Recenze filmu Mistr

69%

Komentáře a recenze 41

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
45 693 bodů
8
Anderson je jeden z mála režisérů, který si točí po svém a právě proto je mnohými obdivován a jinými přehlížen. "Mistr" je podle mě jeho nejsložitější snímek a i předchozí režisérův počin "Až na krev" vedle něj působí jako divácky přístupný film. Rozehrává ve své podstatě jednoduchý příběh o setkání, konfrontaci a nakonec i velice zvláštním vztahu dvou složitých mužů, ale příběh podává divácky natolik obtížně, že se při jeho sledování, musí divák obrnit notnou dávkou trpělivosti, aby ho výsledný dojem neodradil už v první třetině. Pokud vám však není Andersonova práce cizí a dlouho vám chybělo něco neobvyklého, nemůžete s "Mistrem" udělat chybu. Andersonovy perfekcionisticky aranžované dlouhé záběry, propracované dialogy i průběh celého příběhu, ale hlavně nadpozemský (a to jsem ještě nikdy nepoužil) výkon Joauquina Phoenixe, vedle kterého i výtečný Seymour Hoffman mírně zaostává, to vše zajistí nevšední, vyčerpávající a dost možná i nezapomenutelný zážitek, protože film z hlavy opravdu už jen tak nedostanete a vůbec nevadí, že už nikdy nebudete mít náladu pustit si ho znovu.
Pete69
Pete69
36 098 bodů
6.5
Hodně zvláštní snímek o jakési "sektě" a jeho vůdci, který si adoptuje velmi komplikovaného a nevyspytatelného člověka do své komunity. Joaquinu Pheonixovi patří absolutorium a udělal snad 90% celého filmu.. vžil se do role naplno a je to vidět z každého záběru.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
4
Další z 2,5-hodinových dramat o hovně, ve kterých "vyvolení" vidí zážitek roku (klidně ať si tuhle mistrovskou intelektuální podívánou dopřávají každý večer). Za zmínku stojí Phoenixův herecký comeback, který je v téhle roli hodně přesvědčivý (otázka je, jestli ji vůbec hraje). 4/10
filmfanouch6
filmfanouch6
15 281 bodů
8
Poslední film u kterého spojil režisér Paul Thomas Anderson spolupráci s hercem Philipem Seymourem Hoffmanem a zároveň první film u kterého jí spojil s hercem Joaquinem Phoenixem je Mistr. A jak už to tak bývá tak si PTA zvolil velmi zajímavé a zároveň obtížné zpracovatelné téma, v tomhle případě konkrétně nejenom vyrovnání se s post-traumatickým stresovým syndromem ale zároveň je to též film o fungování podivného kultu, který velmi připomíná scientologickou církev. Krom těchto dvou zásadních motivů je ale film také plný zajímavých myšlenek a zároveň jde o film u kterého si spousta věcí může divák přeložit po svém. A to především co se důvodů chování hlavních charakterů. Mistr se mi osobně nedostal pod kůži, přesto se mu u mně podařilo vyvolat jisté pocity. Byli to ale spíše pocity mrazivosti a stojím si za tím, že je Mistr velmi náročný film a není to film, který pouštět za každého počasí respektive každé nálady. Není to ani ideální film na hezký společný večer a především je to hlavně film ohromující svou audiovizuální stránkou než, že by šlo o zásadní filmový milník, který je nutno povinně sledovat každý čtvrtrok pokud to s filmy myslí vážně. V rámci hierarchie předchozích filmů Paula Thomase Andersona- Gambler, Hříšné noci, Magnolia, Opilí láskou, Až na krev, Mistr- Vnímám Mistra jako lehký pokles oproti všem filmům, které Paul Thomas Anderson vytvořil od Hříšných nocí, přesto je to ale úpadek velmi nízký (ten hlubší přišel až o 2 roky později v podobě Skryté vady). Především zde pořád je silný Andersonův tvůrčí rukopis, ohledně scénáře mám oproti skoro všem Andersonovým filmům lehké výtky ale pořád jsou to výtky především o tom, že mě Mistr oproti předchozím Andersonovým filmům nechává vlastně chladným. Po audiovizuální stránce jinak není moc co vytýkat, i co se týče vizuálu mi v rámci filmografie PTA přišlo, že nejde o tak vrcholnou úroveň, zvláště pokud si člověk vzpomene na Až na krev nebo Magnolii. Je to prostě film, který se může jenom obdivovat, protože je z filmařského hlediska pořád povedený. Ale nemůžu zároveň říct, že bych si Mistra užil jako divák a že bych se někdy dostal do jeho nitra či postav i přesto, že Phoenix a Hoffman ze sebe dostávají všechno. Právě oni dávají celkovým kvalitám Mistra hodně a jednomu z nich, konkrétně Phoenixovi to potvrzuje status jednoho z nejlepších herců současnosti. To samé ovšem pochopitelně nejde říct o Hoffmanovi, který nás předčasně opustil a dost možná podle jistých teorií právě kvůli velmi negativním reakcím Scientologické církve na to jak Hoffman ztvárnil vůdce sekty, která víceméně zrcadlí právě tuto církev. Těžké teorie ovšem v tomhle případě stranou a ještě jednou vzpomenout na to, že byl Philip Seymour Hoffman herecký talent kvůli jehož smrtí bude teď vždy něco respektive někdo ve filmech Paula Thomase Andersona chybět. V kostce řečeno je Mistr hodně super. Phoenix potvrzuje, že je jedním z nejlepších herců současnosti, stejně tak se tu neskutečně vyřádil i Philip Seymour Hoffman (u kterého už status jednoho z nejlepších herců současnosti bohužel platit nemůže), také Amy Adams a vlastně i všichni ostatní hrajou fakt dobře. Krásně to vypadá a Phoenix dokáže během jediné scény předvést 6 různých emocí v obličeji za pouhých několik vteřin a předvádí téměř nejlepší výkon ve své kariéře. Zároveň jsem měl ale celou dobu pocit, že se mi Anderson mohl jako scénárista a zároveň režisér v audiovizuálu i příběhu dostat více do duše a mohl jsem tak soucítit s Phoenixovou postavou i přesto jak těžce uchopitelná je, to se ale úplně nepodařilo. Spíše než film, který jsem si užil a nemohl jsem u něj dýchat je to film, který jsem mohl z filmařské stránky naprosto obdivovat a cenit jak krásně vypadá a jak Phoenix s Hoffmanem herecky řádí. I to ale není málo. PTA má sice na kontě lepší filmy, přesto je ale Mistr pořád v rámci jeho filmografie dostatečně výrazný......
hroubek
hroubek
14 858 bodů
8
Mistr si moji pozornost získal svými upoutávkami, které říkaly hodně a zarověň neříkaly nic.Byla to směs úžasných záběrů, která dokázala skvěle navnadit a přitom si zachovat pocit nejistoty co to bude.A přesně takový je i film.Pro průměrného diváka, který se moc ve filmech nevyzná, to bude buď geniální zážitek, nebo naprostá ztráta času nad něčím nepochopitelným.Když to vemu ve srovnání s předchozími snímky režiséra Hříšné noci, Magnolie či Opilí láskou, tak jsou oproti Mistrovy divacky vděčnější a mnohem lépe stravitelnější.Tím nechci Mistra srážet, jen tím říkám, že jsi k němu musí najít divaci cestu, a někteří víckrát a ta cesta nebude snadná, ale ta odměna na konci může být skvěla.Já se bohužel na tu cestu budu muset vydat ještě jednou, nejdříve za pár let.A mám upřímnou radost za všechny, kteří dokážou naplno pochopit myšlenkové pochody režiséra Paula Thomase Andersona.Mistr je o vztahu mistra a jeho učedníka, o nalezení duševní rovnováhy a svobody, o snaze se vráti do normálního života, o snaze někam patřit.Mistr je o spoustě věcech.Joaquin Phoenix hraje skvěle a každé ocenění si po právu zaslouží.Z jeho výkonu je cítit fyzická bolest a radost zároveň.Philip Seymour Hoffman, je opět brilantní a jeho dialogy dokážou zrychlit tep, i když jsou to jen slova.Jeho konverzace s Phoenixe je natolik dokonalá, že to musíte sledovat a snažit se to pochopit.Amy Adams není špatná a ta její nomice je oprávněná, jen mohla mít více prostoru.Filmu dodává přivotřídní atmosféru intezivní hudba, která je od začátku až do konce.A geniální kamera, jenž snímá opravdu nádherné záběry(poušť, oblaka) a hodně pomáhá ve vykreslování psychického rozpoložení postav.Nejednoznačný, přesto uhrančivý, takový je Mistr ve své nejčistší podobě(můj názor).
Rokle
Rokle
6 559 bodů
4
Dva geniální herci, každý záběr vypiplaný do nejmenšího detailu. Přesto mě to uspává k smrti a mám dojem, že koukám pět hodin :(
Janíček
Janíček
6 520 bodů
4
Velmi ťažko stráviteľné a pre mňa dejovo nie príliš zaújmavé. PTA je výborný režisér ktorý necháva hercom veľa priestoru a jeho filmy su vždy výborne zahrané. V tomto exceluje hlavne Phoenix. Kvalít Magnolie alebo Boogie Nights bohužial The Master nedosahuje.
petra-satkova
4 740 bodů
8
Pro mě asi nejnáročnější Andersonův film, určitě se na to musím někdy podívat znovu, abych plně pochopila veškerou tu psychologii postav. Závěrečná pointa mě dostala zvláštním způsobem, po konci filmu jsem měla velmi nepříjemný pocit. Co jsem si nadmíru užívala, byla ta odzbrojující mistrovská filmařina, taková scéna výslechu na lodi je něco geniálního. Joaquin Phoenix je fenomenální, on nehrál, on se stal postavou, škoda, že letos proti němu na Oscarech stojí Daniel Day-Lewis, já bych upřímně více přála Oscara právě Joaquinovi, Philip Seymour Hoffman za ním příliš nezaostává. Velmi dobrý a hlavně zase trochu jiný filmový zážitek, ostatně jako každý Andersonův film.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
6
Joaquin Phoenix podal neskutečný výkon, ale to nestačilo na celkový dojem z filmu. Poetika snímku sice vynikající, ale nevtáhlo mě to nikam. Vlastně ani nevím, co mně to mělo sdělit. Možná mám mozek mloka a ti hloubavější to budou možná adorovat, nebo v tom něco našli, ale mě to vlastně v rámci kvalit režiséra filmu lehce minulo a to Magnolii mám mezi TOP 20 určitě. Člověk se prostě těší, když ho někdo potěší, ale to neznamená, že ho potěší pokaždý:).
  • kamera, Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman
  • příběh, dramaturgie
harry456
harry456
2 437 bodů
8
Zatím to na mě působí jako něco, co bude každým dnem, rokem, desetiletím sílit a sílit a Ti, kteří teď na film bědují a neuchopí ho, řeknou, že je to pičovina. A možná za deset let, že jde o klasiku. Pojďme tedy zůstat v přítomnosti a uctívat Andersona jako Mistra, který je díky bohu naprosto jinde, než všichni jeho kolegové a natočil něco, co nejde prostě dostat z hlavy, i když se sám přiznávám, že jsem měl v kině chvílemi co dělat, abych ukryl rozpaky. I přes to, že není na místě porovnávat filmy, musím konstatovat, že jsem viděl od p.t. Andersona silnější pecky, než je Master.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.