Hranice života

70%
Hranice života

V prostoru mezi touhou a strachem, realitou a iluzí a životem a smrtí se rozkládá celý alternativní svět, který ožívá ve filmovém thrilleru Hranice života. Režisér filmů Ples příšer a Hledání Země Nezemě Marc Forster přivádí na stříbrné plátno příběh, který zachází pod práh všední reality a stahuje diváka do víru tajemné hry s identitami, sny a schématy lidské existence.

Hranice života je napínavým příběhem o newyorském psychiatrovi Samu Fosterovi (Ewan McGregor) a jeho snaze zabránit uzavřenému a zvláštnímu mladému pacientovi Henrymu Lethemovi (Ryan Gosling) v uskutečnění sebevraždy, kterou si naplánoval na den svých 21. narozenin. Na pozadí tohoto příběhu se však odehrávají mnohem tajemnější a děsivější skutečnosti - Sam je postupně vtahován do Henryho života a posléze i do labyrintu jeho podvědomí. Zpočátku má tato skutečnost vliv pouze na vztah s jeho přítelkyní a bývalou pacientkou Lilou (Naomi Watts), ale brzy se začne hroutit i Samovo přísně racionální vnímání reality. Sam, který se náhle místo na Manhattanu ocitá v divoce se měnící snové krajině a setkává se se stále bizarnějšími věcmi, přestává rozlišovat, co je skutečnost a co se odehrává pouze v jeho hlavě.

Kdo je Henry Lethem a proč se mu tak daří tříštit Samovu realitu? Zatímco napětí dosahuje maxima a příběh spěje ke svému vyvrcholení na Brooklynském mostě, musí Sam najít odpovědi na otázky o vnímání reality, stavu svého vědomí, odpuštění a posledních okamžicích vykoupení. Brzy se totiž ukáže, že to, co se děje mezi ním a Henrym, se neodehrává v tomto světě, ale na pomezí života a smrti. Na místě, kde nikdo nemůže zůstat příliš dlouho.

"Tento příběh pojednává o věcech, které mě velice zajímají, zejména pak způsob fungování vnímání a identity. Myslím si, že v současné době je to více než relevantní téma - žijeme ve světě, v němž jsme obklopeni vlivem médií a mnoha různými verzemi _reality', přičemž způsob vnímání se stal ve velké míře součástí toho, kým jsme a co víme nebo nevíme", říká Forster, který viděl film jako příležitost položit provokativní otázky, týkající se toho, jak si každý člověk na základě mozaiky prchavých vzpomínek, okamžiků, pocitů, myšlenek, obav a nadějí vytváří vlastní životní zkušenost a snaží se formovat jeho smysl.




xxmartinxx
xxmartinxx
22 408 bodů
6
Myslím, že podobné psychodelické filmy mohou být opravdu strhující jen tehdy, když jsou tím "pravým" a jediným způsobem, jakým se režisér vyjadřuje. To ale není Forsterův případ - Forster točí jindy relativně klasicky, jen tentokrát si nejspíš řekl, že natočí zamotaný film, protože tak se přece pozná dobrý režisér. Výsledek je velmi chtěně vykonstruovaný. A svou strukturu staví natolik na odiv, že jí není možné propadnout, ale naopak se na ní musím neustále soustředit a hledat významy a odpovědi dřív, než by bylo nezbytně nutné pro vychutnání děje (který je zcela upozaděn a slouží jen jako důvod motat divákům hlavy). Možná oceňuju některé formální kvality, ale ve výsledku jde o film, který mě nevpouští do sebe, jen chce být obdivován a rozebírán. A já mu na to... říkám ne. Zvlášť když ke konci se odhalí, že za vším tím "machrováním" opravdu vůbec nic není a skončí to na úrovni "všechno byl jen sen"...
kunafix
kunafix
20 052 bodů
6
SPOILERY. Takže jak jsem to pochopil já: týpek měl nehodu a než umřel, tak protože měl tak bujnou fantazii, jak tam kdosi zmínil, vytvořil si z čumilů a zúčastněných úplně nové postavy ve svém světě, ve kterém věděl, že se blíží konec. Možná zemřel hned na místě nehody, možná až časem v nemocnici, ale to není zas tak podstatné. Jestli jsem to pochopil špatně, mám se z toho obviňovat? Ne! Je v tom ještě něco víc? Asi jo, ale dohadovat se mi o tom s nikým nechce - chci kdyžtak jasné vysvětlení tvůrců. Vůbec by mi nevadilo si po skončení filmu pročíst nějakou diskuzi nebo oficiální článek s vysvětlením, ale takové divácké "možná" a "jestli" a "to je přece jasné" není vůbec jasné. Trochu jsem si u toho připadal, jak kdybych sledoval operu - k tomu kdyby nebyl popis děje, tak taky z toho jejich kvílení nepoznáte, o čem to vlastně je. Bylo tam hromada detailů, které mohly, ale nemusely mít význam... a to je možná ten důvod, proč to někdo srovnává s Lynchem. Ta tajuplnost tady tedy je, ale zde mi ta nevědomost poněkud vadí. Líbily se mi ty vizuální hrátky, i když právě to byly první náznaky toho, že tady něco nehraje... nebo že tady hraje právě úplně všechno? Taky se povedl výběr hudby - Angel od Massive Attack se ke scénám ze Peep-O-Rama baru skvěle hodilo.
Sheldon
Sheldon
16 069 bodů
8.5
Těžko uchopitelný snímek, který je pro mainstream naprosto netypický a i z toho důvodu jej kina zřejmě nenasazovala. Myslím si, že ne každý pochopí co tím chtěl básník říci, sledování chce jít trošku autorům na ruku a přistoupit na jejich hru. Herecky je to velkolepé, konec dává více otázek než odpovědí.

Dodatečné informace

Původní název:
Stay (více)
  • USA Hranice života
  • USA Stay
  • USA A Passagem
  • USA El umbral
  • USA Gitme
  • USA Reste
  • USA Stay - Nel labirinto della mente
  • USA Tránsito
  • USA Останься
Premiéra v ČR:
13. 4. 2006
Země původu:
USA
Rozpočet:
50 mil. USD
Tržby:
8,34 mil. USD (celosvětově)
Knižní předloha:
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch