Šestá série Expanze je uspokojivým závěrem vynikající vesmírné sci-fi. Seriál by si přesto zasloužil pokračování

Expanze (2015-2021) | Amazon Prime Video
Představitelé Země, Marsu a posádka Rosinanty v čele s Holdenem (Steven Strait) pokračují ve válce proti teroristovi Marcovi Inarosovi (Keon Alexander), jemuž se povedlo spojit většinu frakcí lidí z Pásu a postavit se tak svým letitým utlačovatelům. Nadále posílá asteroidy na Zemi, aby svým nepřátelům co nejvíce uškodil. Cílem Holdena, jeho týmu a všech spojenců je zastavit nenávistného a nelítostného Inarose jednou provždy.

Trailer: Expanze, 6. série

Expanze
Šestá série Expanze přímo navazuje na události té předchozí. Aktuální sezóna se však od všech předchozích liší ve dvou zásadních ohledech. Má pouhých šest epizod (předešlé měly vždy minimálně deset) a jde o (dosavadní) závěr celého seriálu.
Naprostá většina děje se stejně jako v minulé řadě točí okolo boje s Inarosem. Tomu už jeho obří moc a sláva, které si u krajanů vydobyl svými úspěchy ve válce s lidmi ze Země a Marsu, naplno stouply do hlavy. Přestože svoje tažení halí do ušlechtilých tezí o boji za svobodu a proti útisku, je stále zřejmější, že mu jde hlavně o vlastní prospěch. Jeho krutost a bezcitnost nabývá stále zřetelnějších obrysů – nezasáhne ho ani ztráta těch nejbližších a pro svou věc je ochotný bez zaváhání obětovat prakticky kohokoliv. Dle očekávání se ale začíná naplno rýsovat konflikt mezi ním a jeho stále ještě idealistickým a dobrosrdečným synem Filipem (Jasai Chase Owens), jenž v otci postupně přestává vidět velkého národního hrdinu.
Expanze
Keon Alexander | Amazon Prime Video
Ostatní hlavní postavy a jejich vztahy už však proti těmto dvěma nemají tolik prostoru a hlavně patřičný emocionální dopad. Holden, Naomi (Dominique Tipper) a Amos (Wes Chatham) po náhlé smrti Alexe (Cas Anwar) na konci páté řady mají nyní na palubě novou posilu, uprchlou vězeňkyni Clarrisu Mao (Nadine Nicole). Mezi ní a Naomi panuje lehká animozita, jelikož se Naomi těžko vzpamatovává z Alexovy smrti. Nejde však o nikterak významný konflikt. K ústřednímu týmu se tentokrát naplno připojí i největší drsňačka z Marsu, elitní bojovnice Bobbie (Frankie Adams). Její charakter se sice nikam zásadně neposune, sledovat ji je ale opět zábava. A to nejen ve chvílích, kdy si oblékne svou exkluzivní zbroj.
Expanze
Jasai Chase Owens | Amazon Prime Video
Klíčovým se ukáže pouto mezi dvěma jinými stálými postavami – protřelou představitelkou Země Chrisjen Avasaralou (Shohreh Aghdashloo) a Caminou Drummer (Cara Gee), nejvýraznější Inarosovou oponentkou z řad lidí z Pásu. Přestože obě silné a vlivné ženy k sobě mají kvůli desítkám let vypjatých vztahů mezi svými národy daleko, vzájemná touha zastavit společného nepřítele napomůže k alespoň částečnému napravení mnoha dávných křivd a nepřátelství.
Expanze
Shohreh Aghdashloo | Amazon Prime Video
Ve všem podstatném se šestá řada nese v podobném duchu jako pátá. Přestože se většina scén odehrává ve vesmírných korábech či na cizích planetách, ani tentokrát nemají hlavní slovo akční pasáže a opulentní trikové sekvence. Obojího se sice opět dočkáme (hlavně v poslední epizodě), i tentokrát jde ale spíše o povinné pozlátko, do nějž je zaobalen poutavý a dostatečně propracovaný scénář.
Expanze
Cara Gee | Amazon Prime Video
V první půlce řady hraje prim zápletka se zničením lodi, jejímž prostřednictvím Inaros naviguje obří asteroidy na Zemi. Druhá už se zaměřuje přímo na boj všech spojenců proti jeho Svobodnému námořnictvu. Zásluhou zkrácení série skoro na polovinu má děj o něco brysknější tempo než předchozí dvě řady, na druhou stranu je ale i dost přímočařejší, méně překvapivý a obsahuje menší počet strhujících a památných momentů. Jako rozloučení s podmanivým světem a jeho sympatickými hrdiny ale funguje přinejmenším uspokojivě.
Expanze
Nadine Nicole | Amazon Prime Video
Přestože je ale šestá série poslední, o definitivní a jednoznačný konec vesmírné ságy se rozhodně nejedná. Jasným dokladem je linie odehrávající se na jedné z prstencových planet, kde místní osadníci začínají čelit nové potenciální mimozemské hrozbě. Jde přitom o pouhý rozjezd další velmi slibné zápletky. Knižní série, z níž seriál vychází, zahrnuje totiž ještě dva díly, které nebyly zfilmovány.
Seriál vznikal nejprve pro kanál Syfy, ten se ho však rozhodl po třech sériích ukončit. Následně ho převzal Amazon, jenž se zavázal k natočení dalších tří řad. A dle dosavadních zpráv žádné aktuálně nechystá. Stále je zde ale možnost, že se zadaptování zbylých knih chopí jiná streamovací služba či televizní stanice. Osobně bych to velmi ocenil.
hodnocení: 70 %
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.