Matrix Revolutions

77%

Komentáře a recenze 33

jan-hrouda
863 bodů
10
Tak tohle se opravdu povedlo. Zatímco většina diváků i recenzentské smetánky sráží poslední díl matrixovské trilogie na kolena, jiná část nadšeně mluví o elegantním doťuknutí trilogie. Komické je, že lidé, kteří vyčítají filmu klišovitost a patetičnost, často sami upadají do jiného patetického klišé, když tvrdí, že obě pokračování Matrixu vznikla jen z komerčních důvodů a základní téma rozmělňují. // Matrix Revolutions (a s ním i celá trilogie) totiž klišé spíš obratně porušuje. Jistě, libuje si v „brakovosti“ a používání zažitých postupů jistých žánrů, jenže v trochu jiných souvislostech, než je obvyklé. Klišé jsou tu jedním z mnoha stavebních prvků, podílejících se na poetice filmu. Ovšem ve své podstatě obchází Matrix zaběhnutá schémata velkým obloukem. // Závěrečná část svým elegantním zakončením trilogie dokazuje, že všechny díly je třeba chápat jako jeden propletený a promyšlený celek, který má jisté mythologické, metaforické i duchovní kvality. Svou bizarností, v některých okamžicích lehce připomínající Lynche, má nejblíže k japonským anime filmům, mezi nimiž také nalezneme podobným způsobem kombinované prvky akce, kyberpunku a "mystiky". // Jaký dojem si divák z filmu odnese, dost záleží na osobním přístupu. Jasné je, že Matrix není konzumním filmem, přestože na první pohled jako popcornová zábava pro všechny působí. Plný prožitek z díla vyžaduje jistou otevřenost a ochotu spolupracovat, což nemusí každému vyhovovat. Ne každého vůbec napadne, že se to od něj očekává. O nepochopení svědčí i časté spekulace o možném pokračování – Matrix není černobílá pohádka a její zakončení je plně v duchu otevřeného metaforického systému, který by finálním vítězstvím dobra či zla ztratil hloubku. Nehledě na to, že dobro a zlo jsou kategorie, které tady neplatí nijak pevně. // S Revolutions se z Matrixu stává vyjímečné (i když nikoli bezchybné) dílo, které však není určeno zdaleka tolika lidem, kolik na něj mediální a reklamní kampaně zavedou. Bratrům Wachowským se povedlo vtipně převézt filmový komerční průmysl v duchu provařeného pořekadla s vlkem a kozou. A je jen na vašem rozhodnutí, jestli na jejich hru přistoupíte nebo ne.
Annie555
Annie555
354 bodů
7.5
Třetí díl mě zaujal asi nejméně, nejlepší je jednička to beze sporu. Celý film je skvělý dokud nedojde na konec, který jsem do teď tak trochu vůbec nepochopila. Vizuálně je však trojka mnohem zdařilejší než dvojka. Jinak skvělá sci-fi trilogie.
natalie-nedvedova
24 bodů
10
Dech beroucí zakončení trilogie Matrix. Z lidí co znám jen málokdo čekal takovýto konec, kterému předcházel děj trochu ponurejšího a dalo by se říci i více klaustrofobického rázu. Neo je sice vyvolený, ale stále to byl jen člověk a lidem ať už v Matrixu nebo mimo něj docházely možnosti, kam se před nebezpečím ať už v podobě strojů či ničím nekontrolovatelného agenta Smithe ukrýt. Poslední díl tak podle mého názoru rozhodně někde v dáli nepokulhává za dvěma předchozími, troufnu si tvrdit, že prvnímu dílu dýchá na záda. Avšak některým se to tak jevit nemusí, a to hlavně z toho důvodu, že je tam pro ně až příliš věcí na zamyšlení. V mém srdci si však místo našel.