Souboj cti: Spider-Man vs. The Amazing Spider-Man - kdo je víc?

Kolo 1: Recenze

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic
Přestože na to fanoušci restartu rádi zapomínají (případě škodolibě špiní odkaz Sama Raimiho), první dva díly patřily a patří k nejlépe hodnoceným komiksovým filmům vůbec. V rámci amerických kritik jednička trhla 89% a dvojka dokonce 93%! The Amazing Spider-Man se musí spokojit se 74%, což samozřejmě není málo, ale za výše zmíněnými přeci jen zaostává. Pokořuje akorát trojku, která dosáhla na 63%. Podobná čísla se nesou i v české kritice. Raimiho jednička za 82%, dvojka za 83%, trojka za 67% a nový Spider-Man 74%. Zprůměrovaně je na tom starší pavouček u kritiky lépe.

Vítěz 1. kola: Původní trilogie

Kolo 2: Diváci

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-1
Je to o prsa, ale zatím vyhrává nováček. Na IMDB si původní trilogie vede od 6.3 z 10ti (trojka) přes 7.4 (jednička) až po 7.5 (dvojka). The Amazing Spider-Man je na tom přesně o chlup lépe - má 7.6. Aktuálně ho tedy lze označit za vítěze. Je ale velmi pravděpodobné, že během následujícího roku se pod první dva díly zhoupne. Původní filmy mají každý něco okolo čtvrt milionu hodnocení, restart má zatím 50 tisíc. Jak se bude počet hodnocení zvětšovat, číslo se zmenší (tak už to prostě chodí, že postupem času favorizované novinky o něco spadnou). Takže ano: Nyní je The Amazing Spider-Man u diváků za vítěze. Příští rok tomu ale nejspíš bude jinak.

Vítěz 2. kola: The Amazing Spider-Man

Kolo 3: Tržby

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-2
Obrácená situace z předchozího bodu. Prozatím vládnou původní filmy a je pravděpodobné, že v rámci amerických tržeb tomu tak i zůstane - jednička svého času vydělala ohromných 400 milionů, což restart nemá šanci zvládnout (a dost možná se nedotáhne ani na dvojku / 373 / a trojku / 336). Celosvětově ale nový pavouček překvapuje ohromným nasazením. Po pár týdnech má na kontě půl miliardu, přičemž nejúspěšnější trojka vydělala "jen" 890 milionů. Pokud restartu vydrží dech, bez problémů tuhle hranici pokoří.

Vítěz 3. kola: Původní trilogie

Kolo 4: Záporáci

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-3
Už v původní trilogii jsme měli Dr. Connorse, jeho slizkého alter-ega jsme se ale dočkali až v restartu. A je to zklamání. Ze zajímavé postavy s vnitřním konfliktem se stal nevýrazný pomatenec, který náhodně mění nálady i motivace. Původní trilogie měla mnohem lépe vykreslené záporáky (pravda, trojka kulhá) a nabídla památnější střety (ta nejvýbušnější z restartu jen opisuje z Raimiho dvojky). V rámci záporáků je jasným vítězem stará trilogie.

Vítěz 4. kola: Původní trilogie

Kolo 5: Představitel hlavní role

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-4
Patová situace. Každá postava, i přes téměř identický základ, má úplně jiný styl. Maguireův hrdina byl větší geek, lépe zapadal do naivní atmosféry komiksu a byl podobně překvapivou volbou jako Michael Keaton v původním Batmanovi (1989). Andrew Garfield je podstatně vděčnější typ a tvůrci mu dávají mnohem víc cool auru (má brilantní mysl, jezdí na skatu, hned sbalí holku atd.). Stejná postava, rozdílné uchopení a obojí má něco do sebe. Nemá smysl jednoho srážet na úkor druhého. Dva výborní herci dostali každý jiné zadání a podle toho to vypadá. Někomu vyhovuje jedno a jinému druhé.

Vítěz 5. kola: Remíza

Kolo 6: Příběh

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-5
Nejcitelnější rezerva restartu. Původní Spider-Man působil dokonale kompaktně, vše mělo své místo a to se povedlo do jisté míry udržet až do finále (trojku podrazilo především to, že tvůrci nahnali do ringu moc padouchů). Nový Spider-Man se sice ohání temnějším příběhem a drsnější atmosférou, ale vyjma jedné okousané krysy a mystéria okolo smrti rodičů se žádná revoluce nekoná. Restart víceméně opakuje schéma jedničky, přičemž jsou často patrné dotáčky, které natáčení provázely (postavy náhodně mění chování i motivace, rozehraná situace vyšumí - třeba zmutovaní vojáci).

Vítěz 6. kola: Původní trilogie

Kolo 7: Akce

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-6
Marc Webb je silný v romanci a budování vztahů, čemuž je očividně nový Spider-Man podřízený. Jakkoli je akce na mostě výborná a konec slušný, nic z toho se nemůže rovnat střetu s Green Goblinem z jedničky či vlakovou / mrakodrapovou akcí ve dvojce. Raimi je přeci jen v akci kovanější, díky čemuž mu producenti povolili větší míru akčních přeletů a efektních zpomalovaček. Nový Spider-Man akci upozadil, což samozřejmě není nutně špatně, ale k čemu se pak ohánět 3D, když ho nemáte kde pořádně využít?

Vítěz 7. kola: Původní trilogie

Kolo 8: Romance

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-7
S tímhle nemá nová verze sebemenší problém. Pokud působí nejistě ve vykreslení záporáka a má pochybné uchopení hlavní postavy (všimněte si, že vše zlé ve filmu de facto způsobí hlavní hrdina!), romance mezi Peterem Parkerem a Gwen je jednoduše výborná. Křehká, nenásilná, s nadhledem podaná. Původní Spider-Man má učebnicovější přístup a přestože se může ohánět "polibkem roku", na svěží podání nového filmu přeci jen už nestačí.

Vítěz 8. kola: The Amazing Spider-Man

Kolo 9: Humor

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-8
Ano, The Amazing Spider-Man má hned několik sympaticky nahláškovaných scén, kdy se tvůrci nebojí shodit sami sebe. Jenže původní trilogie nabídla někoho, kdo je zkrátka nepřekonatelný: J. Jonah Jameson. Šéf plátku Daily Bugle, který se snaží za každou cenu dostat Spider-Mana na vrchol listu veřejných nepřátel, je zkrátka legendary postava! Co hláška, to perla hodná zápisu do zlatého fondu. Nemalé zásluhy je třeba připsat J.K. Simmonsovi, který si postavu opravdu vychutnal. Škoda, že se pro něj nenašlo místo v novém filmu. Zájem měl, ale studio se rozhodlo Jamesona vyřadit.

Vítěz 9. kola: Původní trilogie

Verdikt:

souboj-spider-man-vs-the-amazing-spider-man-kdo-je-vic-9

Původní trilogie vs. The Amazing Spider-Man

7:3

Nový Spider-Man rozhodně není špatný a určitě mu nelze zazlívat úspěch (je jenom dobře, že fenomén žije dál). Jakmile ale dojde na přímý střet s původní trilogií, jeví se tenhle mladý restart trochu zbytečný a fanouškům Raimiho verze nemá co nabídnout. Coby příslib do budoucna určitě funguje, to "pravé pavoučí" se ale ukázat nepovedlo. V tomhle i po letech stále kraluje originál.

Celkový vítěz: Původní trilogie