Poslední nádech od utopení. Podmořský boj o přežití nic neokecává a jde po faktech

Recenze: Poslední nádech od utopení. Záchrana potápěče v Severním moři neokecává a jde po faktech
Poslední nádech | Focus Features
Lemons se specializoval na takzvané saturační potápění, které profesionálům umožňuje například svářet ve velkých hloubkách po delší dobu a bez nutnosti opakované dekomprese. Vinou technického selhání se ale mladý potápěč propadne do hlubin po několika minutách strávených podvodními pracemi a jeho záchrana spočívá primárně na bedrech dvou kolegů Duncana Allcocka (Woody Harrelson) a Davida Yuasa (Simu Liu), kteří se nachází v podvodní kapsli a mohou kamaráda vytáhnout, pokud se loď nad nimi vrátí do požadované polohy.
Poslední nádech
Poslední nádech
  • iTunes
65%
Parkinson nastřádal audio a videonahrávky komunikace v době incidentu, což prvně zužitkoval ve chváleném dokumentu Last Breath z roku 2019. Několik záznamů nyní použil také pro hraný film, který má nezpochybnitelné dokumentární kvality. Vložené titulky informují o 20 tisících mílích podmořských kabelů, jež potápěči musí pravidelně udržovat v rámci jedné z nejnebezpečnějších prací na světě. To si uvědomuje i Lemonsova snoubenka, jíž partner v úvodní scéně natěšeně oznámí, že jej vybrali pro ponor v Severním moři. Nemusí se jí vrátit a ví to oba.
Poslední nádech: trailer | Bontonfilm

Až dokumentárně přesný boj o přežití

„Všechno za tímhle poklopem je jenom rozptýlení,“ káže mu už po pár minutách projekce zkušenější Yuasa, když si prohlédne přilepenou fotografii Lemonsovy lásky. V té době už jsou na lodi neprodyšně uzavření v ponorce, kde probíhá několikadenní tlaková adaptace neboli komprese. To se nacházíme teprve ve dvanácté minutě snímku, který trvá devadesát minut – snaží se přitom maximálně zužitkovat každou z nich, neokecávat a přivádět na scénu pouze ty aktéry, kteří události, rámované dusivou časovou tísní, poskytnou opravdu zásadní vklad.
Woody Harrelson je tedy nejprotřelejším potápěčem před závěrečným ponorem – optimistickým, ale přece skleslým z toho, že jej posílají do důchodu o nějakých deset let dřív, než doufal. Ač je tato práce nebezpečná, snadno i díky přepečlivému a striktnímu Davidovi pochopíme, že postavám zajišťuje vášeň a povzbudivou drogu. Na velitelském můstku lodi potom zaujímají výsadnější postavení už jen dva herci – Mark Bonnar přijímá za potápěče odpovědnost, komunikuje s nimi a chová k nim nejlidštější vztah; Cliff Curtis je kapitánem, jenž musí uprostřed silné bouře převzít manuální kontrolu a svou „troškou“ rizika přispět k záchraně.
Poté, co Lemons s Yuasou vstoupí ve 27. minutě do vody, film se začíná odehrávat v reálném čase. Parkinson tak imituje dokumentární techniky a simuluje bezútěšnou situaci hrdiny, jemuž se přetrhlo lano a jehož kolega, tažený vychýlenou lodí, nestihl včas zachytit. Dění se rozprostře mezi můstek, dva neoblomné potápěče v kapsli, kteří odmítají představu, že se vrátí pouze pro mrtvé tělo, a také Lemonse, jenž musí následovat poslední Davidovu radu a vyšplhat se na podmořskou plošinu, odkud spadl. Vyprávění tak čerpá napětí z přepínání mezi různě informovanými hledisky, přičemž postavy na všech úrovních musí splnit nějaký úkol – na můstku se aktivně řeší přechod na manuál, respektive souběžné navrácení lodi do funkčního módu.
Poslední nádech
Poslední nádech
Poslední nádech
Poslední nádech
Poslední nádech

Když chybí emoce

Lemons je nějaký čas pochopitelně v pasivní pozici a chvíli to platí i pro Harrelsona a Liu, kteří musí vyčkávat na řešení z vrchu. V těchto okamžicích se projevuje, že fakticky zaměřený příběh nemá až takový emoční dopad. Zvlášť tehdy, když si vzpomeneme na strhujících Třináct životů, v nichž Ron Howard režíroval vyproštění chlapců z thajské jeskyně. I tam se o hrdinství postarali potápěči, často s vychýleným prahem citlivosti či posuzování rizika – příběh, každým coulem orientovaný na průběh a vnější i osobní faktory incidentu, ale disponoval řadou niterných nuancí, které vháněly do očí slzy.
To Poslední nádech nemá, v devadesáti minutách totiž ušlapává skoro až akademické pole v tom smyslu, že nabízí ideálně srozumitelného průvodce pro natáčení podobných survival příběhů. Nic tu vlastně neabsentuje a nic nepřebývá, k postavám si rychle najdeme cestu a naplňuje nás, když táhnou za jeden provaz a především v případě Davida odhodí profesní ulitu, sloužící jako ochrana před nežádoucím rozptýlením.
Možná ale přece schází plnokrevnější a méně strnulý prolog, který by přes dokumentární čočky nasadil i civilní filtr. Ideálně tak, jak to dokázal Titanic, ačkoli ten strávil budováním zápletky v podstatě tolik času, kolik zabere kompletní projekce Posledního nádechu. Parkinsonův film je na debut absolutně soustředěný a emoční oblouk buduje neokázale, třeba závěrečným Davidovým pohledem na vlastní rodinnou fotografii. I když úplně nezvládne pohltit strojově kalkulovaným vyprávěním, skutečný příběh mu v mizivém časovém úseku poskytl hafo napínavých zápletek a řemeslné provedení nás z něj nikdy nevytrhne. Potřebujete-li zamáznout odpoledne něčím důstojným a samozřejmě také inspirativním, zde se nemůžete nestrefit.
Podívejte se i na žebříček nejlepších filmů podle skutečných událostí.
75%
Třináct životů sice vypravěčsky i emočně strhlo o poznání více, ale také podmořská záchrana jednoho života s kvalitními herci a detailně obeznámeným režisérem nevznikla nadarmo. Skutečný příběh, ač od první komplikace zabral sotva hodinu, si zasloužil odvyprávět bez příkras. A to Poslední nádech, neokázale salutující těm nejméně všedním hrdinům civilizace, bezpečně splnil.
Jakub "lamps" Vopelka
Jakub "lamps" Vopelka