Recenze: Trans - mysteriózní kriminálka, oscarový režisér a hypnóza v hlavní roli

Recenze: Trans - mysteriózní kriminálka, oscarový režisér a hypnóza v hlavní roli 15 obrázků v galerii
Trans / James McAvoy | Foto: Fox Searchlight Pictures
Dnes večer si můžete v televizi pustil film oscarového Dannyho Boylea, který měl v úmyslu natočit před hojně citovaným Trainspottingem (1996). Trans vstoupil do českých kin před pěti roky, v hlavních rolích se představil nevyzpytatelný James McAvoy, svůdná hypnoterapeutka a komplikovaný scénář. Znovu publikujeme recenzi z roku 2013, kdy měl Trans premiéru.

V Trainspottingu vylíčil tragikomický život mladých narkomanů tak, že se stal generační výpovědí. V Pláži (2000) zase nechal vyniknout cukrkandlového hezounka Leonarda DiCapria v poněkud drsnější, civilnější roli. Vyznavače sci-fi žánru potěšil snímkem Sunshine (2007). S Milionářem z chatrče (2008) si sáhl na Oscara a kdyby mu to povaha dovolila, mohl být díky úspěšnému olympijskému ceremoniálu šlechticem. Ještě před londýnskými hrami začal Danny Boyle režírovat krimi thriller Trans.

James McAvoy v roli Simona. Za jeho pochroumanou psychikou stojí krádež obrazu. | Foto: Cinemart

Děj filmu je prostý. Simon (James McAvoy) odcizí během aukce cenný obraz Francisca Goyi. Během rozepře s Franckem (Vincent Cassel), dalším z kumpánů, schytá úder do hlavy a ztratí paměť. Franck chce obraz za každou cenu, ale když ani mučení Simonovi vzpomínky nevrátí, uchýlí se k netradičnímu kroku. Do případu zatáhne hypnoterapeutku Elizabeth (Rosario Dawson).

Rosario Dawson v životní roli hypnoterapeutky Elizabeth. Věřit nemůže nikomu. Ani sama sobě? | Foto: Cinemart

Kostky jsou vrženy. Osudová žena se stane středobodem dění. A Simon? Ten neví, kde mu hlava stojí. Podobně jako divák. Hra na kočky a myši může začít.

Trailer k filmu Trans:

Trans trochu připomíná Nolanův Počátek. Nebo Prokletý ostrov (2010) Martina Scorseseho. Pravda, nepůsobí tak velkoryse výpravně, hudba jen občas prvoplánově tranceuje/hypnotizuje a sem tam se vyskytne drobný logický lapsus v ději. Navíc Boyleova novinka ve své 101 minutové stopáži chvilkami nudí, uspává. Téma hypnózy je pojato poměrně povrchně. Elizabeth Simona usadí do křesla, řekne, aby zavřel oči, a během chvíle ho uvede do stavu hlubokého spánku/transu. Osobně jsem hypnózu nikdy nepodstupoval, ale řekl bych, že takhle jednoduché to nebude. Přestože je Simon dle slov terapeutky "mimořádně citlivý jedinec".

Vincent Cassel coby Franck, nekompromisní šéf lupičské party. I on postupem času ztrácí jistotu. | Foto: Cinemart

Herecké trio vybral Boyle na jedničku. James McAvoy, Vincent Cassel a hlavně doposud do vedlejších rolí upozaďovaná Rosario Dawson coby vamp vládnoucí hypnózou střídají nálady tak, že si nebudete jistí, kdo je tu "dobrý", kdo "špatný", kdo ukřivděný a kdo takzvaně na koni. Bude to vystrašený Simon (McAvoy), rázný Franck (Cassel) nebo na první pohled nezaujatá Elizabeth (Dawson)? Jaká byla Simonova motivace obraz ukrást? Proč došlo ke konfliktu s Franckem? A jakou roli v příběhu hraje mahagonová kráska Elizabeth? Nebudeme spoilerovat, přesvědčte se sami.

Danny Boyle natáčel i v katedrále Ronchamp. | Foto: Cinemart

Trans sice není převratným snímkem, ani originálním dílem, jedná se ale o prvotřídní filmařinu. Natáčelo se ve skvělých lokacích (kaple Ronchamp, kterou navrhl ikonický architekt Le Corbusier, si dechberoucím způsobem pohrává se světlem), film má - v dobrém slova smyslu - patřičně psychotickou atmosféru, klipovitý střih a švih. Pro nejednoho diváka toho ale bude příliš. Překombinovaný, natahovaný scénář spolu s nevýraznou hudbou hodnocení srážejí. Film se navíc místy ne zrovna drží svého žánru, někdy vás donutí se uchechtnout a nebrat ho tak vážně. Herečka Rosario Dawson nicméně může očekávat přísun kvalitních zakázek. Má na to.

Hodnocení: 65%

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.

Ankety