„Nejnásilnější film všech dob,“ hlásal roku 1981 popisek amerického distributora u nechvalně proslulé kultovní klasiky Cannibal Ferox, u nás známé pod názvem Ženy od hluboké řeky. Jedno z mnoha kontroverzních děl režiséra Umberta Lenziho tvoří kostru tehdejšího italského rozkvětu gore filmů o střetu domorodých kmenů s civilizovaným člověkem, jehož násilné tendence vyprovokují brutální kanibalskou odezvu. Ženy od hluboké řeky byly podle Guinnesovy knihy rekordů zakázané v jednatřiceti státech, dodnes dokáží zvednout ze židle několika nechutnými scénami a snad nejdrastičtější smrt potkala českou rodačku Zoru Ullu Keslerovou, která je pozapomenutou osobností této italské exploatační vlny stejně jako hvězdou několika často vzpomínaných tuzemských děl.
Články 5
Roku 2004 debutovalo v kinech nechvalně proslulé Umučení Krista (The Passion of the Christ), v němž jsme na posledních dvanáct hodin v životě Ježíše Nazaretského (Jim Caviezel) nahlíželi optikou dřívější akční ikony Mela Gibsona. Hvězda Smrtonosné zbraně (Lethal Weapon) si vzala k srdci závěr své oscarové režijní prvotiny Statečné srdce (Braveheart), v níž William Wallace snášel mučení ve jménu svobody a spravedlnosti. Největší příběh všech dob, k němuž se obrací kompletní křesťanská víra, tudíž pojal jako extrémní brutální záznam toho, jak lze zneuctít a spektakulárně poškodit lidské tělo. Kontroverze přitom vedle násilí dodnes vykvétají také z údajných antisemitistických motivů a obecně z poučení, jež si publikum může z takto umělecké a k evangeliím vztahované exploatace vzít.
Provokace Johna Waterse, zvracení u Monty Pythonů, teenagerské čuňačinky či horory plné mučení. Filmová historie pamatuje obrovské množství nechutných a vulgárních snímků, které si však zaslouží naši pozornost.
Život nebývá vždy krásný a příjemný. Následující třicítka filmů jej naopak vybarvuje v těch nejvíce znepokojivých barvách a její depresivní účinek často atakuje meze únosnosti. V této poslední části se dostane na závěrečnou desítku vybraných titulů.
Kinematografie skýtá velké množství kontroverzních filmových děl, ale málokteré z nich se svým šokovým účinkem vyrovná srbskému snímku z roku 2010, který nechybí v žádných moderních anketách o desítku nejskandálnějších filmů historie. Jsou však všeobecná hysterie a hromadné zákazy promítání adekvátní společenskou reakcí?