Nejmrazivější horor roku je tady. Po jeho zhlédnutí si dvakrát rozmyslíte jít do sklepa

Barbar | 20th Century Studios
Barbar je hororový debut jednačtyřicetiletého herce a režiséra Zacha Creggera, který pro recenzenty představuje tvrdý oříšek – spadá totiž mezi hrstku výjimečných snímků, o nichž se před zhlédnutím vyplatí nic nezjišťovat a spolehnout se na moment překvapení. Temný žánr využívá k nečekané tematizaci sexuálního násilí a opakovaně překrucuje divácká očekávání, když původně tradiční příběh o tajemném obydlí rozvíjí v působivou satiru zkažených mravů mužů.
Vše začíná momentem, kdy mladá žena v tísni neochotně vstupuje do domu obývaného neznámým mužem. Obydlí na zuboženém předměstí Detroitu si Tess (Georgina Campbell) rezervovala na noc, jenže chyba v systému umožnila souběžnou rezervaci také Keithovi (Bill Skarsgård). Tess ví, že je hostiteli vydána napospas, ale Keith vystupuje zdvořile a spí na gauči, kdežto noční návštěvnici přenechá postel. Přesto v nás společně s hrdinkou hlodá směrem k cizinci varování, které se promění v křik, když Tess ve sklepě objeví tajný průchod do nefalšovaného pekla.

Trailer: Barbar

Barbar
Nijak originální výchozí situace je ale pouze součástí partie, kterou Cregger hraje s publikem až do poslední vteřiny stominutového filmu. Tam, kde by většina hororových povídek vrcholila, Barbar teprve začíná se svou argumentací a vyprávění přesměrovává na jiné postavy, ba dokonce i do minulosti.
Jestliže v aktuální sérii Netflixu Vidím vás vypadá rodinné stěhování jako noční můra, v porovnání s Barbarem jde o neškodný dokument o viktoriánské architektuře. Cregger démonizuje obavy každé ženy, která se sama ubytovává v neznámém prostředí. Zpočátku podprahová tísnivá aura přerůstá v otevřené obavy, když za denního světla spatříme opuštěná a rozpadající se okolní stavení.
Aby našponoval napětí, prvních čtyřicet minut snímek šetří s distribucí důležitých informací (má takzvaně nízkou komunikativnost s publikem). Tess směřuje do Detroitu na pracovní pohovor, ale jeho obsah tvůrce nezajímá. Podobně jako Tess ignoruje úsečné rady, jimiž ji kolegyně nabádá k chvatnému odjezdu z předměstí. Notnou část příběhu si připadáme jako v tajuplné povídce Stephena Kinga, v níž se nejprve hromadí úzkost a podezření, načež do zdánlivě bezpečné reality začínají zasahovat nadpřirozeně formované síly.
Bill Skarsgård
Barbar | 20th Century Studios
Ve městě Derry v románu To se tyto síly ukrývají ve spletité kanalizaci, v Barbarovi máme hrůzný sklep. Ale reference na Kinga, duchařské horory plné nočního vrzání a skrytých chodbiček nebo na found footage horory jako [Rec], v nichž zlo číhá v neproniknutelné temnotě, slouží opět jen jako oddalování skutečných tvůrčích záměrů a směřování příběhu.
Opravdovými monstry jsou v Creggerově snímku na pohled neškodní, ale v nitru nevypočitatelní, zbabělí a sexuchtiví muži. Delší dobu zapadlá ikona několika kultovních hororů Justin Long (Jeepers Creepers, Mroží muž) zde sehrává významnou a svou možná nejlepší roli sitcomového herce AJ, jehož kolegyně právě obvinila ze sexuálního zneužití a shoda okolností jej přivede až do daného domu. Ač se jeho charakter a linie zpočátku jeví jako vybočující a narušující rytmus i atmosféru, AJ se stává klíčem k pochopení alegorie o mužské hrůzovládě nad životy žen, jimž se i sny o mateřství mohou proměnit v cosi strašného.
Snímek místy není úplně důsledný v tom, jak mísí ryze hororové motivy se symbolismem a sociální kritikou. Její ztělesnění, které číhá ve sklepě, tudíž vyznívá až moc nerealisticky a odtrženě od jinak strohého vykreslení skutečného světa. Scénář občas sklouzává k paranoidnímu nádechu a příliš ledabyle odbývá některé podivné souvislosti – celé okolí jako by vědělo, co se v jediném nezborceném domě uprostřed zničené čtvrti odehrává, ale nechalo Tess na holičkách. Což na druhou stranu zapadá do satirických záměrů, kdy i policie odvrací zrak a umožňuje zlu přetrvávat a růst.
Nízkonákladový Barbar, distribuovaný společností 20th Century Studios s rozpočtem 4,5 milionu dolarů, ostatně těží z partie o několika charakterech a z předpokladů, že publikum zná základní hororová schémata a nechá se jimi předčasně strhnout. Pokud chce zpočátku nenápadně znepokojovat, daří se mu to. Když se rozhodne vyděsit, má nás rovněž v hrsti – takto napínavý sestup do neznáma, kdy už první místnost za tajnými dveřmi naplní ty nejhorší obavy, nepamatuji.
A když překleneme stručný flashback a propracujeme se k finálnímu zúčtování, vše do sebe zapadne tak dobře, že jediným rozumným východiskem jsou v dané chvíli myšlenky na další zhlédnutí. To nám totiž dovolí sledovat zase trochu jiný film. Není divu, že svůj rozpočet na tržbách takřka zdesetinásobil.
Georgina Campbell
Barbar | 20th Century Studios
Barbar zapadá spíše do tvorby nezávislého studia A24, která zahrnuje podobně originální a nepoddajné horory jako Slunovrat, X nebo Men. Jedná se o odvážné využití žánrových klišé pro potřeby silného sdělení, v němž krvavé hororové finále kráčí ruku v ruce s dojemným prozřením publika i protagonistky.
Někdo možná pointu odhadne už v průběhu filmu, ale Cregger ji umně maskuje, navrch baví napínavými atrakcemi, výbuchy násilí a blíže nepopsatelnou jemnocitnou morbiditou, s níž řeší ta nejzávažnější společenská témata. Ne nadarmo si mnozí spojují sklepy primárně s případem Josefa Fritzla, nikoli se skladištěm pro zavařovačky.
hodnocení: 85 %

Kinolog: Největší monstra na světě jsou muži, říká tento šílený horor

Tato recenze je trochu výjimečná. Vznikla úplně spontánně bez scénáře a obsahuje spoilery, jak film dopadne. Vzhledem k tomu, že ale hodně lidí tápe, co měl konec znamenat, snad bude užitečná.