Recenze: Trans - mysteriózní kriminálka, oscarový režisér a hypnóza v hlavní roli

Trans / James McAvoy | Fox Searchlight Pictures
V Trainspottingu vylíčil tragikomický život mladých narkomanů tak, že se stal generační výpovědí. V Pláži (2000) zase nechal vyniknout cukrkandlového hezounka Leonarda DiCapria v poněkud drsnější, civilnější roli. Vyznavače sci-fi žánru potěšil snímkem Sunshine (2007). S Milionářem z chatrče (2008) si sáhl na Oscara a kdyby mu to povaha dovolila, mohl být díky úspěšnému olympijskému ceremoniálu šlechticem. Ještě před londýnskými hrami začal Danny Boyle režírovat krimi thriller Trans.
James McAvoy
James McAvoy v roli Simona. Za jeho pochroumanou psychikou stojí krádež obrazu. | CinemArt
Děj filmu je prostý. Simon (James McAvoy) odcizí během aukce cenný obraz Francisca Goyi. Během rozepře s Franckem (Vincent Cassel), dalším z kumpánů, schytá úder do hlavy a ztratí paměť. Franck chce obraz za každou cenu, ale když ani mučení Simonovi vzpomínky nevrátí, uchýlí se k netradičnímu kroku. Do případu zatáhne hypnoterapeutku Elizabeth (Rosario Dawson).
Rosario Dawson
Trans Dannyho Boylea a femme fatale 21. století. | CinemArt
Kostky jsou vrženy. Osudová žena se stane středobodem dění. A Simon? Ten neví, kde mu hlava stojí. Podobně jako divák. Hra na kočky a myši může začít.

Trailer k filmu Trans:

Trans trochu připomíná Nolanův Počátek. Nebo Prokletý ostrov (2010) Martina Scorseseho. Pravda, nepůsobí tak velkoryse výpravně, hudba jen občas prvoplánově tranceuje/hypnotizuje a sem tam se vyskytne drobný logický lapsus v ději. Navíc Boyleova novinka ve své 101 minutové stopáži chvilkami nudí, uspává. Téma hypnózy je pojato poměrně povrchně. Elizabeth Simona usadí do křesla, řekne, aby zavřel oči, a během chvíle ho uvede do stavu hlubokého spánku/transu. Osobně jsem hypnózu nikdy nepodstupoval, ale řekl bych, že takhle jednoduché to nebude. Přestože je Simon dle slov terapeutky "mimořádně citlivý jedinec".
Vincent Cassel
Vincent Cassel coby Franck, nekompromisní šéf lupičské party. I on postupem času ztrácí jistotu. | CinemArt
Herecké trio vybral Boyle na jedničku. James McAvoy, Vincent Cassel a hlavně doposud do vedlejších rolí upozaďovaná Rosario Dawson coby vamp vládnoucí hypnózou střídají nálady tak, že si nebudete jistí, kdo je tu "dobrý", kdo "špatný", kdo ukřivděný a kdo takzvaně na koni. Bude to vystrašený Simon (McAvoy), rázný Franck (Cassel) nebo na první pohled nezaujatá Elizabeth (Dawson)? Jaká byla Simonova motivace obraz ukrást? Proč došlo ke konfliktu s Franckem? A jakou roli v příběhu hraje mahagonová kráska Elizabeth? Nebudeme spoilerovat, přesvědčte se sami.
Danny Boyle, Vincent Cassel
Danny Boyle natáčel i v katedrále Ronchamp. | CinemArt
Trans sice není převratným snímkem, ani originálním dílem, jedná se ale o prvotřídní filmařinu. Natáčelo se ve skvělých lokacích (kaple Ronchamp, kterou navrhl ikonický architekt Le Corbusier, si dechberoucím způsobem pohrává se světlem), film má - v dobrém slova smyslu - patřičně psychotickou atmosféru, klipovitý střih a švih. Pro nejednoho diváka toho ale bude příliš. Překombinovaný, natahovaný scénář spolu s nevýraznou hudbou hodnocení srážejí. Film se navíc místy ne zrovna drží svého žánru, někdy vás donutí se uchechtnout a nebrat ho tak vážně. Herečka Rosario Dawson nicméně může očekávat přísun kvalitních zakázek. Má na to.
Hodnocení: 65%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.