Jack Ryan se ve třetí sérii prohání Prahou a tlachá s českou prezidentkou o spiknutí Ruska

Jack Ryan | Amazon Prime Video
Když je Jack Ryan nasazený jako vyšetřovatel pro CIA v Římě, dostane tip, že projekt Sokol, tajný plán na obnovení sovětského impéria, který byl před desítkami let ukončen, znovu ožívá. Jack se vydává na misi, jejímž cílem je ověřit zpravodajské informace, ale protože mu nikdo nevěří, věci se rychle zvrtnou a v důsledku toho je neplánovaně zapletený do většího spiknutí.
Předchozí dvě série Jacka Ryana byly vyváženou kombinací akce a důsledného vyšetřování, v němž byl Ryan podle očekávání hlavní hvězdou. Příběh se mu podřizoval, jeho očima jsme sledovali důležité události. Krasinski si one man show patřičně užíval a dokázal světu, že už dávno není jen ňoumovitý Jim z Kanclu. V nové sérii je Ryan stále jistotou, která baví. Bohužel se tvůrci pro třetí dějství rozhodli přitvrdit na politických hrátkách.
Jack Ryan | Amazon Prime Video
Konflikt mezi Ruskem a USA (respektive celým světem) k něčemu takovému vybízí a mít Česko jako středobod konfliktu je nečekaná volba. Problém je, že politická část, v níž Ryan většinu času absentuje, protože pobíhá někde po světě, která zabírá dobrou třetinu příběhu, extra strhující není. Nechybí nějaké vraždy a zvraty, ale kdo sledoval například 24 hodin s Kieferem Sutherlandem, toho zdejší snaživé pokusy o překvapivé momenty neohromí. Postav není tolik, aby bylo složité odhalit zrádce, a protože je od začátku jasné, o co se hraje, příběh vlastně nemá kam ve vývoji eskalovat.
Obecně je vždy potěšující vidět české lokace v hollywoodské produkci, v případě Ryana ale výsledku spíše škodí. Jakkoli je zajímavé, že si američtí tvůrci pro svůj příběh zvolili českou prezidentku v době, kdy máme reálnou šanci, že ji budeme mít i ve skutečnosti, příliš to nefunguje. Důvody jsou ryze subjektivní, ale čeští diváci a divačky se jim v originálním znění jen stěží ubrání.
Jack Ryan
Jack Ryan | Amazon Prime Video
V prvé řadě se v takové klíčové postavě a pozici složitě vnímá herečka, která nemá české kořeny, což je znát na jejím akcentu (hraje ji německá Nina Hoss). A pak je tu fakt, že všechny postavy neustále mluví anglicky. Chápu, že produkčně i distribučně něco takového dává smysl, ale pro vykreslení atmosféry funguje mnohem lépe, pokud alespoň v pozadí občas zazní rodný jazyk (podobnou pachuť zanechává například i jinak vynikající Anthropoid).
Sporné je i samotné vykreslení prezidentky coby představitelky své funkce. Všichni víme, že naše hlava státu má omezené pravomoci. V Jacku Ryanovi se ale česká prezidentka chová přesně tak, jak to dělají američtí filmoví a televizní prezidenti (v podstatě může samovolně rozhodovat o všem). A je absurdní něco takového vidět s třepotající se českou vlajkou v pozadí. Nemluvě o tom, že české lokace nejsou nijak zvlášť dobře využité. Omezují se na několik míst (pár pražských a venkovských ulic, Pražský hrad) a tvůrci je nikdy pořádně neprodají. Můžeme se smát scenáristické tuposti Gray Mana, ale pokud šlo o pražské kulisy a jejich zapojení, šlo o výživnější podívanou.
Čímž nechci říct, že by Ryan potřeboval více velkolepé akce. Jde mi čistě o to, jak atraktivním a užitečným způsobem je s lokacemi pracováno. Největším problém je každopádně to, že Jacka je zkrátka ve třetí sérii málo; příběh, možná i v kontrastu právě probíhajícího válečného konfliktu na Ukrajině, moc netáhne, tempo je kvůli tomu často ospalé a nové postavy jsou příliš schematické, než aby publiku přirostly k srdci.
Jack Ryan
Jack Ryan | Amazon Prime Video
Ve zbytečně snaživé hře o trůny nakonec vyjma ultumeného Ryana obstojí jen jeho šéf James Greer v podání charismatického Wendella Pierce a chlápek na špinavou práci Mike s tváří Michaela Kellyho. Tito „staří známí“ fungují, ale ani oni nemohou s vypětím všech sil vyvážit průměrnou politickou hru s možná dramatičtější, ale dopředu jasnou tečkou.
Pokud předchozí dvě série patřily k tomu nejlepšímu v rámci televizní špionážní zábavy, třetí řada, která má opět osm zhruba hodinových epizod, je pouhopouhým průměrem. Doufejme, že v ohlášené čtvrté a finální sérii se Ryan znovu vrátí do popředí. Vedlejší role mu nesluší.
hodnocení: 50 %

Kinolog: Elvise či Batmana v žebříčku očekáváte. Mezi filmy roku je ale i pár překvapení

Žádný žebříček nepostihne všechny důležité a dobré filmy a někomu nebude subjektivně vyhovovat. Tento seznam se pokouší dát dohromady ty nejlépe hodnocené a vždy něčím výjimečné snímky, co měly premiéru v roce 2022. V našem pořadu jsme recenzovali podrobněji už Top Gun 2, Elvise, Nene a Podezřelou.