Recenze: Babylon A.D.

Recenze: Babylon A.D.
recenze-babylon-ad-1
Málokdy se před premiérou spustí z úst režiséra „je to příšerný film, rozhodně na něj nechoďte“. Francouzský režisér Mathieu Kassovitz tak však učinil v případě svojí novinky Babylon A.D. a rozhodně nepřeháněl. Jeho hněv na studio Fox je zcela oprávněný. Již z prodloužené verze, která má o 11 minut víc, je patrné, že měl Kassovitz mnohem bohatší vizi. Vizi zpustošené reality, která bude tísnivá svou šedostí a bezútěšností. V Hollywoodu se však báli. A tak udělali z proroka brblajícího prosťáčka.
Nájemný žoldák Thoorop (Vin Diesel) dostává kmotrovskou nabídku, kterou „nelze odmítnout“ – má eskortovat mladou dívku do Spojených států a když tak učiní, podaří se mu získat v USA (kde je na listině teroristů) novou identitu. V opačném případě bude mít problém najít práci. Thooper práci vezme, protože vidina návratu je lákavá, ale bude si muset dát po cestě veliký pozor na svá vlastní záda, neboť všude po světě vládnou nepokoje.
recenze-babylon-ad-2
Zní to tak trochu jako Potomci lidí. A při prvním zkoumání to tak i vypadá – málomluvný hláškující hrdina v hlaví roli, dívka coby předmět obchodu, jejíž cenu pochopíme až v průběhu děje, všude nějací ti nepřátelé, kteří jsou „zásilce“ na stopě a společnost ve futuristickém rozkladu. Myšlenka tu je, najde se i pár zajímavých futuristických prvků a mezi tím vším se vznáší obrovské WTF, které tam dosadilo studio. Nejsem si úplně jistý tím, jaký mají studia problém s futuristickou látkou obsahující zpustošenou realitou, ale Potomci lidí propadli díky zpackané kampani, Já, legenda utrpěla zásahem producentů, kteří chtěli jasnější konec (k jejich štěstí se to nepodepsalo na tržbách) a Babylon A.D. doplatil na celé čáře.
recenze-babylon-ad-3
Původní myšlenka byla ta, že se vezme šikovný Francouz Mathieu Kassovitz (Purpurové řeky, Gothika) a natočí Rkové futuristické scifi s myšlenkou a řadou efektních akčních scén. Kassovitz si napsal scénář, dostal (poměrně střízlivý) rozpočet a začalo se natáčet. Po nějaké době se studiu nelíbilo tohle a tamto a scénář se přepisoval proti Kassovitzově vůli. Nebyly potřebné prostředky na natáčení a tak Kassovitz nemohl natočit scény podle svých představ a aby toho nebylo málo, nakonec nedostal ani právo finálního střihu. Jeho 160 minutový drsný filmový monument přišel studiu příliš „brain needed“ a tak přišel jiný střihač, z Rka se stalo PG13 a všechno přestalo dávat smysl. Z plánované promyšlené akční scifi zbylo tupé torzo, které samotný režisér přirovnal ke špatné epizodě seriálu 24 hodin
recenze-babylon-ad-4
Ne že by se na Babylon A.D. nedalo dívat. Pořád je to docela přijatelné akční béčko, na které se slušně kouká, neboť Kassovitz umí točit hezké obrázky. I těch několik málo skromných záběrů na futuristické město  díky němu působí dobře. Taková akční scéna v Aljašce je dokonce vynikající, i když je vykradená z xXx. Netuším, jak to mělo vypadat původně, ale aktuální výsledek je akční béčková jednohubka, která rezignovala na děj i na velkolepější akční scény a vinou toho upadne v zapomnění. A je to škoda minimálně pro vynikajícího Diesela v hlavní roli, kterému podobné role zkrátka dokonale sedí. Snad vyjde původní režisérský sestřih, který by ukázal Kassovitzovu vizi.

Uniká mi smysl toho dát tak potencionálně silnou látku do něčích rukou, ujasnit si její zpracování a pak (po začátku natáčení) plácat přes prsty a nakonec ještě vše přestříhat tak, aby výsledek pokud možno dával co nejmenší smysl. Twist známý z traileru „uvědomil jsem si to v den, kdy jsem zemřel“ je milý a je vlastně tím jediným skutečným scenáristickým oživením celého filmu. Jinak je tu naprosté dějové vakuum, sice slušně obsazené a docela hezky nasnímané, ale strašně divně poskládané do jednoho celku.
Hodnocení: 50%