opus pozdě večer ve chvíli, kdy jste k smrti unavení, ať už jej natočil váš nejoblíbenější režisér nebo ne. Tohle chce ještě jedno zkouknutí, ale až na to bude ta správná nálada.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Barry Lyndon je jedno z nejpřesvědčivějších děl světové kinematografie. Snímek je skutečně historickým přímým přenosem a obsahuje řadu neuvěřitelně působivých momentů. Velkorysá výprava Kena Adama, který vybral lokace v Německu, Velké Británii a Irsku je během pověstné Kubrickovy ,,magické hodiny“ naprosto ohromující. Kritika byla zdrcující. Film byl otevřeně označen za nezajímavý a nudný a některá menší média nešetřila urážkami na velikášství mimořádného umělce. Barry Lyndon se točil 2 roky a proběhlo celých 300 natáčecích dní! Film s rozpočtem ohromných 11 milionů dolarů dopadl komerční katastrofou, která se vyplatila až po plném rehabilitování tvůrce. Barry Lyndon však dodnes není doceněný snímek a je neprávem ve stínu ostatní Kubrickovy tvorby, kterou ovšem v technické preciznosti a vyprávění příběhu v mnohém předčí.
lamps
lamps
15 156 bodů
10
Napodruhé (a v restaurované verzi v kině) plně doceněno. Sice mám pocit, že bych to musel vidět ještě minimálně dvakrát, abych upřesnil mé nekritické nadšení a zmohl se na výstižnější superlativy než "Kubrick byl prostě jinde", ale i tak můžu říci, že nádherněji natočený životopis z žádného filmového archivu asi nevyhrabete. Kubrick nejenže maluje plátna lépe než Bertolucci, ale především, s chytrou výpomocí zábavného ironického komentáře, naprosto suverénně vypráví a tříhodinový osobnostní portrét povyšuje každým promyšleným střihem nebo hudebním doprovodem, jako bublina ve vodováze udržujícím požadující rytmus výpravy, na nejvyšší filmové umění. První dvě třetiny jsou sice pro rychlejší střídání lokací a zásadních zvratů nedostižné, ale i finální rodinná část nepostrádá ohromující formální preciznost a promyšleným vyústěním překonává i podobně laděný závěr Severu proti Jihu. A ještě jednou se musím užasle pozastavit čistě nad tím, jak film fantasticky vypadá a jak špičkově diriguje vše na mizanscéně, takže kameře většinou stačí jen pomalé oddalovačky nebo horizontální jízdy - například u karetní scény je fascinující, že vždy jen jedna postava zvedne zrak od stolu, zatímco ostatní ho mají sklopený. A třešničkou na dortu je pak vynikající výkon Ryana O'Neala. Takže jo, Kubrick byl jinde...
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Dokonalý film se pozná třeba i tak, že může být sebevíce dlouhý, svým bravurním tempem a především schopností svou obsáhlou délku ale dokáže nejen utáhnout ale též vytěžit. A to následně až tak dobře, že je divák klidně film dlouhý až tři hodiny zhlédnout v téměř jednom kuse. Za mně jde takhle naprosto skvěle v kostce popsat jeden z nejznámějších filmů režiséra a scénáristy Stanleyho Kubricka, jednoho z největších filmových vypravěčů v dějinách kinematografie. Doteď jsem měl ke Kubrickovi takový ten vztah, že každým jeho filmem k němu mám větší a větší úctu a mám snad i víceméně každý zhlédnutý film od něj radši a radši. A Barry Lyndon je pro mně nově moje nejoblíbenější Kubrickovka, která strhla z trůnu Olověnou vestu. 184-minutové historické drama je dokonalé ve všech aspektech- Barry Lyndon má silný příběh se zajímavým protagonistou, vizuálně je naprosto dokonalý a je skutečně perfektní ve všech detailech. Z pozice historického dramatu se musí ocenit dobové kostýmy a výprava, z pozice filmového epického díla zase naprosto strhující libovolná pasáž. S tím jak se divák naladí na skutečně výrazně pomalé tempo bude výrazně souviset jak bude na Barryho Lyndona reagovat, jakmile ale na pravidla přistoupí tak ho skutečně čeká totálně dokonalé mistrovské dílo, které v sobě má velkou sílu a v hlavním hrdinovi se ve finále dokáže divák najít. Barry Lyndon sice rozhodně není žádný svatoušek a často docházelo u diváků k tomu názoru, že mají problém s tím, že nemůžou s oním protagonistou, hrdina ale touží především po uznání a respektu a to chce víceméně každý z nás (i když si to asi přece jen ne všichni přiznáme....). Lyndon sice v tomhle svém přání zachází opravdu daleko, přece jen jde ale o bravurně napsaného anti-hrdinu. A Ryan O´Neal je v této roli naprosto fantastický a Kubrickova tahle sázka na neprovařené jméno vyšla. Ani předtím ani potom už O´Neal tak výraznou roli ve své kariéře nezažil, jeho výkon v Barry Lyndonovi je ale fenomenální a nikdo mu ho už nesebere. Barry Lyndon má především spoustu vrstev- Dá se v něm velmi výrazně objevit forma jisté satiry, naprosto bravurně pracuje s veškerými zásadními charaktery, libovolný záběr je vizuální pastva pro oči. Především s osvětlením se ve filmu pracuje pouze pomocí přirozeného světla a svíček a to kvůli autentičnosti. Kubrick při téhle adaptaci románu Williama Makerpace Thackerayho zašel až tak daleko, že si vypůjčil 50mm čočky od NASA. Především si ale dal Kubrick opravdu práci s každým libovolným detailem. Kubrickova mistrovská schopnost pracovat s těmi největšími detaily je prostě naprosto obdivuhodná a právem patří mezi nejslavnější filmové režiséry a především nejznámější filmové puntičkáře. Barry Lyndon dokáže dodat scény totálně epické i totálně dojemné. Zásadní moment, který ukáže lidskost hlavního antihrdiny je neskutečně silný a i přes to jak jsme svědky Barryho předchozího chování je ho následně divákovi opravdu líto. Kubrick vždy uměl pracovat se svými důležitými charaktery, u Barryho Lyndona mi ale přišel zašel ještě o ždibec dál (v rámci toho jak moc o ždibec dál to vůbec ještě šlo) a dodává ve finále i jeden z nejdojemnějších momentů v dějinách kinematografie. A to vše za doprovodu bravurní hudby Leonarda Rosenmana. Barry Lyndon je skutečné mistrovské dílo skutečného filmového mistra, které možná trochu zapadlo, jeho mistrovské kvality mu ale nikdo nesebere. Tempo je ze začátku zásadní problém a rozhodne o divákovu přístupu k příběhu Barryho Lyndona, jakmile si ale divák a film podají ruku tak z toho skutečně může pro diváka vzniknout jeden z nejsilnějších filmových zážitků všech dob. To se ale těžko popisuje, to se musí jednoduše vidět.....
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
10
Tvořil sice už v minulém tisíciletí, ale způsob jakým tolikrát dokázal Stanley Kubrick dosáhnout filmového úspěchu je neuvěřitelný.. Člověk, který bez vzdělání propadl kouzlu fotoaparátu a jeho moci zachytit okamžik optikou muže za objektivem. A jakoby to už pak šlo ráz na ráz, z občasných návštěv kina se stala téměř mánie, což pak vyústilo tak, že Stanley obětoval všechny úspory pro sázku na jednu kartu v podobě natočení vlastního dokumentu, kterou lze dodnes považovat za jeho krátkometrážní prvotinu. Něco podobného se nažil Kubrick zopakovat ještě párkrát, ale pořád dokola narážel na finanční problémy, kdy pro něj jako neznámého začínajícího filmaře, kde si pořád filmová obec nebyla jistá, zda jde o amatéra nebo ne, bylo složité sehnat odhodlané producenty.. Ale tady si pomohl asi osud sám a díky několika šachovým partiím si Kubrick navázal ty správné vztahy, aby mohl zrealizovat pár dalších kousků, což pak pozvolna přešlo k dokumentům na zakázku.. A pak už se to rozjelo a Kubrick začal točit opravdové celovečerní snímky, které prakticky okamžitě sklízeli obrovský kritický ohlas, a tak s každým dalším kouskem šel newyorkský rodák dál a dál až najednou točil opravdové filmy s opravdovými hvězdami. A jde krásně vidět, jak pořád Kubrick šplhal nějakým tvůrcovským žebříčkem, který mu zajišťoval větší a větší renomé až si mohl točit, co chtěl a lidi z jeho práce byli instantně nadšení.. Zpětně můžeme vidět kolik velkých filmů, které se dodnes drží ve svých žánrech na absolutní špičce vlastně jako režisér natočil a pořád platí, že jeho ohlas sice slábne, jelikož jak jsem říkal jde o režiséra minulého století, naštěstí ale postupně nabírá na kultovní slávě podobně jako Alfred Hitchcock, a tak snad i každá nastupující generace sem tam dostane chuť na libovolnou ochutnávku z Kubrickova žánrově různorodého koláče. Neříkám, že všechno, co natočil je výborné, ale jakoby všechno nabíralo na svém kouzlo s rubem času. Takže i když bych asi i já na samotný vrchol usadil Mechanický pomeranč, tak právě Barry Lyndon by měl být vždycky dost dlouhým soupeřem pro zamyšlení, zda jde o správný krok... Kdo uzná Barryho Lyndona jako to Kubrickovo vrcholné dílo má minimálně pravdu v tom, že jde o takový nejvelkolepější kousek z režisérovy tvorby.. V době kolem sedmileté války, tam začal příběh muže, který prošplhal armádním a nakonec i společenským žebříčkem k absolutnímu vrcholu.. Barry Lyndon byl neúprosný mladík, kterého láska a upletená lest zavedla do řad anglických uniforem a z řad vojáčků k aristokracii.. Celý život jsem přemýšlel, proč je Barry označován za antihrdinu? Ano, vidím, že se nechová pokaždé správně, že je víceméně pořád sobecký, ale i tak z něho mám nakonec vlastně spíše lidštější a důvěryhodnější pocit, že z něj autoři nedělají šlechetného romantického hrdiny.. Když přitom Barry přesně prochází situacemi, kterými by již tolikrát jiná kladná postava prošla a divák ho shledal hrdinou. Možná proto, že Barry je až tak věrným obrazem klasického člověka, který v první řadě touží po respektu a uznání v rámci společnosti? To je pro mě tak málo, že buď jsme antihrdiny ve svých životních příbězích všichni, anebo bych se tomuto označení spíše vyhnul.. Film uchvátí diváka svým pomalým tempem, které ale pořád dokola servíruje další zážitek v rámci Barryho poutě k dychtivému cíli stát se váženým. Takže i v rámci větší stopáže bych nikde nekrátil a díky logické vyprávěcí kompozici, které stejně v každém ladnějším momentu diváka spíše přehoupne v čase než, aby řekla něco navíc. Velkolepá podívaná, která je jak nekonečná exkurze do aristokratického života, jakou navíc příběh servíruje v tak reálném a širokém pojetí, že řeší vysokou politiku anebo finanční otázky v takové podobě, že nakousává úvahy, o nichž si všechny podobně zasazené snímky mohou jen zdát. Ryan O'Neill ve svojí životní roli, že i když bych herce už nikde jinde neviděl, jeho jméno si zapamatuji navždy.. Nechci ani označovat Barryho za satiru, to je v podstatě každé dílo zobrazující nějakým způsobem společnost autorovýma očima.. Kubrick servíruje film, který lahodí každým záběrem, podporuje nejepochálnějšími hudebními kousky, jaký vidíte jednou a máte pocit, že jste uzřeli vrstevnaté dílo, na jehož opětovné shledání se už od konce nemůžete dočkat. Je to možná příběh o prospěcháři, který pro cíl zradí i svoji vlast, ale stylem jakým jsou samotné okolnosti podané, mu to nemůžu dávat za zlé.. Barry byl dobrý voják, fantastický společenský šplhač a rádce, ale když už dosáhl vrcholu přesáhla jeho aura a postavené jeho samotného. Člověk, který sice dosáhl čeho chtěl, ale na samotném vrcholu se dočkal zklamání a selhání. Film mě tolikrát překvapil, co ještě hlavním postavám naloží na záda, co musí na svojí cestě dál a dál setřepávat. Ale v podstatě má tak málo vad na kráse, že jednou zůstává, že jde "jen" o tříhodinový epos, který si zaslouží všechnu diváckou pozornost a i po téměř padesáti letech jde o jeden z největších děl kinematografie! 100%
Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
4
Když jsem viděl Barryho Lyndona prvně v sedmnácti, tak jsem byl více omezený, v čehož důsledku jsem se u filmu nudill.
Dnes ve svych pětadvaceti ho furt považuji za nadhodnocený a nefunguje na mě ani zdaleka tak, jak by mohl, ale dokážu již ocenit některé jeho kvality natolik, abych vůči němu nechoval zášť.

Zajímavé je, že historické filmy většinou vypráví o velkých osobnostech, ale Barry je podvratný v tom, že je poměrně obyčejný - je to muž mnoha chyb, ale i jistých kvalit. Snad právě o tom by film měl být převážně - o malém muži, který se občas dotkne velikosti, ale většinou se jen snaží vyhrabat do lepší společnosti a během toho prožívá různé situace a poznává různé lidi té doby... Předloha tohle možná naplňovala lépe, ale Kubrick byl příliš technicky zaměřenej, tudíž se nezaměřoval toliko na postavy a interakce mezi nimi, ale spíše na kompozice, záběrování, světlo a tak.
Já si toto jeho zaměření užívat dokážu, protože krom filmu, literatury a videoher mám rád také malbu, tudíž podléhám právě těm záběrům na celek, které připomínají obrazy z té éry. Jenže po prvních 40 minutách, které mě docela vtáhly, jsem z toho zase vypadl a začal si všímat jisté prkenosti, utahanosti, vyumělkovanosti a strohosti.

Příklad:
Než Barryho dezerci odhalí pruský kapitán, tak scéna nemá žádné napětí ani živoucnost. Přitom bychom už během jejich hovoru mohli odhalit něco z Barryho úskočnosti i kapitánovo temperamentu a dynamika mezi nimi by se nadále mohla prokreslovat během služby v pruské armádě, kterou Barry musel přijmout, aby se vyhl vězení. Když během bitvy na zmíněného kapitána padne trám, tak bychom mohli pochybovat nad tím, jestli ho rozmýšlející se Barry zachrání, protože si na něj jako na dezertéra a lháře zasedl. Když tak učiní, mohlo by nás to překvapit, ale ukázalo by se, že Barry z té nucené služby chtěl aspoň něco vytřískat a tohle byla příležitost, jak si udělat očko a dostat se výše. Místo toho se nám ale rychle odehraje (rychle v tom smyslu, že se nedostaneme toliko pod povrch, ale pomalu v tom smyslu, jak utahaně a neživoucně jsou odříkávány dialogy) Barryho odhalení, pak vypravěč vysvětlí, že služba v pruské armádě byla horší než v té anglické, a pak už Barry zachraňuje kapitána. Následnně je odměněn a následně je poslán na misi s příslibem postupu do vyšší společnosti.
To vše se odehraje asi v 10 minutách a já v tom naprosto postrádal jakékoliv vnitřní napětí. Doufám, že se mi podařilo vysvětlit, co mi k dobrému zážitku chybělo.

Snad chtěl Kubrick dostat do filmu příliš rozkročený děj s mnoha postavami a odbočkami (prostě román), a tak nedokázal dát mnoha scénám, postavám a jejich vztahům toliko prostoru, který by byl žádoucí. Osobně bych si Barryho putování po armádách a evropských dvorech užil, kdyby mě zaujal on i postavy, s nimiž se setkává a mluví.
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
10
Opět nemohu jinak než za 5. Stanley Kubrick je zkrátka bůh. Perfekcionistické dílo, dotažené do sebemenších detailů, s výborným scénářem, nádhernou výpravou... a takhle by šlo pokračovat ještě dlouho. Famózní umělecké dílo, jemuž lze vyčíst jen přílišná délka, ale - začátek i poslední půlhodina jsou vyloženě strhující a naprosto perfektní, snad jen střední pasáže jsou místy trochu zbytečně dlouhé. Skoro neustále hraje na pozadí hudba, která je dokonce možná i lepší než klasika ve Vesmírné odysee, ale výborná hudba je ve všech Kubrickových filmech. Skvělý výkon Ryana O'Neilla si také zaslouží vyzdvihnout. A nyní pozor, trocha spoileru, takže dál raději nečíst:) - scéna, kde umírá Barryho dítě mi přišla jako jedna z nejdojemnějších, co jsem kdy viděl (i přes nespornou dávku patosu:)). Prostě, Kubrick znovu dokázal, že je nadčlověk. Nadfilmař!;-)
RolandBones
RolandBones
3 583 bodů
10
Takový malý film,jenž si Kubrick natočil jako malou kompenzaci za to že si nemohl natočit svého vysněného Napoleona.