V srdci moře: Režisér Šifry mistra Leonarda posílá Thora do rozbouřených vod

V srdci moře (Cillian Murphy a Chris Hemsworth) | Warner Bros.
Chris Hemsworth
V srdci moře (2015)
Celá ta struktura mi přišla poněkud zbytečně překombinovaná. Jen proto, abychom mohli vidět Melvilla (fousatý Ben Whishaw), musíme vydržet šedesátiletého mrzouta nad hrobem, který navíc tvrdí, že mu v roce 1820, tedy o 30 let dříve, bylo pouhých 14 let...? A z jeho úst poslouchat příběh, jehož dobrá polovina pozůstává ze scén, u kterých ten stařec (tehdy hoch) vůbec nebyl...? Opravdu mi uniká, proč to tvůrci takhle zbytečně komplikovali a nenatočili prostě story o Hemsworthovi, jeho kapitánovi a vorvaňovi.
Pokud jste náhodou Moby Dicka četli, pak vás asi bude zajímat, že tento příběh nemá s knihou skoro nic společného. Což neznamená, že je nezajímavý.
Film je o tom, jak spolu na palubě Essexu soupeří zkušený Hemsworth a nezkušený kapitán, posléze k sobě najdou jakousi vzájemnou úctu, a společně se musejí utkat s nepřízněmi života na moři, což zdaleka není jen naštvaný megasavec, ale také ostré slunce, nedostatek jídla a vody, nedostatek nepotopených lodí a touha vrátit se s dostatečně drahocenným nákladem...

V srdci moře: 3. trailer | Warner Bros.
Dozvíte se docela slušnou porci faktických informací o tom, jak a proč se tehdy velryby (a spol.) lovily. Dozvíte se, jaké to je, být dlouhé týdny na člunu uprostřed moře bez jídla a pití. A přibližně uprostřed toho všeho zažijete asi 15 minut vzrušujícího, brutálního lovu. To všechno ve velmi slušné výpravě, s velmi slušnými triky, s kvalitními herci a kvalitní hudbou, kvalitně imitující Hanse Zimmera.
Zní to, jako kdybych nebyl příliš nadšený? Správně, nebyl jsem. Je možné, že to takhle nějak doopravdy bylo, ale není to příběh dostatečně filmově dramatický na to, abych se na něj chtěl dvě hodiny dívat, a přitom je plný tolika hollywoodských klišé, že se mi jeho "realističnosti" nechce moc věřit.
A ten melodramatický "obal" (vyprávění starého námořníka) je opravdu zcela zbytečný.
Samozřejmě, pokud vás rajcují věty jako "Napněte druhou kosatku na třetí měchačku a vyštosujte ráhnoví do pudele, ale zadem!", tak budete o dost nadšenější, než já.
Hodnocení: 70%