Psycho změnilo přístup ke spoilerům a chození do kina. Hitchcock hrozil opozdilým divákům

Psycho změnilo přístup ke spoilerům a chození do kina. Hitchcock hrozil opozdilým divákům
Psycho | Paramount Pictures
V době uvedení snímku, tedy v roce 1960, totiž diváci a divačky často chodili do kina s velkým zpožděním či jen na určité pasáže filmu. Cena lístku se na přelomu 50. a 60. let pohybovala kolem 70 centů, což lze se započtením inflace přepočítat na více než šest dolarů. Dnes ale lístek do kina v USA stojí přes deset dolarů. Dříve šlo tedy rozhodně o lidovější a širokým masám dostupnější zábavu.
Psycho
Psycho
86%
I proto si filmoví fanoušci vybírali, s čím chtějí trávit čas a vůči promítaným snímkům necítili závazek, že by jej museli sledovat celou dobu od začátku do konce. Leckdo chodil do kina prostě ve chvíli, kdy se to jemu či jí hodilo, a jelikož se spousta filmů v sále promítala pořád dokola, nebyl to obvykle až takový problém. Když člověka snímek zaujal, prostě po jeho konci chvilku počkal na začátek dalšího promítání a rázem se tak dozvěděl vše, co mu uteklo.
Psycho
Psycho | Paramount Pictures
Z dnešního pohledu jde o hodně zvláštní přístup, který navíc není vůbec kompatibilní s žánrem mysteriózních filmů, u nichž je poměrně problematické, pokud se dozvíme finální rozuzlení dříve než počáteční rozdání karet. Hitchcokovi se tento princip chození do kina nelíbil i z toho důvodu, že představitelka Marion Crane Janet Leigh byla promovaná jako hlavní hvězda filmu – ačkoli se ikonickým způsobem stane obětí Normana Batese už na konci první třetiny. Režisér proto v trailerech i celé kampani k filmu trval na tom, že diváci a divačky musejí přijít do kina včas a sledovat dílo úplně od začátku.
Kinaři toto nařízení zpočátku nechtěli respektovat, ale z Psycha se stal divácký hit a lidé stáli dlouhé fronty, aby provokativní snímek mohli (včas) vidět. Tato strategie navíc přitahovala pozornost sama o sobě, neboť díky ní získalo dílo punc něčeho speciálního. Ve Spojených státech se proto po úspěchu Psycha toto pravidlo začalo zavádět i u dalších titulů a i dnes leckterá tamější kina přestávají prodávat lístky půl hodiny před začátkem promítání, aby to opozdilcům nikterak neulehčovala.
Plakát k Psychu
Plakát k Psychu | Getty Images
Právě díky Psychu tedy americká kina začala pečlivěji a výrazněji uvádět začátky promítání, což dobře fungovalo i u jiných titulů. Návštěva kina se rázem stala událostí, kterou bylo potřeba trochu plánovat, což umocňovalo divácký zážitek. Oproštění se od režimu neustálého promítání téhož filmu dokola navíc umožnilo zaměstnancům kina po představení uklidit nepořádek a nechat odpočinout promítačku. V důsledku tedy tento nový systém, zpočátku spojený s velkými plakáty s přísným Hitchcockem poklepávajícím na své hodinky, vyhovoval publiku i kinařům a dlouhodobě změnil způsob sledování filmů v kině.
Slavné Psycho je ke zhlédnutí na platformě SkyShowtime, kde podobně přísná pravidla dodržovat rozhodně nemusíte. Podívat se můžete i na náš žebříček nejlepších mysteriózních filmů.
Zdroje: ScreenRant, Collider